BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Dyrektorzy gotowi do Diagnozy

Opublikowano: 30 Lis 2011

Już 7 i 8 grudnia odbędzie się badanie „Diagnoza kompetencji gimnazjalistów”. Jego organizacji i dalszej współpracy poświęcone było spotkanie zorganizowane przez IBE 24 listopada 2011 r. w Warszawie. Przyjechali na nie dyrektorzy, wicedyrektorzy lub nauczyciele z blisko 60 gimnazjów na 82 biorące udział w badaniu.

.

Diagnoza kompetencji gimnazjalistów (DKG) to badanie, które IBE przeprowadza równolegle z badaniem diagnostycznym organizowanym przez Centralną i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne w całym kraju. W obu badaniach uczniowie III klas gimnazjum będą musieli rozwiązać identyczne testy sprawdzające wiedzę i umiejętności z czterech przedmiotów.

Prezentacje

prof. Michał Federowicz

dr Henryk Szaleniec

W Diagnozie bierze udział reprezentatywna ogólnopolska próba gimnazjów. Dzięki temu wyniki badania pozwolą IBE zorientować się, jakiego typu trudności, mogą mieć gimnazjaliści w kwietniu, gdy po raz pierwszy będą zdawać egzamin końcowy w oparciu o nową podstawę programową. Wiedza ta posłuży ekspertom Instytutu do stworzenia zadań i materiałów do dalszej pracy z uczniami.

Podczas konferencji 24 listopada przedstawiciele szkół poznali  szczegółowo przebieg badania i sposób korzystania z bazy danych, do której będą wpisywane wyniki uczniów uzyskane w testach badawczych. DKG, podobnie jak badanie diagnostyczne, rozpocznie się 7 grudnia, kiedy uczniowie będą zdawać testy z języka polskiego oraz historii i WOS. Dzień później będą testy z matematyki i przedmiotów przyrodniczych. Diagnoza nie obejmuje sprawdzaniu umiejętności z języka obcego, dlatego w tej sprawie gimnazja powinny się zwrócić do swojego OKE. W trakcie badania w każdej szkole będą obecni ankieter oraz obserwator testu, będący pracownikiem OKE. Po zakończeniu każdego testu ankieter zbierze karty odpowiedzi uczniów. Zostaną one później skserowane – kopie wrócą do szkół a oryginały zostaną przesłane do OKE Wrocław. Tam do elektronicznej bazy danych zostaną wprowadzone wyniki uczniów z pytań zamkniętych. Wyniki z pytań otwartych będą wprowadzać sami nauczyciele. W trakcie diagnozy w każdej ze szkół zostaną przeprowadzone wywiady z uczniami jednego oddziału klasowego.

  • title
    title
  • Click to open !
    Click to open !
  • Click to open !
    Click to open !
  • Click to open !
    Click to open !
  • Click to open !
    Click to open !
  • Click to open !
    Click to open !
  • Click to open !
    Click to open !
  • Click to open !
    Click to open !
 

 

– „Diagnoza kompetencji gimnazjalistów” to pierwsze w historii polskiej edukacji badanie przygotowane w porozumieniu z całym systemem egzaminacyjnym – podkreślił Michał Federowicz, dyrektor IBE. Stąd obecność na konferencji przedstawicieli komisji egzaminacyjnych – Artura Gałęskiego, p.o. dyrektora CKE i Wojciecha Małeckiego, dyrektora OKE Wrocław. – System egzaminacyjny nie może być skostniały, musi być modyfikowany i uwzględniać potrzeby uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół. Chcemy, aby DKG była symbolem otwarcia systemu na państwa obserwacje i uwagi – powiedział Artur Gałęski, dyrektor CKE.

liczba6liczba6Okazja do uwzględnienia uwag dyrektorów szkół pojawiła się zresztą już w trakcie konferencji. Przedstawiciele szkół biorących udział w badaniu głośno zaprotestowali przeciwko dacie 16 grudnia, jako ostatecznemu terminowi na wprowadzenie przez nauczycieli wyników egzaminu do bazy danych badania. – To zbyt mało czasu – stwierdzili jednomyślnie. Organizatorzy uznali argumenty dyrektorów i po krótkich konsultacjach termin został przesunięty na 20 grudnia.

 


 

Kolejne spotkanie z przedstawicielami szkół biorących udział w diagnozie obędzie się już 9 i 10 grudnia. Tym razem na dwa dni do Warszawy przyjadą nauczyciele, aby na gorąco podzielić się wrażeniami z badania. Eksperci IBE omówią z nimi testy, wyjaśnią, jakie umiejętności miały sprawdzać zadania, a także wskażą najczęściej popełniane błędy oraz jak się przed nimi ustrzec. – Chcemy udostępnić te informacje wszystkim szkołom, ale najpierw chcemy omówić je z nauczycielami ze szkół biorących udział w DKG. W ten sposób Diagnoza będzie nie tylko badaniem, ale także punktem wyjścia do opracowania profesjonalnych narzędzi wsparcia systemu edukacji. Narzędzi, które powstaną dzięki państwa szkołom i dla państwa szkół  – powiedział Michał Federowicz.

Więcej o badaniu

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...