BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Liderzy w projekcie

Finansowanie i zarządzanie sprawami publicznymi, w tym edukacją

Konferencja 20th NISPAcee Conference "Public Administration East and West: Twenty Years of Development", która odbyła się w dniach 23-26.05.2012 r. w Macedonii, stanowiła forum prezentacji badań naukowych związanych z organizacją, finansowaniem, zarządzaniem sprawami publicznymi. Tematy w szczególności dotyczyły różnic i podobieństw w realizacji tych zadań w krajach rozwiniętych oraz krajach które w ostatnich 20 latach przeszły transformację gospodarczą. Reprezentująca IBE Agnieszka Kopańska z Zespołu Ekonomii Edukacji, wzięła udział w sesjach dotyczących organizacji samorządów lokalnych.

Z danych prezentowanych na konferencji wynika, że zmiany w organizacji i finansowaniu zadań publicznych (w tym oświaty) jakie zaszły w Polsce i innych krajach transformujących się, wpisują się w trendy jakie w tym zakresie dokonują się w Europie Zachodniej czy Stanach Zjednoczonych. Jednak problemy i specyfika postkomunistycznej gospodarki i administracji w wielu aspektach powoduje że efekty są inne niż w „starych demokracjach”. W wielu prezentacjach analizowano czy i jak kryzys gospodarczy wpłynie na dalsze kierunki tych zmian.

.

O wczesnodziecięcej edukacji w Genewie

Projekty innych krajów i najnowsze badania dotyczące wczesnodziecięcej edukacji – to zagadnienia, które leżały w centrum zainteresowania członków delegacji IBE, która w dniach 15-18.09.2011 r. uczestniczyła w "EECERA annual conference- Education from birth: research, practices and educational Policy w Genewie".

Prof. Elżbieta Putkiewicz (UW), dr Barbara Murawska (UW) i Aleksandra Gajdała (IBE) były w Szwajcarii również po to, by nawiązać kontakty ze światowej sławy naukowcami zajmującymi się tą dziedziną i zaprosić ich na organizowane przez Instytut seminarium "Early Childhood Education in OECD Research – Starting Strong I, Starting Strong II".

Polska plasuje się na jednym z ostatnich miejsc na świecie, jeśli chodzi o edukację dzieci w wieku przedszkolnym. Tymczasem z badań wynika, że dzieci, które już od najmłodszych lat w niej uczestniczą, są znacznie lepiej przygotowane do życia społecznego i łatwiej przyswajają wiedzę, co ma pozytywne efekty w późniejszych latach życia. Z tego powodu, opierając się na dobrych praktykach innych krajów, eksperci edukacji wczesnodziecięcej pracują nad wdrożeniem programu rozwoju systemu opieki przedszkolnej w naszym kraju.

Członkinie delegacji zarekomendowały nawiązanie współpracy z prof. Johnem Bennett’em (OECD, University of London), jako głównym gościem - prelegentem na organizowanym przez IBE seminarium. Zaproponowały także dyskusję nad przyłączeniem się Polski do uczestnictwa w projekcie Starting Strong.

.

Ocenanie szkoły, wybór placówki i motywacja nauczycieli

Reprezentanci Zespołu Badań Instytucjonalnych w dniach 27 maja do 1 czerwca 2011 r. uczestniczyli w Trondheim w spotkaniu PhD Governance and Peformance in Education prowadzonym przez Profesora Davida Figlio z Northwestern University w Chicago. Dotyczyło ono trzech kluczowych zagadnień: zewnętrznych systemów oceny szkoły (tzw. school accountability), czynników decydujących o wyborze szkoły, motywacji nauczycieli do pracy.

.

Konferencja Education Policies: Empirics and Design

Głównym celem konferencji, zorganizowanej w dniach 24-25.06.2010 r. przez belgijski Katholieke Universiteit Leuven, było zgromadzenie badaczy zainteresowanych szeroko rozumianą tematyką edukacji i zaprezentowanie oraz przedyskutowanie wyników ich najnowszych badań. IBE reprezentowała Monika Siergiejuk, lider Zespołu Ekonomii Edukacji.

Referaty dotyczyły m.in. efektywności różnych algorytmów alokacji uczniów w szkołach, metod finansowania i ewaluacji szkół na podstawie efektów i kompozycji społecznej uczniów czy też wpływu preferencji rodziców i ich decyzji na zmienne edukacyjne.

Jedną z ciekawszych prezentacji przedstawiła Elodi Alet z Toulouse School of Economics (TSE). Dowodziła, że powtarzanie klasy nie wpływa na poprawę umiejętności uczniów w długim okresie. Równie interesująca była prezentacja Simona Burgess`a z University of Bristol, który analizował rolę preferencji rodziców w procesie wyboru szkoły. Jego praca dostarcza argumentów za twierdzeniem, że rodzice rzeczywiście przywiązują wagę do jakości szkół, a poza tym dużą rolę w podejmowaniu decyzji o wyborze placówki odgrywają dwa inne czynniki: społeczno-ekonomiczna kompozycja uczniów w szkole oraz odległość od szkoły.

.

Strona 31 z 59

  • start
  • poprz.
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • nast.
  • koniec

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...