Dobre praktykiPrzedstawiamy zbiór zadań do pracy z uczniem. Naszą intencją jest wsparcie nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza. więcej |
|
Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)BIBE to pierwsza w Polsce rozbudowana baza danych poświęcona badaniom edukacyjnym. BIBE zawiera istotne doniesienia naukowe z polskich badań edukacyjnych prowadzonych w latach 1989-2015. więcej |
Nasze badania
Szkolne Uwarunkowania Efektywności KształceniaPytania badawcze dotyczyć będą związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych. >>> |
|
Badanie początkujących nauczycieliBadanie jakościowe ma pozwolić na ocenę przygotowania praktycznego nauczycieli oraz adaptacji zawodowej początkującego nauczyciela w szkole. >>> |
|
Badanie czasu i warunków pracy nauczycieliBadanie ma posłużyć głębszej analizie i zrozumieniu jak czas i warunki pracy przekładają się na organizację czasu własnego nauczyciela i organizację pracy szkoły >>> |
- Opublikowano: 15 Kwi 2011
O badaniu
O badaniuJednym z istotnych zadań Instytutu Badań Edukacyjnych jest promowanie wykorzystywania badań edukacyjnych i upowszechnianie rezultatów prac badawczych wśród środowisk oświatowych. Z tego względu realizujemy badania pozwalające nam na jak najlepsze poznanie zapotrzebowania na badania i informacje z obszaru edukacji określonych grup - między innymi dyrektorów szkół i przedszkoli, władz uczelni wyższych, pracowników samorządu lokalnego i administracji rządowej. Dzięki temu możemy jak najlepiej dopasowywać planowane badania do potrzeb tych grup, a także wybierać najbardziej efektywne metody docierania z wynikami badań do wybranych środowisk.
Badania realizowane są w kilku etapach. W pierwszej kolejności skoncentrowaliśmy się na zapotrzebowaniu na badania i źródła informacji pracowników administracji samorządowej i wybranych ministerstw, a następnie zapotrzebowaniu dyrektorów szkół na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą.
Cele badania
Badania mają za zadanie pokazać, z jakich źródeł informacji, opracowań i badań w obszarze edukacji korzystają przedstawiciele wybranych środowisk oświatowych. Interesuje nas, jakie źródła informacji i w jakich konkretnie obszarach wykorzystują w codziennej pracy, które uznają za najbardziej przydatne i dlaczego. Badania mają pokazać, w jakich sytuacjach i w jakim celu interesujące nas grupy sięgają po dodatkowe źródła informacji, a także jakie jest przełożenie uzyskanych informacji na faktyczne działania i podejmowane decyzje. Dzięki nim dowiedzieliśmy się, jakie systemy uzyskiwania informacji w tej chwili funkcjonują, a także jakie informacje są przedstawicielom wybranych środowisk najbardziej potrzebne w przyszłości.
Metodologia
Badanie przeprowadzone zostało z wykorzystaniem jakościowych i ilościowych technik badawczych. W pierwszej kolejności przeprowadzone zostały indywidualne wywiady pogłębione (In-depth Interview) z przedstawicielami urzędów marszałkowskich i wybranych ministerstw. Przeprowadzony został także warsztat, w którym wzięli udział przedstawiciele samorządu lokalnego z poziomu powiatu i gminy. Następnie przeprowadzono badania ilościowe z wykorzystaniem techniki CAPI (Computer Assisted Personal Interviewing), prowadzone na ogólnopolskiej, losowej próbie powiatów i gmin.
Raport
RaportWyniki diagnozy pokazały, że zapotrzebowanie gmin i powiatów na dodatkowe badania i analizy dotyczące edukacji jest stosunkowo niewielkie. Gotowość do zamawiania badań i analiz także nie jest duża, natomiast w dodatkowe samodzielne badania i analizy zaangażowana jest prawie połowa jednostek. Samorządy korzystają z informacji ogólnie dostępnych (kluczowa jest ich wiarygodność, ale również aktualność i szybkość pozyskania), których podaż raczej zaspakaja potrzeby tych jednostek chociaż trzeba podkreślić, że jakość niektórych z nich budzi już zastrzeżenia.