BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Badacze przyjrzą się edukacji niepełnosprawnych dzieci

 Badanie ścieżek i wyborów edukacyjnych dzieci z niepełnosprawnością Badanie ścieżek i wyborów edukacyjnych dzieci z niepełnosprawnością

Edukacja uczniów z niepełnosprawnością napotyka na wiele barier. Badanie ścieżek i wyborów edukacyjnych dzieci z niepełnosprawnością kończących szkoły podstawowe i gimnazja, które rozpoczyna IBE, ma określić z czego wynikają i z czym są związane decyzje dotyczące dalszej nauki. Honorowy patronat nad badaniem objął Rzecznik Praw Obywatelskich

.

Na całym świecie zmienia się podejście do niepełnosprawności. Przede wszystkim likwiduje się bariery utrudniające takim osobom pełny udział w życiu społecznym. Duży nacisk kładzie się na edukację włączającą – czyli taki model, w którym uczniowie z niepełnosprawnością uczą się w ogólnodostępnych placówkach i możliwie blisko miejsca zamieszkania.

Jednak edukacja uczniów z niepełnosprawnością napotyka wiele barier. Ich powody są rozmaite – to zarówno niedopasowanie rozwiązań systemowych, ale też postawy społeczne czy oczekiwania nauczycieli i rodziców.

Tymczasem brakuje badań, które pozwoliłyby sprawdzić postawy środowiska nauczycielskiego, w tym przede wszystkim dyrektorów szkół odpowiedzialnych za organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jak i samych rodziców. Brakuje danych na temat edukacji niepełnosprawnych uczniów obejmujących wszystkie formy nauczania - ogólnodostępne, integracyjne i specjalne. Nie wiemy też, jak na decyzje o dalszej nauce wpływa sytuacja w gospodarstwie domowym.

By wypełnić tę lukę IBE przygotował badanie, które pozwoli zidentyfikować ścieżki edukacyjne niepełnosprawnej młodzieży kończącej naukę w szkole podstawowej i gimnazjum. Dzięki niemu możliwe będzie zrozumienie motywów wyborów edukacyjnych i zawodowych dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami oraz ich rodziców, a także – co niezwykle istotne – ustalenie mechanizmów i okoliczności, leżących u podstaw tych decyzji.

Rozpoczynający się projekt dostarczy zarazem wiedzy na temat uwarunkowań dostępu badanej grupy dzieci i młodzieży do edukacji. Wszystkie te zgromadzone i opracowane informacje będą pomocne przy podejmowaniu kluczowych decyzji i kształtowaniu polityki dotyczącej funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami w społeczeństwie. Umożliwią weryfikację i skorygowanie zaproponowanych rozwiązań.

Jest to pierwsze w Polsce tego typu badanie realizowane w tak dużej skali. W badaniu weźmie udział około 2000 dyrektorów szkół podstawowych i gimnazjów wybranych losowo z całej Polski oraz 3200 rodziców dzieci, które uczą się w 6. klasie szkoły podstawowej i w 3. klasie gimnazjum.

Ogólnopolski projekt badawczy pt. Badanie ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów, realizowany jest przez Zespół Edukacji i Rynku Pracy IBE. Projekt został objęty honorowym patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich.

Więcej o badaniu

 

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...