Publikacje SUEK
- Opublikowano: 6 Paź 2014
Publikacje SUEK
Poniżej wykaz tekstów i prezentacji, pisanych na podstawie danych pochodzących z Badania szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia. Autorami są w większości członkowie Zespołu szkolnych uwarunkowań efektywności ksztalceia, ale także inni badacze pracujący w Instytucie Badań Edukacyjnych.
Monografie i rozdziały w pracach zbiorowych
Monografie i rozdziały w pracach zbiorowych
Artykuły
Artykuły
Grygiel, P., Humenny, G., Rębisz, S., Bajcar, E., Świtaj, P. (2014). Peer Rejection and Perceived Quality of Relations With Schoolmates Among Children With ADHD.Journal of Attention Disorders, 1–14. |
The main aim of the current study was to investigate the links between ADHD diagnosis and the objective and subjective dimensions of social relationships among children from primary schools. Method: We used the data from 36 regular classrooms, consisting of 718 students, with each containing at least one child with an established clinical diagnosis of ADHD (38 children). Results: For children with ADHD, the level of the perceived quality of social relations was lower than that of children without such a diagnosis. After controlling for sociometric status, the impact of ADHD on perceived status proved to be statistically nonsignificant but the indirect impact of ADHD on this status through sociometric status was statistically significant. Conclusion: Children diagnosed with ADHD are more often rejected by their peers and have a more pessimistic view of their social world. Moreover, ADHD diagnosis does not have a direct influence on the perceived quality of social relations otherwise than through sociometric status. (J. of Att. Dis. XXXX; XX(X) XX-XX). |
Jasińska, A. i Modzelewski, M. (2014). Testy osiągnięć szkolnych TOS3: przykład narzędzia skonstruowanego z wykorzystaniem modelu Rascha.Edukacja 2(127), 85-107. |
pobierz plik pdf |
Większość stosowanych w Polsce testów osiągnięć szkolnych pozbawionych jest mocnego uzasadnienia swojej trafności w postaci szczegółowej dokumentacji. Sytuacja ta wpływa negatywnie na rozwój metodologii konstrukcji tych narzędzi. Artykuł stanowi opis zestawu trzech standaryzowanych testów osiągnięć szkolnych TOS3 wykorzystanych w ramach dwóch badań. Testy te służą pomiarowi osiągnięć szkolnych z obszaru edukacji polonistycznej i matematycznej uczniów kończących I etap edukacyjny. W artykule przedstawiono proces konstrukcji testów osiągnięć z wykorzystaniem modelu Rascha (szczególnego przypadku jednoparametrycznego modelu IRT). Udokumentowano także trafność i rzetelność TOS3, wykorzystując wyniki dwóch reprezentatywnych badań (N > 5000). Artykuł pokazuje korzyści wynikające z wykorzystania modelu pomiarowego podczas budowy narzędzi. Opisane doświadczenia mogą być źródłem wskazówek dla twórców przyszłych testów osiągnięć szkolnych w Polsce. |
Grygiel, p., Humenny, G., Świtaj, P., Rębisz, S. i Anczewska, M. (2014). Between Isolation and Loneliness: Social Networks and Perceived Integration with Peers of Children Diagnosed with ADHD in Regular Classrooms.Education’s Role in Preparing Globally Competent Citizens, BCES Books, Volume 12, 2014. |
pobierz plik pdf |
Individuals with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) are characterized by a number of social deficits. The aim of the current study was to investigate the associations between ADHD diagnosis and social relationships among children from primary schools. Findings revealed that ADHD may contribute to both objective (social isolation) and subjective (dissatisfaction with peer relations) social problems. Children with a diagnosis of ADHD were more likely to have a “rejected” and “neglected” status and viewed their peer relations more negatively than children without this diagnosis. The effect of ADHD diagnosis on perceived integration with peers was found to be fully mediated by sociometric status. Our results underscore the relevance of social aspects of ADHD, which need to be addressed in the therapeutic programs. Interventions aiming to promote a positive image of children with ADHD among their peers should also be undertaken. |
Matczak, E., Kozłowski, W. (2013). Wartości wychowawcze rodziców a aspiracje w stosunku do własnych dzieci.Ruch Pedagogiczny 1/2013 s.49-62. |
pobierz plik pdf |
brak. |
Matczak, E., Kozłowski, W. (2013).Wartości wychowawcze rodziców a aspiracje w stosunku do własnych dzieci.Ruch Pedagogiczny 1/2013 s.49-62. |
brak. |
Matczak E. , Kozłowski W. (2013). Dlaczego rodzicom zależy na wykształceniu dzieci?Polityka Społeczna 7/2013 s.25-29. |
|
Aspiracje edukacyjne naszego społeczeństwa są bardzo wysokie. Jednym z czynników wyjaśniających to zjawisko są wysokie aspiracje rodziców w stosunku do własnych dzieci. Artykuł przedstawia wyniki badań innych autorów oraz badania własne ilustrujące to zjawisko. Próba jego wyjaśnienia nawiązuje do relacji pomiędzy aspiracjami edukacyjnymi rodziców a oczekiwaniami dotyczącymi sukcesu życiowego dzieci. |
Matczak E. , Kozłowski W. (2013). Rodzicielskie poczucie wpływu a aspiracje edukacyjne.Ruch Pedagogiczny 4/2013 s.119-131. |
|
brak. |
Matczak E. , Kozłowski W. (2013).. Sukcesja i merytokracja: stałość i zmienność kryteriów życiowego sukcesu.Zeszyty Naukowe Seria Psychologia i Pedagogika tom 25, Narodowy Uniwersytet Akademia Ostrogska, Ukraina 2013 s. 159-173 , ISBN 966-7631-15-Х. |
brak. |
Kozłowski W., Matczak E. (2012). Zawód dla mojego dziecka - aspiracje rodziców.Journal of Modern Science tom 2/13/2012 ,s. 49-68. |
brak. |
Matczak E., Kozłowski W. (2012). Aspiracje edukacyjne rodziców.Ruch Pedagogiczny 1 2012, s.41-54. |
|
brak. |
Matczak E., Kozłowski W. (2012). Jaka powinna być dobra szkoła?Zeszyty Naukowe Seria Psychologia i Pedagogika tom 19, Narodowy Uniwersytet Akademia Ostrogska, Ukraina 2012,s. 141-149. |
|
brak. |
Konferencje
Konferencje
Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej, Warszawa, 28-29.11.2014.
Modzelewski, M. (2014). Interpretacja wyników standaryzowanych testów osiągnięć szkolnych. |
pobierz plik pdf |
brak |
Grygiel, P. i Pisarek, J. (2014). Czy samoocena szkolna jest skutkiem czy przyczyną osiągnięć szkolnych? Oceny i informacje zwrotne od nauczycieli jako narzędzia wzmacniania samooceny uczniów. |
pobierz plik pdf |
brak |
XX Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Gdańsk, 18-20.09.2014.
Grygiel, P., Maluchnik, M., Modzelewski, M., Pisarek, J i Puchalska, K. (2014). Czy samoocena szkolna jest skutkiem, czy przyczyną osiągnięć szkolnych? |
pobierz plik pdf |
brak. |
Pisarek, J. i Modzelewski, M. (2014). Wielkość klasy a przeciętne zaangażowanie ucznia na lekcji. Zastosowanie systemu obserwacyjnego Argos. |
pobierz plik pdf |
brak. |
Jarnutowska, E.(2014). Lekcje języka polskiego i matematyki w klasie V w świetle wyników badań ankietowych i obserwacyjnych ARGOS. |
pobierz plik pdf |
brak. |
9th International Conference on Methods and Techniques in Behavioral Research , Wageningen, 27-29.08.2014.
Pisarek, J. (2014). Argos observation system. Computer program enhancing observation of classroom processes in primary school. |
pobierz plik pdf |
brak |
Fourth Meeting of the EARLI SIG Educational Effectiveness, Southampton, 27-29.08.2014.
Modzelewski, M. (2014). Average students’ attentiveness and class size. Argos observation system in action. |
pobierz plik pdf |
brak |
XIX Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Gniezno, 26-28.09.2013.
Jasińska, A. i Modzelewski, M. (2013). Międzyszkolne zróżnicowanie wyników nauczania po pierwszym etapie kształcenia. |
pobierz plik pdf |
W Polsce od 1999 r. obowiązuje dziewięcioletni jednolity i powszechny system szkolnictwa, na który składa się sześcioletnia szkoła podstawowa i trzyletnie gimnazjum. Pierwszym oficjalnym progiem selekcyjnym jest koniec gimnazjum, po którym uczniowie mogą wybrać dalszy kierunek swojej drogi edukacyjnej: ścieżkę zawodową – technikum lub zasadniczą szkołę zawodową – albo ścieżkę akademicką, realizowaną w liceach. Wybór ten dokonuje się w dużej części w oparciu o wyniki na egzaminie gimnazjalnym. Zgodnie z założeniami jednolitego systemu szkolnictwa to, jakie wyniki uczniowie osiągają na tym egzaminie, lub szerzej – szanse na sukces edukacyjny uczniów nie powinny zależeć od tego, do której szkoły uczęszczają. Jednym ze sposobów na liczbowe ujęcie problemu jednolitości kształcenia jest wskaźnik zróżnicowania międzyszkolnego wyników kształcenia (Dolata, 2011). Wskaźnik ten pozwala na określenie, na ile szkoły różnią się między sobą osiągnięciami szkolnymi uczniów... |
Modzelewski, M. i Pisarek, J. (2013). Zastosowanie teorii detekcji sygnałów do analizy rzetelności systemu obserwacyjnego Argos. |
pobierz plik pdf |
Celem niniejszego artykułu jest opis próby zastosowania teorii detekcji sygnałów oraz metody ROC do analizy rzetelności systemu obserwacyjnego Argos, czyli aplikacji komputerowej wspomagającej obserwację przebiegu lekcji w szkołach podstawowych. Badania obserwacyjne stanowiły jeden z etapów badania podłużnego szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia, który został zrealizowany w II semestrze roku szkolnego 2012/2013. Badanie SUEK realizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych stanowi część projektu systemowego pt. „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Dane uzyskane podczas spotkań fokusowych z obserwatorami, w trakcie których 34-42 obserwatorów kodowało równolegle lekcje, bazując na tym samym materiale filmowym, pozwoliły na umieszczenie obserwatorów na płaszczyźnie ROC, czyli na wizualizację decyzji podejmowanych przez obserwatorów w trakcie klasyfikacji zachowań nauczyciela. W przedstawionej w artykule analizie każdy z obserwatorów został opisany pod względem czułości oraz specyficzności decyzji podejmowanych w trakcie równoległego kodowania lekcji na spotkaniu fokusowym. Wyniki analizy pozwoliły opisać obserwatorów pod względem zdolności identyfikacji i rejestracji zachowań nauczycieli oraz umiejętności unikania błędnych decyzji. |
VIII Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny, Gdańsk, 19-21.09.2013.
Dolata, R. i Jarnutowska, E. (2013). Czy wielodzietność jest czynnikiem ryzyka edukacyjnego w klasach I-III? |
pobierz plik pdf |
brak. |
Kozłowski, W., Matczak, E.. (2013). Kryteria życiowego sukcesu a aspiracje edukacyjne. |
pobierz plik pdf |
brak. |
Hawrot, A. i Pisarek, J. (2013). Zróżnicowanie siły zależności inteligencja-osiągnięcia z matematyki w szkołach podstawowych. |
pobierz plik pdf |
brak. |
Modzelewski, M. (2013). Międzyszkolne zróżnicowanie osiągnięć szkolnych w kontekście badań nad efektywnością kształcenia. |
pobierz plik pdf |
brak. |
Międzynarodowa Konferencja EDUKACJA – WYCHOWANIE – ODPOWIEDZIALNOŚĆ, Zakopane, 14-15.11.2012.
Kozłowski, W., Matczak, E. . (2012). Wartości wychowawcze rodziców i ich uwarunkowania. |
pobierz plik pdf |
brak. |
XVIII Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Wrocław, 21-23.09.2012.
Jasińska, A. i Modzelewski, M. (2012). Można inaczej. Wykorzystanie IRT do konstrukcji testów osiągnięć szkolnych. |
pobierz plik pdf |
Skonstruowanie dobrych testów osiągnięć szkolnych jest poważnym wyzwaniem teoretycznym i logistycznym. Opracowanie trafnych i rzetelnych narzędzi wymaga przede wszystkim starannego ich zaplanowania oraz systematyczności i konsekwencji w realizacji przyjętej koncepcji. W Polsce najważniejsze z punktu widzenia różnych funkcji - selekcyjnej, diagnostycznej, ewaluacyjnej, formatywnej - testy osiągnięć szkolnych są tworzone od 10 lat przez krajowy system egzaminów zewnętrznych. Mimo wieloletniego doświadczenia w tworzeniu testów jakość egzaminów zewnętrznych pozostawia wiele do życzenia... |
Jarnutowska, E. i Pisarek, J. (2012). Wykorzystanie aplikacji komputerowej w badaniach obserwacyjnych w szkołach podstawowych. |
pobierz plik pdf |
Metoda obserwacyjna jest bardzo często stosowana do opisu środowiska szkolnego i klasowego, a co za tym idzie do identyfikacji czynników warunkujących proces nauczania-uczenia się zarówno po stronie nauczyciela (np. sposób prowadzenia lekcji czy udzielania uczniom informacji zwrotnej), po stronie ucznia (np. komunikacja w grupie rówieśniczej), jak i po stronie procesu dydaktycznego (np. formy pracy na lekcji). Obserwację często wykorzystuje się jako metodę analizy klimatu klasy, który to jest istotną zmienną wyjaśniającą efektywność kształcenia, a tym samym stanowi podstawę do tworzenia programów skierowanych do nauczycieli, które mogą im pomóc w nawiązywaniu dobrych i sprzyjających nauczaniu relacji z uczniami na lekcji. Interakcja pomiędzy uczniami i dorosłymi, w tym przypadku interakcje z nauczycielem są podstawowym mechanizmem rozwojowym uczniów i uczenia się w środowisku szkolnym (Greenberg, Domitrovich i Bumbarger, 2001; Hamre i Pianta, 2007; Morrisom i Connor, 2002; Rutter i Maugham, 2002). |