BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

 Konferencja
Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum
w świetle nowej podstawy programowej

Warszawa, 13–14 marca 2015 r.
Hotel Golden Tulip (sale Tulip I i Tulip II), ul. Towarowa 2

 

konferencjaPJPlong

Zaproszenie

Szanowni Państwo,

Instytut Badań Edukacyjnych organizuje konferencję podsumowującą ogólnopolskie badanie Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej, która odbędzie się w dniach 13–14 marca 2015 r. w Warszawie w hotelu Golden Tulip (sale Tulip I i Tulip II), ul. Towarowa 2.
Celem spotkania będzie prezentacja wyników badania i wymiana doświadczeń różnych środowisk zaangażowanych w to przedsięwzięcie – niemające precedensu. Po raz pierwszy na tak szeroką skalę i przy zaangażowaniu specjalistów różnych dziedzin zbadano w sposób systemowy dydaktykę polonistyczną w gimnazjum oraz czynniki – szkolne i pozaszkolne – wpływające na edukację. Wnioski płynące z badania, dotyczące nie tylko osiągnięć gimnazjalistów, lecz także pracy nauczycieli oraz kontekstu rodzinno-społecznego uczniów, mają szansę wydatnie zwiększyć efektywność edukacji nie tylko gimnazjalnej.

Konferencja adresowana jest do przedstawicieli różnych środowisk – naukowców, w tym: badaczy zjawisk edukacyjnych, a także do praktyków polonistyki szkolnej oraz nauczycieli. Wierzymy, że dzięki temu spotkanie będzie prawdziwie owocne – rzadko się bowiem nadarza okazja do dyskusji w tak różnorodnym gronie.

Michał Federowicz
Dyrektor
Instytut Badań Edukacyjnych

Rejestracja Uczestników

 

Program

13 marca 2015 r. (piątek)

9.30 - 10.30
  Rejestracja
10.30 - 11.00
  Powitanie uczestników
Wystąpienia gości honorowych
11.00 - 11.45
  Prezentacja wyników badania
dr hab. Krzysztof Biedrzycki (Instytut Badań Edukacyjnych)
11.45 - 13.00
 

Panel dyskusyjny Skuteczność i nieskuteczność dydaktyki polonistycznej w gimnazjum

Paneliści:
dr hab. prof. UJ Anna Janus-Sitarz (Uniwersytet Jagielloński)
dr hab. prof. UAM Maria Kwiatkowska-Ratajczak (Uniwersytet Adama Mickiewicza)
dr hab. prof. UO Jolanta Nocoń (Uniwersytet Opolski)
dr hab. prof. UG Grażyna Tomaszewska (Uniwersytet Gdański)
prof. dr hab. Sławomir Jacek Żurek (Katolicki Uniwersytet Lubelski)

Moderator:
dr hab. Krzysztof Biedrzycki (Instytut Badań Edukacyjnych)
14 marca 2015 r. (sobota)

13.00 - 13.40
 

Dyskusja

13.40 - 14.10
  Briefing prasowy (sala Magnolia)
13.40 - 14.40
  Lunch
14.40 - 16.00
  Sesja plenarna I

Czy polskie gimnazja kształcą świadomych odbiorców kultury?
prof. dr hab. Sławomir Jacek Żurek (Katedra Dydaktyki i Literatury Języka Polskiego, Instytut Filologii Polskiej, Katolicki Uniwersytet Lubelski)

Słowo – klucz do świata. O kompetencji leksykalnej gimnazjalistów
dr hab. prof. UO Jolanta Nocoń (Zakład Polonistyki Stosowanej, Instytut Polonistyki i Kulturoznawstwa, Uniwersytet Opolski)

Świadomość językowa w gimnazjum w opinii uczniów i nauczycieli (wybrane zagadnienia)
dr Ewa Horwath (Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński)

Kodowanie myśli. Świadomość językowa a redagowanie form pisemnych
dr Beata Kapela- -Bagińska (Katedra Polonistyki Stosowanej, Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet Gdański)
16.00 - 16.20
  Przerwa
16.20 - 17.40
  Sesja plenarna II

Gimnazjaliści w epoce wtórnej oralności. Analiza wybranych wypowiedzi pisemnych
dr hab. prof. UKW Agnieszka Rypel (Zakład Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego, Instytut Filologii Polskiej i Kulturoznawstwa, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego)

Czy szkoła uczy mówienia? – o wypowiedziach mówionych gimnazjalistów
dr Anna Tabisz (Pracownia Edukacji Językowej, Instytut Polonistyki i Kulturoznawstwa, Uniwersytet Opolski)

Jak widzi uczeń? Gimnazjalista wobec tekstów ikonicznych
dr Dariusz Szczukowski (Katedra Polonistyki Stosowanej, Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet Gdański)

Model wyjaśniający zróżnicowanie osiągnięć uczniów
prof. nadzw. dr hab. Maciej Karwowski (Millward Brown)
17.40 - 18.30
  Dyskusja


14 marca 2015 r. (sobota)

9.00 - 10.20
  Sesja plenarna III

Warsztat nauczyciela polonisty w edukacji gimnazjalnej na podstawie analizy dokumentów zastanych
dr hab. prof. UKW Danuta Jastrzębska-Golonka (Zakład Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego, Instytut Filologii Polskiej i Kulturoznawstwa, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego)
Typologia nauczycieli na podstawie badań jakościowych
mgr Agnieszka Górska (PBS)

Profil nauczyciela polonisty biorącego udział w projekcie
dr Małgorzata Wójcik-Dudek (Katedra Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski)

Nauczyciel w oczach uczniów
mgr Marta Kononowicz (PBS)
10.20 - 10.35
  Przerwa
10.35 - 11.55
 

Sesja plenarna IV

Nie taki gimnazjalista straszny, nie taki polonista okropny... Przeciw medialnym mitom
mgr Anna Adamiec (Katedra Polonistyki Stosowanej, Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet Gdański)

Metodyka koncepcyjna – edukacyjna wartość narzędzi polonistycznych
dr Krzysztof Koc (Pracownia Innowacji Dydaktycznych, Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet Adama Mickiewicza)

Nauczanie przyjazne mózgowi? Metody stosowane przez nauczycieli języka polskiego w gimnazjum wobec postulatów neurodydaktyki
mgr Agnieszka Handzel (Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński)

Język polski w oczach uczniów. Lekcja typowa, idealna, dodatkowa
mgr Karolina Kwak (Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński)

11.55 - 12.10
  Przerwa
12.10 - 13.50
 

Sesja plenarna V

Wiewiórka czy wieloryb? Indywidualizacja nauczania na III poziomie edukacyjnym w opinii polonistów
mgr Elżbieta Piątek (Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński)

Polonistyczne projekty edukacyjne – doświadczenia uczniów i nauczycieli
mgr Ewelina Strawa (Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński)

Czytelnictwo lektur w gimnazjum w perspektywie badań ilościowych i jakościowych
mgr Piotr Kalwiński (Katedra Dydaktyki i Literatury Języka Polskiego, Instytut Filologii Polskiej, Katolicki Uniwersytet Lubelski)

Lekcje języka polskiego w gimnazjum a zagadnienie patriotyzmu. Opinie uczniów i nauczycieli
mgr Agnieszka Kania (Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński)

Obraz portali społecznościowych w opinii gimnazjalistów
mgr Agnieszka Kulig (Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński)

13.50 - 15.00
  Dyskusja
15.00 - 15.30
  Prezentacja bazy narzędzi dydaktycznych Pracowni Języka Polskiego IBE
mgr Kinga Białek (Instytut Badań Edukacyjnych), mgr Piotr Bordzoł (Instytut Badań Edukacyjnych)
15.30 - 16.00
  Podsumowanie konferencji
16.00 - 16.30
  Obiad

 

pdficon small   pobierz program konferencji
(plik PDF)

 

Materiały z konferencji

 

Panel Dyskusyjny

Anna Janus-Sitarz, Postawy gimnazjalistów wobec literatury

Krzysztof Biedrzycki, Dydaktyka literatury i języka polskiego w świetle nowej podstawy programowej
Wyniki badania

Sesja plenarna I

Sławomir Jacek Żurek, Czy polskie gimnazja kształcą świadomych odbiorców kultury?

Jolanta Nocoń - Słowo, klucz do świata. O kompetencji leksykalnej gimnazjalistów

Ewa Horwath, O świadomości językowej nauczycieli i uczniów gimnazjów

Beata Kapela-Bagińska, Kodowanie myśli. Świadomość językowa a redagowanie form pisemnych.

Sesja plenarna II

Agnieszka Rypel, Gimnazjaliści w epoce wtórnej oralności. Analiza wybranych wypowiedzi pisemnych.

Anna Tabisz,  Czy szkoła uczy mówienia? - o ustnych wypowiedziach gimnazjalistów.

Dariusz Szczukowski, Jak widzi uczeń? Gimnazjalista wobec tekstów ikonicznych.

Maciej Karwowski, Uwarunkowania osiągnięć językowych – w stronę modelu wyjaśniającego.

Sesja plenarna III

Danuta Jastrzębska-Golonka, Warsztat nauczyciela polonisty w edukacji gimnazjalnej na podstawie analizy dokumentów zastanych

Agnieszka Sidewicz, Typologia nauczycieli na podstawie badań jakościowych

Marta Kononowicz, Nauczyciel w oczach ucznia.

Sesja plenarna IV

Anna Adamiec, Nie taki polonista okropny… Przeciw medialnym mitom

Agnieszka Handzel, Nauczanie przyjazne mózgowi? Metody stosowane przez nauczycieli języka polskiego wobec postulatów neurodydaktyki.

Karolina Kwak, Język polski w oczach uczniów. Lekcja typowa, idealna, dodatkowa.

Sesja plenarna V

Elżbieta Piątek, Wiewiórka czy wieloryb? Indywidualizacja nauczania na III poziomie edukacyjnym w opinii polonistów.

Ewelina Strawa, Polonistyczne projekty edukacyjne – doświadczenia uczniów i nauczycieli.

Piotr Kalwiński, Czytelnictwo lektur w gimnazjum w perspektywie badań ilościowych i jakościowych.

Agnieszka Kania, Lekcje języka polskiego w gimnazjum a zagadnienie patriotyzmu. Opinie uczniów i nauczycieli.

Agnieszka Kulig, Obraz portali społecznościowych w opinii gimnazjalistów.

Prezentacja BND

Piotr Bordzoł,  Baza Dobrych Praktyk - Pracownia Języka Polskiego IBE

 

Galeria

  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej
  • Konferencja IBE Dydaktyka literatury i jezyka polskiego w gimnazjum w swietle nowej podstawy programowej

Kontakt

Małgorzata Nowak
Ecorys
tel. + 48 22 339 45 23 (w dni robocze, w godzinach 9:00-16:00)
e-mail: konferencja.ibe@ecorys.pl

Anna Błaszczak
prawniczka, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Pełni funkcję zastępczyni dyrektora Zespołu ds. Równego Traktowania i Ochrony Praw Osób z Niepełnosprawnościami w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich oraz sekretarza Komisji Ekspertów ds. Osób z Niepełnosprawnością. Jest członkiem zarządu Europejskiej Sieci Organów ds. Równego Traktowania „Equinet”. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu legislacji, międzynarodowego prawa publicznego i prawa europejskiego na Uniwersytecie Warszawskim oraz Studium Polityki Zagranicznej na Akademii Dyplomatycznej w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych. Wieloletnia działaczka organizacji pozarządowych. Autorka i redaktorka licznych publikacji i raportów Rzecznika Praw Obywatelskich poświęconych m.in. przeciwdziałaniu dyskryminacji osób z niepełnosprawnościami w obszarze edukacji, praw wyborczych i dostępności. Jest członkiem Izby Adwokackiej w Warszawie.
.

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Instytut Badań Edukacyjnych  kropka Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) kropka Baza narzędzi dydaktycznych (BND) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE) kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)
kropka
Edukacyjna Wartość Dodana (EWD) kropka Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT) kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka dziecko-nastolatek

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...