Dobre praktykiPrzedstawiamy zbiór zadań do pracy z uczniem. Naszą intencją jest wsparcie nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza. więcej |
|
Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)BIBE to pierwsza w Polsce rozbudowana baza danych poświęcona badaniom edukacyjnym. BIBE zawiera istotne doniesienia naukowe z polskich badań edukacyjnych prowadzonych w latach 1989-2015. więcej |
Nasze badania
Szkolne Uwarunkowania Efektywności KształceniaPytania badawcze dotyczyć będą związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych. >>> |
|
Badanie początkujących nauczycieliBadanie jakościowe ma pozwolić na ocenę przygotowania praktycznego nauczycieli oraz adaptacji zawodowej początkującego nauczyciela w szkole. >>> |
|
Badanie czasu i warunków pracy nauczycieliBadanie ma posłużyć głębszej analizie i zrozumieniu jak czas i warunki pracy przekładają się na organizację czasu własnego nauczyciela i organizację pracy szkoły >>> |
- Opublikowano: 10 Cze 2011
Pracownia historii | e-mail: pphistoria@ibe.edu.pl
O badaniu
O badaniu
Pracownia Historii Instytutu Badań Edukacyjnych przeprowadziła badanie dotyczące realizacji nowej podstawy programowej z historii na III etapie edukacyjnym - gimnazjum. Badanie zostało wykonane w trzecim roku pracy nauczycieli z nową podstawą programową w roku szkonym 2011/2012.
Nauczycielskie doświadczenia zebrane w tych latach były punktem wyjścia do określenia stanu realizacji dokumentu, jak również identyfikacji i analizy czynników warunkujących efektywność jego wdrażania. Szczególnie wnikliwie analizowano miejsce, jakie w procesie dydaktycznym zajmuje kształcenie umiejętności złożonych, kluczowych dla rozwijania tzw. myślenia historycznego i elementów warsztatu historyka. Formowanie tych kompetencji jest jednym priorytetów nowej podstawy programowej.
Zebrane informacje miały na celu zdefiniowanie mocnych i słabych stron wdrażania reformy programowej z historii, co z kolei umożliwi skuteczniejsze sprofilowanie działań prowadzących do poprawy jakości szkolnej edukacji historycznej oraz wzmocnienia zaplecza dydaktyki historii. Raport z badania zostanie opublikowany wkrótce.
W roku szkolnym 2013/2014 pracownia historii rozpocznie badanie uzupełniające, które zostanie przeprowadzone w szkolach ponadgimnzajalnych.
Cele badania
Cele badania
- identyfikacja i analiza czynników warunkujących stopień i sposób realizacji podstawy programowej z historii
- określenie roli, jaką pełni podstawa programowa w praktyce szkolnej i codziennej pracy nauczyciela
- rozpoznanie metod kształcenia umiejętności złożonych i myślenia historycznego uczniów
- określenie miejsca, jakie w nauczaniu historii w gimnazjum pełnią wymagania ogólne
- analiza efektywności wdrażania wymagań ogólnych
- określenie kryteriów badania jakości edukacji historycznej na poziomie gimnazjów
- identyfikacja dobrych praktyk edukacji historycznej w gimnazjum
Metodologia
Metodologia
Badanie składało się z czterech elementów:
- obserwacja czterech lekcji jednego nauczyciela historii (po dwie lekcje w dwóch różnych klasach trzecich)
- wywiad z nauczycielem na temat metod i praktyk nauczania oraz jego oceny nowej podstawy programowej
- sprawdzenie poziomu umiejętności złożonych przy pomocy arkusza
- wywiad z grupą uczniów (wybranych z obu klas)
Przebieg badania
Przebieg badania
Badanie było prowadzone od października do grudnia 2011 roku w dniach dogodnych dla nauczyciela i szkoły. Jego pierwsza część obejmowała wywiad z nauczycielem historii i obserwację prowadzonych przez niego lekcji. W części drugiej uczniowie rozwiązywali zestawy zadań umożliwiających określenie poziomu umiejętności złożonych. Ostatnim elementem badania były wywiady z uczniami
Raport
Raport
Raport prezentuje wyniki badania jakościowego przeprowadzonego w ramach projektu „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”. Przedmiotem badania była edukacja historyczna w szkołach gimnazjalnych, celem zaś określenie węzłowych problemów, związanych z wdrażaniem podstawy programowej z historii, identyfikacja mocnych i słabych stron procesu realizacji podstawy programowej po dwóch latach od jej wprowadzenia. Badanie ma charakter jakościowy, stąd nie można uogólniać wyników na całą populację, a wyniki w nim uzyskane dają wstępną diagnozę, pozwalają na zidentyfikowanie problemów, których skala i częstotliwość występowania może być weryfikowana w dalszych badaniach.
"Realizacja podstawy programowej z historii w gimnazjach" [PDF 1,1MB]