BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Opublikowano: 13 Lis 2013
Zespół Wczesnej Edukacji

Badania

Obszary badań

Do zadań zespołu należy prowadzenie badań dotyczących jakości i efektów różnych form opieki i wychowania oraz edukacji począwszy od pierwszych lat życia aż po początek okresu dorastania. Badamy osiągnięcia dzieci i wielkość ich osobistego kapitału zgromadzonego w kolejnych etapach rozwoju oraz staramy się uchwycić różnorodność trajektorii rozwojowych w zależności od układu kulturowych, społecznych, instytucjonalnych i rodzinnych uwarunkowań.

Przedmiotem naszego szczególnego zainteresowania jest jakość interakcji edukacyjnej dziecko - dorosły i to, w jakim stopniu uwzględnia ona zróżnicowanie ścieżek rozwoju dzieci i związane z tym zróżnicowanie ich możliwości uczenia się oraz poziom dotychczasowych osiągnięć edukacyjnych.

Nasze badania obejmują trzy ważne w okresie dzieciństwa progi edukacyjne, powiązane z przełomowymi momentami w procesie rozwoju – przełom 2/3 roku życia, 5/7 roku życia oraz 10/12 roku życia. Wychwycenie specyficznych dla wieku dziecka czynników ryzyka oraz czynników ochronnych i wspomagających jego rozwój pozwoli na lepsze niż dotąd dostosowanie edukacji do jego potrzeb i możliwości rozwojowych.

Aktualności

Z ostatniej chwili

W dniu 24 października 2013 roku w Bydgoszczy odbyła się Konferencja Sześciolatki w szkole: wyzwania dla nauczycieli i rodziców zorganizowana przez Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz Zespół Wczesnej Edukacji Instytutu Badań Edukacyjnych. Wśród 240 uczestników konferencji znaleźli się między innymi dyrektorzy i nauczyciele przedszkoli i szkół z terenu województwa Kujawsko-Pomorskiego, pracownicy naukowi UKW oraz bydgoscy działacze samorządowi.

Podczas konferencji członkowie ZWE przedstawili następujące referaty:

    • prof. dr hab. Anna I.Brzezińska (IBE): Małe dziecko w systemie edukacji oraz Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić rodzice?
    • dr Magdalena Czub (IBE), prof. dr hab. Elżbieta Hornowska (UAM), dr Joanna Matejczuk (UAM): Rodzice 6-latków: uwarunkowania decyzji posłania sześciolatka do I klasy’
    • dr Radosław Kaczan (IBE), dr Piotr Rycielski (IBE): Co wiemy o 6 i 7-latkach na starcie szkolnym?

Projekty

Projekty naukowe realizowane przez ZWE

Okres wczesnego dzieciństwa

    • Badanie p.t.: „Standaryzacja baterii narzędzi do diagnozy psychospołecznego funkcjonowania dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 roku” (kontakt: dr Magdalena Czub)

Okres szkolny

    • Badanie p.t.: „Badanie 6- i 7-latków na starcie szkolnym” (kontakt: dr Piotr Rycielski)
    • Badanie p.t.: "Przygotowanie i pilotaż Testu Pamięci Roboczej dla uczniów szkoły podstawowej, gimnazjum oraz szkół ponadgimnazjalnych." (kontakt: dr Radosław Kaczan)
    • Badanie p.t.: "Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych" (kontakt: mgr Kamil Sijko)

Zespół

Członkowie Zespołu

1. prof. dr hab. Anna Izabela Brzezińska  CV   lista publikacji 
2. mgr Joanna Bielak  CV  
3. dr Magdalena Czub  CV  lista publikacji
4. dr Radosław Kaczan  CV  lista publikacji
5. dr Konrad Piotrowski  CV  lista publikacji
6. mgr Ludmiła Rycielska  CV  
7. dr Piotr Rycielski  CV  
8. mgr Kamil Sijko  CV  lista publikacji
9. mgr Ewa Stachurska  CV  

Współpracują z nami:  prof. dr hab. Elżbieta Hornowska

 

Publikacje

Publikacje naukowe
[kliknij tytuł kategorii, aby rozwinąć/zwinąć listę]

+ - I. ROZWÓJ: wczesne dzieciństwo (0-3 l.) i wiek przedszkolny (4-6 l.) Click to collapse

  1. Brzezińska, A. (2003). Dzieci z układu ryzyka. W: A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow (red.), Ukryte piętno. Zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa (s. 11-37). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
  2. Brzezińska, A., Nerło, M. (2003). Ocena ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym: wyniki badań pilotażowych. Forum Oświatowe, 29 (2), 49-68.
  3. Brzezińska, A. (2004). Ocena ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym przez rodziców i jej uwarunkowania. Edukacja, 4 (88), 39-55.
  4. Brzezińska, A. (2004). Poziom umiejętności czytania u uczniów szkół podstawowych. Forum Oświatowe, 2 (31), 11-30.
  5. Brzezińska, A. (2004). Ryzyko dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym wg oceny nauczycielki. Edukacja, 2 (86), 64-76.
  6. Brzezińska, A. (2004). Ryzyko dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym wg oceny matki, ojca i nauczycielki przedszkola. Edukacja, 3 (87), 23-35.
  7. Brzezińska, A. (2004). Zróżnicowanie poziomu umiejętności czytania u uczniów szkół podstawowych: grupy ryzyka trudności szkolnych. Forum Oświatowe, 2 (31), 31-45.
  8. Brzezińska, A. (2006). Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej. W: A. W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna (s. 47-77). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  9. Brzezińska, A. (2008). Proces rozwodowy i jego konsekwencje z perspektywy dziecka. W: B. Kolska-Lach, K. Szymanowska (red.), Dziecko w sytuacji rozstania rodziców (s. 30-43). Poznań: TKOPDz.
  10. Brzezińska, A. I., Czub, M. (2012). Wczesna opieka i edukacja dzieci w Polsce w kontekście europejskim. Polityka Społeczna, numer tematyczny pt.: Polityka edukacyjna: wyzwania i szanse, 1, 15-19.
  11. Brzezinska, A. I., Czub, M., Czub, T. (2012). Krótko- i długofalowe korzyści wczesnej opieki nad dzieckiem i edukacji. Polityka Społeczna, numer tematyczny pt.: Polityka edukacyjna: wyzwania i szanse, 1, 24-27.
  12. Brzezińska, A. I., Czub, M., Ożadowicz, N. (2012). Adaptacja dziecka trzyletniego do środowiska przedszkolnego. Edukacja, 4 (120), 5-21.
  13. Brzezińska, A. I., Nowotnik, A. (2012). Funkcje wykonawcze a funkcjonowanie dziecka w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Edukacja, 1 (117), 61-74.
  14. Brzezińska, A. I., Czub, M., Piotrowski, K. (2013). Małe dziecko (2–3 rok życia). Jakie jest? Jak możemy wspierać jego rozwój? Warszawa: Wyd. Instytut Badań Edukacyjnych.
  15. Czub, M. (2003). Znaczenie wczesnych więzi społecznych dla emocjonalnego rozwoju dziecka. Forum Oświatowe, 2 (29), 31-49.
  16. Czub, M., Brzezinska, A. I., Czub, T., Appelt, K. (2012). Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem jako wyzwanie dla polityki społecznej i oświatowej. Polityka Społeczna, numer tematyczny pt.: Polityka edukacyjna: wyzwania i szanse, 1, 19-23.

+ - II. ROZWÓJ: wiek wczesnoszkolny (6-11 l.) i wczesne dorastanie (12-16 l.) Click to collapse

 Artykuły i rozdziały w pracach zbiorowych

  1. Brzezinska, A., Hornowska, E. (2002). Uczniowie szkół podstawowych wobec agresji i przemocy. Nowa Szkoła, 10 (598), 33-36.
  2. Brzezinska, A., Hornowska, E. (2002). Gimnazjaliści wobec agresji i przemocy. Nowa Szkoła, 7 (595), 45-48.
  3. Brzezińska, A. I., Matejczuk, J., Nowotnik, A. (2012). Wspomaganie rozwoju dzieci 5-7 letnich a ich gotowość do radzenia sobie z wyzwaniami szkoły. Edukacja. Studia, badania, innowacje, 1, 7-22.

 

+ - III. ROZWÓJ: późna adolescencja (16-20l.), wyłaniająca się dorosłość i wczesna dorosłość (20-35 l.) Click to collapse

Monografie i redakcja książek

  1. Piotrowski, K. (2013). Tożsamość osobista w okresie wkraczania w dorosłość. Sytuacja młodych osób z ruchowym ograniczeniem sprawności i ich sprawnych rówieśników. Wielichowo: Tipi.


Artykuły i rozdziały

  1. Brzezińska, A., Krzywicki, P. (2001). Właściwości samowiedzy na przełomie późnej adolescencji i wczesnej dorosłości. Czasopismo Psychologiczne, 7 (1), 87-94.
  2. Brzezińska, A., Stolarska, M., Zielińska, J. (2001). Poczucie jakości życia w okresie wczesnej, średniej i późnej dorosłości. W: K. Appelt, J. Wojciechowska (red.), Zadania i role społeczne w okresie dorosłości (s. 103-126). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
  3. Brzezińska, A. Dąbrowska, J., Pełkowska, M., Staszczak, J. (2002). Płeć psychologiczna jako czynnik ryzyka zaburzeń zachowania u młodzieży w drugiej fazie adolescencji. Czasopismo Psychologiczne, 8 (1), 75-28.
  4. Brzezinska, A., Hornowska, E. (2003). Uczniowie szkół ponadpodstawowych wobec agresji i przemocy. Nowa Szkoła, 2, 13-16.
  5. Brzezińska, A. (2005). Współzależność kontekstu rozwoju, stylu życia i struktury Ja. W: J. Kmita, I. Kotowa, J. Sojka (red.), Nauka. Humanistyka. Człowiek. Prace dedykowane Profesor Krystynie Zamiarze w czterdziestolecie pracy naukowej (s. 57-74). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  6. Brzezińska, A. I., Piotrowski, K. (2009). Diagnoza statusów tożsamości w okresie adolescencji, wyłaniającej się dorosłości i wczesnej dorosłości za pomocą Skali Wymiarów Rozwoju Tożsamości (DIDS). Studia Psychologiczne, 47 (3), 93-109.
  7. Brzezińska, A. I., Piotrowski, K. (2010). Formowanie się tożsamości a poczucie dorosłości i gotowość do tworzenia bliskich związków. Czasopismo Psychologiczne, 16 (2), 265-274.
  8. Brzezińska, A. I., Piotrowski, K., Garbarek - Sawicka, E., Karowska, K., Muszyńska, K. (2010). Wymiary tożsamości a ich podmiotowe i kontekstowe korelaty. Studia Psychologiczne, 49 (1), 81-93
  9. Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rękosiewicz, M. (2011). Odroczona dorosłość: fakt czy artefakt? Nauka, 4, 67-107.
  10. Brzezinska, A. I., Czub, T., Czub, M., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rękosiewicz, M. (2012). Postponed or delayed adulthood? In: E. Nowak, D. E. Schrader, B. Zizek (eds.), Educating competencies for democracy (s. 103-125). NY, Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag.
  11. Brzezinska, A. I., Czub, T., Hejmanowski, Sz., Rękosiewicz, M., Kaczan, R., Piotrowski, K. (2012). Determinants of identity formation during the transition from adolescence to adulthood. Culture and Education, 5 (91), 5-27.
  12. Brzezińska, A. I., Czub, T., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rękosiewicz, M. (2013). Tożsamość i jej osobowościowy kontekst: charakterystyka psychologiczna uczniów zespołów szkół zawodowych. Ruch Pedagogiczny, 4.
  13. Brzezińska, A. I., Piotrowski, K. (2013). Identity and markers of adulthood: the relationship between two constructs. Polish Psychological Bulletin, 3, 254-265.
  14. Piotrowski, K., Brzezińska, A. I., Pietrzak, J. (2013 – in press). Four statuses of adulthood: Adult roles, psychosocial maturity and identity formation in emerging adulthood. Health Psychology Report, 1.
  15. Piotrowski, K., Kaczan, R., Rękosiewicz, M. (2013). Off-time higher education as a risk factor in identity formation. Polish Psychological Bulletin, 3, 299-309.
  16. Piotrowski, K. (2013). Identity in adolescence and emerging adulthood: relationships with emotional and educational factors. Polish Psychological Bulletin, 3, 266-276.
  17. Sijko, K. (2008). Jak grają pary? Dynamika wpływu społecznego w bliskich związkach. Psychologia Jakości Życia, 7 (1-2), 139-157.

 

+ - IV. Niepełnosprawność Click to collapse

Monografie

  1. Appelt, K., Jabłoński, S., Smykowski, B., Wojciechowska, J., Ziółkowska, B. (2010). Konstruowanie i ewaluacja projektów. Poprawa funkcjonowania osób z ograniczeniami sprawności i ich środowisk. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
  2. Bedyńska, S., Rycielski, P. (2010). Kim jestem? Przeciwdziałanie stereotypizacji i stygmatyzacji osób z ograniczeniami sprawności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  3. Błaszczak, M., Przybylski, Ł. (2010). Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
  4. Brzezińska, A. (red., 2007). Zadania rodziny i szkoły: od samodzielności dziecka do efektywności pracownika. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
  5. Brzezińska, A., Woźniak, Z., Maj, K. (red., 2007). Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
  6. Brzezińska, A., Piotrowski, K. (2007). Aktywność zawodowa osób z ograniczeniem sprawności: wyznaczniki społeczno-demograficzne i osobowościowe. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
  7. Brzezińska, A., Piotrowski, K. (2007). Wyznaczniki satysfakcji z pracy osób z ograniczeniem sprawności: kompetencje i relacje . Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
  8. Brzezińska, A., Kaczan, R. (2008). Wychowanie do samodzielności: kluczowy czynnik sukcesu zawodowego osób z ograniczeniem sprawności. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
  9. Brzezińska, A., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rycielski, P. (2008). Aktywność osób z ograniczeniem sprawności na rynku pracy. Czynniki wspomagające i czynniki ryzyka. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
  10. Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Rycielska, L. (2010). Przekonania o swoim życiu. Spostrzeganie historii życia przez osoby z ograniczeniami sprawności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  11. Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Rycielska, L. (2010). Czas, plany, cele. Perspektywa czasowa osób z ograniczeniem sprawności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  12. Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Smoczyńska, K. (red., 2010). Sytuacja i możliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzężonymi ograniczeniami sprawności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  13. Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Smoczyńska, K. (red., 2010). Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  14. Brzezińska, A. I., Pluta, J., Rycielski, P. (red., 2010). Potrzeby specyficznych grup osób z ograniczeniami sprawności. Wyniki badań. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
  15. Brzezińska, A. I., Pluta, J., Rycielski, P. (red., 2010). Wsparcie dla osób z ograniczeniami sprawności i ich otoczenia. Wyniki badań. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
  16. Brzezińska, A. I., Rycielski, P., Sijko, K. (2010). Wyzwania metodologiczne. Diagnoza potrzeb i ewaluacja wsparcia wśród osób z ograniczeniami sprawności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  17. Chodynicka, A. M., Rycielski, P. (2008). Inni czy podobni? Charakterystyka osób z ograniczeniem sprawności. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
  18. Iwański, J., Owczarek, D. (2010). Potrzeba bycia rozumianym. Komunikacja społeczna i funkcjonowanie w grupie osób z ograniczeniami sprawności. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
  19. Kaczan, R., Sijko, K. (2008). Psychospołeczne skutki transformacji ustrojowej a radzenie sobie osób z ograniczeniem sprawności na rynku pracy. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
  20. Łukowski, W. (red., 2008). Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy – portret środowiska. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
  21. Maj, K. (red., 2007). Szkolenia z udziałem osób niepełnosprawnych. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
  22. Piotrowski, K. (2013). Tożsamość osobista w okresie wkraczania w dorosłość. Sytuacja młodych osób z ruchowym ograniczeniem sprawności i ich sprawnych rówieśników. Wielichowo: Tipi.
  23. Smoczyńska, K. (2010). Przestrzenie relacji społecznych. Osoby z ograniczeniami sprawności w społecznościach lokalnych i wirtualnych. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
  24. Trzebińska, E. (red., 2007). Oddziaływania psychologiczne na rzecz integracji osób z ograniczeniem sprawności. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
  25. Wolski, P. (2010). Utrata sprawności. Radzenie sobie z niepełnosprawnością nabytą a aktywizacja zawodowa. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
  26. Wiszejko-Wierzbicka, D. (2010). Niewykorzystana sfera. Partycypacja społeczna i obywatelska osób z ograniczeniami sprawności. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

Artykuły i rozdziały

  1. Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rycielski, P., Sijko, K., Wiszejko-Wierzbicka, D. (2008). Uwarunkowania aktywności zawodowej osób z ograniczeniami sprawności: czynniki społeczno-demograficzne. Nauka, 1, 129-150.
  2. Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rycielski, P. (2008). Uwarunkowania aktywności zawodowej osób z ograniczeniami sprawności: kapitał osobisty społeczny. Nauka, 2, 129-156.
  3. Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rycielski, P. (2008). Uwarunkowania aktywności zawodowej osób z ograniczeniami sprawności: kompetencje osobiste. Nauka, 3, 97-123.
  4. Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rycielski, P. (2008). Uwarunkowania aktywności zawodowej osób z ograniczeniami sprawności: czynniki powodzenia i czynniki ryzyka. Nauka, 4, 77-100.
  5. Brzezińska, A. I., Piotrowski, K., Pluta, J., Sijko, K. (2009). Badanie sytuacji osób niepełnosprawnych. Sprawy Nauki, 5 (145), 31- 40.
  6. Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Piotrowski, K., Wolski, P. (2011). Wyzwania dla psychologii w badaniach osób z ograniczeniami sprawności. W: W. Zeidler (red.), Kwestionariusze w psychologii. Postępy, zastosowania, problemy (s. 451-474). Warszawa: Vizja Press & IT.
  7. Brzezińska, A. I., Piotrowski, K. (2011). Formowanie się tożsamości i poczucie samodzielności a niepełnosprawność w wyłaniającej się dorosłości i wczesnej dorosłości. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 1 (13), 91-114.
  8. Piotrowski, K., Brzezińska, A. I. (2011). Identity, self-sufficiency and disability in the contexts of educational and vocational activity. Polish Psychological Bulletin, 42 (3), 160-168.
  9. Piotrowski, K., Brzezińska, A. I. (2012). Predyktory oceny dotychczasowego życia oraz perspektyw na przyszłość przez osoby niepełnosprawne w okresie adolescencji i wyłaniającej się dorosłości. Polskie Forum Psychologiczne, 17 (1), 44-61.
  10. Polityka Społeczna (2010), numer specjalny: Diagnoza potrzeb i podstawy interwencji społecznych na rzecz osób z ograniczeniami sprawności, 1.

 

+ - V. Psychologia edukacji i nowe metody w edukacji Click to collapse

  1. Brzezińska, A. (2000). Interakcyjny model edukacji w szkole wyższej. W: A. Brzezińska, J. Brzeziński (red.), Ewaluacja procesu kształcenia w szkole wyższej (s. 55-92). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
  2. Brzezińska, A. I. (2003). Psychologia a edukacja: pomoc psychologiczna wobec transformacji systemu edukacji. Edukacja, 1, 7–19.
  3. Brzezińska, A. I. (2009). Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się. Forum Dydaktyczne. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość, 5-6, 6 – 19.
  4. Sijko, K. Projekt open-source do analizy danych statystycznych. Nakładka internetowa na system analizy danych R-project: https://github.com/pich/WebiR
  5. Sijko, K. (2012). Nowe technologie w edukacji: dwa podejścia. Polityka społeczna, 1, 28–30.

 

+ - VI. Metodologia Click to collapse

  1. Brzezińska, A. (2000). Dziecko w badaniach psychologicznych. W: J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska (red.), Etyczne dylematy psychologii (s. 221-254). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
  2. Brzezińska, A., Appelt, K. (2000). Tożsamość zawodowa psychologa. W: J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska (red.), Etyczne dylematy psychologii (s. 13-44). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
  3. Brzezinska, A., Brzeziński, J. (2001). Metodologiczne problemy ewaluacji programów profilaktycznych stosowanych wobec młodziezy. W: J. Ł. Grzelak. M. J. Sochocki (red.), Ewaluacja profilaktyki problemów dzieci i młodziezy (s. 117-145). Warszawa: Wyd. Fundacji ETOH: Pracownia Profilaktyki Problemowej.
  4. Brzezińska, A. (2003). Operacjonalizacja pojęcia zmiany w psychologii klinicznej. W: M. Fajkowska-Stanik, K. Drat-Ruszczak, M. Marszał-Wiśniewska (red.), Pułapki metodologiczne w badaniach empirycznych z zakresu psychologii klinicznej (s. 42-49). Warszawa: Academica Wydawnictwo SWPS
  5. Brzezińska, A. (2005). Badania ewaluacyjne w psychologii klinicznej. W: H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna (tom 1, s. 231-245). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

+ - VI. Metody Badawcze Click to collapse

  1. Brzezińska, A. I., Piotrowski, K. (2010). Polska adaptacja Skali Wymiarów Rozwoju Tożsamości (DIDS). Polskie Forum Psychologiczne, 15 (1), 66-84.
  2. Brzezińska, A. I., Piotrowski, K. (2011). Skala Rozwoju Poczucia Tożsamości – DIDS: podstawy teoretyczne. W: W. Zeidler (red.), Kwestionariusze w psychologii. Postępy, zastosowania, problemy. Warszawa: Vizja Press & IT.
  3. Brzezińska, A. I., Piotrowski, K. (2011). Skala Rozwoju Poczucia Tożsamości – DIDS: konstrukcja, stosowanie, aplikacje. W: W. Zeidler (red.), Kwestionariusze w psychologii. Postępy, zastosowania, problemy. Warszawa: Vizja Press & IT.
  4. Doroszewicz, K., Sijko, K. (2008). Kwestionariusz Wpływu Społecznego w bliskich związkach. Psychologia Jakości Życia, 7 (1-2), 19-45.

Wystąpienia

Wystąpienia konferencyjne

Konferencja „Demokracja i edukacja”- 10-11.10.2013r. Wrocław

    • dr Magdalena Czub "Wczesna opieka i edukacja a kształtowanie kluczowych kompetencji w społeczeństwie demokratycznym" [pobierz prezentację Power Point 1,3MB]

Konferencja „6-latki w szkole: wyzwania dla nauczycieli i rodziców”- 24.10.2013r. Bydgoszcz

    • prof. dr hab. Anna Izabela Brzezińska "Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice?" [pobierz prezentację Power Point 0,2MB]
    • prof. dr hab. Anna Izabela Brzezińska "Małe dziecko w systemie edukacji" [pobierz prezentację Power Point 0,3MB]
    • dr Magdalena Czub "Rodzice 6-latków: uwarunkowania decyzji posłania sześciolatka do I klasy" [pobierz prezentację Power Point 2,3MB]

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • SALA jest ważna!

Publikacje

  • Badanie 6- i 7-latków – rok szkolny 2012/2013
  • Co wiemy o sześciolatkach w szkole na podstawie badań?
  • Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku 
od 1,5 do 5,5 lat - opracowanie
  • Dziecko przedszkolne. Jakie jest? Jak możemy wspierać jego rozwój? - broszura
  • Małe dziecko (2.–3. rok życia) Jakie jest? Jak możemy wspierać jego rozwój? - broszura

Zespoły, badania, ludzie

  • Badanie jakościowe dotyczące organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach
  • Prof. dr hab. Anna Izabela Brzezińska
  • Uwarunkowania umiejętności komunikacyjnych dziecka

Seminaria i konferencje

  • Cykl konferencji dla nauczycieli sześciolatków
  • Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej - konferencja

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...