Konferencja "Zaburzenia językowe dziecka w kontekście wielojęzyczności"
- Opublikowano: 28 Maj 2013
Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Instytutem Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Wydziałem Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, był współorganizatorem międzynarodowej konferencji na temat „Zaburzenia językowe dziecka w kontekście wielojęzyczności", która odbyła się 27 i 28 maja w Krakowie w Auditorium Maximum UJ.
.
Szacuje się, że wśród dzieci będących na wczesnym etapie rozwoju SLI występuje u ok. 6% populacji, dzieci dwujęzyczne stanowią niewielki udział tej grupy, jednak grupa ta stopniowo powiększa się wraz ze zmianą stylu życia osób dorosłych oraz silniejszymi tendencjami migracyjnymi na świecie. Celem konferencji było przedstawienie narzędzi pozwalających zdiagnozować SLI u dzieci dwujęzycznych oraz wskazanie różnic rozwojowych między dziećmi rozwijającymi się prawidłowo a dziećmi z SLI.
W trakcie wystąpień przedstawiono efekty kilkuletnich badań prowadzonych przez międzynarodowe grupy naukowców w ramach Akcji COST w czterech obszarach dotyczących badań nad językiem: budowania wypowiedzi, rozwoju języka, słowotwórstwa, rozumienia i przetwarzania informacji. Eksperci IBE prezentowali przedstawili wyniki badań nad umiejętnościami językowymi dzieci prowadzone w ramach projektu „Entuzjaści edukacji” w Zespole Wczesnej Edukacji, w Pracowni Języków Obcych oraz w Pracowni Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia. Uczestniczyli w konferencji również w celu nawiązywania kontaktów z innymi badaczami i aby wymienić się dotychczasowymi osiągnięciami.
Najważniejsze zagadnienia, które omawiane były w czasie konferencji, to stworzenie podstawowych narzędzi do badania dzieci dwujęzycznych w celu wypracowania norm diagnostycznych, rozwój językowy u dzieci dwujęzycznych, różnice w przyswajaniu języka przez dzieci, narzędzia diagnostyczne dotyczące specyficznego zaburzenia językowego – SLI (Specific Language Impairment).
Konferencja pokazała efekty dotychczasowych badań nad zagadnieniem SLI u dzieci wielojęzycznych, dała możliwość wymiany doświadczeń w gronie międzynarodowych ekspertów zajmujących się problemami językowymi dzieci, a na tym tle zaprezentowane zostały obecnie trwające prace i pomysły rozwijające się w zespołach badawczych IBE, dotyczące w szczególności problemu SLI, ale też badań nad nauką drugiego języka.
Zachęcamy do odwiedzenia strony poświęconej temu wydarzeniu http://bi-sli2013.org/index_pl.html