O czasie pracy nauczycieli na Międzynarodowym Kongresie Zarządzania Oświatą
- Opublikowano: 27 Wrz 2013
Największe w Polsce doroczne spotkanie kadry kierowniczej oświaty zgromadziło kilkuset uczestników, w tym gości z zagranicy. IBE był partnerem merytorycznym wydarzenia. Eksperci Instytutu opowiadali też o wynikach „Badania czasu i warunków pracy nauczycieli"
VIII Międzynarodowy Kongres Zarządzania Oświatą odbył się w dniach 26-27 września w Warszawie. Rozpoczął się od spotkania z Krystyną Szumilas, Minister Edukacji Narodowej, dotyczącym m.in. planów resortu oświaty. Resort zorganizował także szkolenie dla dyrektorów przedszkoli i instytucji je prowadzących na temat organizacji zajęć dodatkowych. Odbyło się także spotkanie poświęcone rewitalizacji szkolnictwa zawodowego.
Dużym zainteresowaniem dyrektorów szkół, samorządowców i urzędników oświaty, cieszył się wykład Instytutu Badań Edukacyjnych dotyczący wyników „Badania czasu i warunków pracy nauczycieli". O tym, co wynika z badania opowiadali dr Dominika Walczak i Andrzej Wichrowski z Zespołu Badań Nauczycieli IBE.
- Chcieliśmy pokazać złożoność pracy nauczyciela – mówił Andrzej Wichrowski, wyjaśniając cel badania i sposób jego realizacji. Dużą część swojej prezentacji poświęcił zastosowanej metodzie badawczej i pułapkom, jakie niesie ze sobą chęć uśrednienia wyników.
Uczestnicy wykłady zainteresowani byli doborem czynności, które były traktowane jako kluczowe. Jak tłumaczył Wichrowski na ich wybór miało wpływ m.in. to, jaki odsetek nauczycieli wykonuje daną czynność, jak wiele czasu to zajmuje i gdzie je praca ta jest wykonywana. Wątek dotyczący miejsca wykonywania pracy przez nauczycieli rozwinęła dr Walczak.
Kontynuacją wykładu były warsztaty pt. „Specyfika zawodu nauczyciela – praca w domu, w szkole a praca zespołowa”, które prowadzili członkowie Zespołu Badań Nauczycieli IBE: dr Dominika Walczak, Kamila Hernik, Agata Komendant-Brodowska, Karolina Malinowska, Magdalena Smak-Wójcicka.
Uczestnikami spotkania była grupa dyrektorów szkół i nauczycieli. Dyskutowano, dzieląc się swoimi doświadczeniami i opiniami, o tym, czy nauczyciele w ich szkołach chętniej pracują indywidualnie czy zespołowo, jakie są wady i zalety tej formy pracy?
Uczestnicy kongresu w trakcie przerw między wykładami mogli także odwiedzić stoisko IBE, gdzie czekały na nich materiały na temat działalności Instytutu i prowadzonych projektów. Zainteresowani mogli pobrać, m.in. raporty o stanie edukacji, płyty z multimediami na temat badań.
VIII Międzynarodowy Kongres Zarządzania Oświatą odbył się w Centrum Kongresowym Prywatnej Wyższej Szkoły Businessu, Administracji i Technik Komputerowych (PWSBiA). Organizatorem kongresu było Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, organizacja zrzeszająca dyrektorów szkół i placówek oświatowych oraz urzędników samorządowych i kuratoryjnych.
Głównymi patronami i partnerami merytorycznymi tegorocznej edycji byli: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy, Mazowiecki Kurator Oświaty, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Uniwersytet Jagielloński – Instytut Spraw Publicznych, Instytut Medycyny Pracy, a także Instytut Badań Edukacyjnych. Partnerami prasowymi byli Gazeta Szkolna, magazyn samorządowy Wspólnota, Bliżej Przedszkola.