BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Polki lepsze od Polaków w rozumieniu tekstu

Kobieta Fot. rgbstock.comKobieta Fot. rgbstock.com

Kobiety są lepsze od mężczyzn w rozumieniu tekstów – wynika z Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC). To polski ewenement. W innych krajach OECD to mężczyźni są zawsze minimalnie lepsi

.

Polki okazały się wyjątkowe – jako jedyne z mieszkanek krajów biorących udział w badaniu PIAAC mają większe od mężczyzn kompetencje w zakresie rozumienia tekstu. Są też im równe jeśli chodzi o umiejętność matematycznego rozumowania (różnice między wynikami w zależności od płci są statystycznie nieistotne).W innych krajach to mężczyźni mają wyższe kompetencje rozumowania matematycznego – osiągali lepsze wyniki średnio o 12 punktów. Średnie wyniki Polek są też bardziej zbliżone do przeciętnych wyników kobiet w krajach OECD niż wyniki mężczyzn z Polski.

Badanie PIAAC 2011-2012. Wykres 5.3Badanie PIAAC 2011-2012. Wykres 5.3

Przewaga polskich kobiet w rozumieniu tekstu nie jest uzależniona od wieku. W każdej grupie wiekowej są lepsze.
Różnicę na korzyść kobiet widać też, gdy spojrzy się na najniższe i najwyższe wyniki dotyczące rozumienia tekstu. Mniejszy odsetek kobiet osiąga najniższe wyniki (16 proc.). Wśród mężczyzn jest to 21 proc. Wysokie wyniki obie płcie osiągają jednakowo często – ok. 10 proc.
– Jednym z potencjalnych źródeł tego, że Polki osiągają lepsze wyniki od Polaków może być fakt, iż ich przeciętny poziom wykształcenia jest wyższy – mówi dr Maja Rynko z Zespołu Edukacji i Rynku Pracy IBE. – Kiedy porówna się strukturę wykształcenia w Polsce i krajach OECD widać, że różnice między płciami są w naszym kraju dużo większe. W grupie wiekowej 25 – 65 lat w Polsce wyższe wykształcenie ma 32 proc. kobiet i 25 proc. mężczyzn. Dla krajów OECD jest to odpowiednio 37 proc. i 33 proc.

Badanie PIAAC 2011-2012. Wykres 5.8Badanie PIAAC 2011-2012. Wykres 5.8

Warto odnotować też relacje związane z rynkiem pracy. Z badania PIAAC wynika, że wyższe kompetencje mają osoby pracujące, a wśród nich te, które pracują w zawodach wymagających wysokich kwalifikacji. To częściowo tłumaczy wyższe wyniki mężczyzn w krajach OECD. W Polsce także w rynku pracy częściej uczestniczą mężczyźni.
Prawie połowa miejsc pracy mężczyzn w wieku 25-65 lat w Polsce to zawody klasyfikowane jako średnio wykwalifikowani pracownicy fizyczni (48 proc.). Jedna trzecia to wysoko wykwalifikowani pracownicy biurowi.
Tymczasem kobiety zdecydowanie częściej pracują w wysoko wykwalifikowanych zawodach (51 proc.), a jedynie 13 proc. pracuje fizycznie. Wśród pracowników fizycznych 4 na 5 osób to mężczyźni.


Zobacz informację o wszystkich wynikach badania PIAAC

Zobacz pełen raport z badania PIAAC w Polsce

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...