Badacze przyjrzą się edukacji niepełnosprawnych dzieci
- Opublikowano: 11 Paź 2013
Edukacja uczniów z niepełnosprawnością napotyka na wiele barier. Badanie ścieżek i wyborów edukacyjnych dzieci z niepełnosprawnością kończących szkoły podstawowe i gimnazja, które rozpoczyna IBE, ma określić z czego wynikają i z czym są związane decyzje dotyczące dalszej nauki. Honorowy patronat nad badaniem objął Rzecznik Praw Obywatelskich
.Na całym świecie zmienia się podejście do niepełnosprawności. Przede wszystkim likwiduje się bariery utrudniające takim osobom pełny udział w życiu społecznym. Duży nacisk kładzie się na edukację włączającą – czyli taki model, w którym uczniowie z niepełnosprawnością uczą się w ogólnodostępnych placówkach i możliwie blisko miejsca zamieszkania.
Jednak edukacja uczniów z niepełnosprawnością napotyka wiele barier. Ich powody są rozmaite – to zarówno niedopasowanie rozwiązań systemowych, ale też postawy społeczne czy oczekiwania nauczycieli i rodziców.
Tymczasem brakuje badań, które pozwoliłyby sprawdzić postawy środowiska nauczycielskiego, w tym przede wszystkim dyrektorów szkół odpowiedzialnych za organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jak i samych rodziców. Brakuje danych na temat edukacji niepełnosprawnych uczniów obejmujących wszystkie formy nauczania - ogólnodostępne, integracyjne i specjalne. Nie wiemy też, jak na decyzje o dalszej nauce wpływa sytuacja w gospodarstwie domowym.
By wypełnić tę lukę IBE przygotował badanie, które pozwoli zidentyfikować ścieżki edukacyjne niepełnosprawnej młodzieży kończącej naukę w szkole podstawowej i gimnazjum. Dzięki niemu możliwe będzie zrozumienie motywów wyborów edukacyjnych i zawodowych dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami oraz ich rodziców, a także – co niezwykle istotne – ustalenie mechanizmów i okoliczności, leżących u podstaw tych decyzji.
Rozpoczynający się projekt dostarczy zarazem wiedzy na temat uwarunkowań dostępu badanej grupy dzieci i młodzieży do edukacji. Wszystkie te zgromadzone i opracowane informacje będą pomocne przy podejmowaniu kluczowych decyzji i kształtowaniu polityki dotyczącej funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami w społeczeństwie. Umożliwią weryfikację i skorygowanie zaproponowanych rozwiązań.
Jest to pierwsze w Polsce tego typu badanie realizowane w tak dużej skali. W badaniu weźmie udział około 2000 dyrektorów szkół podstawowych i gimnazjów wybranych losowo z całej Polski oraz 3200 rodziców dzieci, które uczą się w 6. klasie szkoły podstawowej i w 3. klasie gimnazjum.
Ogólnopolski projekt badawczy pt. Badanie ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów, realizowany jest przez Zespół Edukacji i Rynku Pracy IBE. Projekt został objęty honorowym patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich.