Włączający system edukacji i rynku pracy - rekomendacje dla polityki publicznej
- Opublikowano: 5 Lut 2014
O badaniu
O badaniu
Dane dotyczące poziomu zatrudnienia osób niepełnosprawnych (wskaźnik zatrudnienia 23 %, dane średnioroczne BAEL za 2012 r. dla osób niepełnosprawnych w wieku produkcyjnym) wskazują, że obecny system integracji i aktywizacji społeczno-zawodowej osób z niepełnosprawnością przynosi ograniczone rezultaty. Jednocześnie wyniki wielu badań, jak i średnio i długookresowa strategia kraju zakładają, że metodą zwiększenia aktywności społeczno-zawodowej jest edukacja włączająca oraz większy udział osób z niepełnosprawnością w otwartym rynku pracy. Głównym problemem i jednocześnie celem realizowanego przez IBE badania jest odpowiedź na pytanie, jak to osiągnąć? Jednocześnie, jak przy tym nie zmarnować już istniejącego potencjału szkół i placówek specjalnych oraz zakładów pracy chronionej.
Badanie zakłada, że rekomendacje będą wypracowywane w toku prac badawczych, a następnie zostaną uzgodnione i zatwierdzone w trakcie konsultacji społecznych. Podstawowym źródłem danych będą wypowiedzi respondentów, w tym osób z niepełnosprawnością, ekspertów i specjalistów, przedstawicieli pracodawców oraz władz lokalnych i administracji centralnej. By zbadać możliwie zróżnicowaną grupę badanych (pod względem niepełnosprawności w przypadku osób z niepełnosprawnością oraz miejsca w systemie wsparcia w odniesieniu do ekspertów i otoczenia), jak i optymalizacji kosztów wybrano, tam gdzie to możliwe, wywiady grupowe i uzupełniono je wywiadami indywidualnymi.
Cele badania
Cel badania
Celem badania "Włączający system edukacji i rynku pracy - rekomendacje dla polityki publicznej" jest wypracowanie rekomendacji dla instytucji publicznych (głównie: MEN i MPiPS) na temat włączania osób z niepełnosprawnościami (OzN) do głównego nurtu edukacji i rynku pracy.
Cele szczegółowe:
- Dostarczenie informacji na temat uwarunkowań udziału OzN w uczeniu się przez całe życie oraz ich obecności na rynku pracy. Przede wszystkim pod kątem ograniczeń w życiu codziennym i sposobów ich przezwyciężania.
- Analiza polityk publicznych dotyczących osób z niepełnosprawnościami i ocena ich skuteczności pod kątem uczenia się przez całe życie wśród OzN oraz ich obecności na rynku pracy.
Metodologia
Metodologia
Badanie zostanie przeprowadzone za pomocą zogniskowanych wywiadów grupowych (FGI) (ang. Focus Group Interview), indywidualnych wywiadów pogłębionych (IDI) (ang. Individual In-Depth Interviews), paneli eksperckich, seminariów oraz poprzez konsultacje społeczne. Badanie jest podzielone na cztery fazy:
Faza I – Analiza sytuacji OzN obejmować będzie wywiady IDI z przedstawicielami instytucji rządowych związanych z zagadnieniami niepełnosprawności. Efektem fazy I będzie spis problemów do dyskusji w ramach wywiadów jakościowych.
Faza II - Badanie główne obejmować będzie wywiady IDI i FGI z osobami z niepełnosprawnością (OzN), uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z tytułu niepełnosprawności, opiekunami OzN, uczniami pełnosprawnymi, nauczycielami oraz z podmiotami zewnętrznymi. Wynikiem fazy II będzie katalog barier społecznych utrudniających pełne uczestnictwo w edukacji i rynku pracy OzN oraz postulatów/rekomendacji dotyczących rozwiązań służących lepszemu włączaniu OzN.
Faza III – Konsultacje obejmować będzie panele eksperckie i seminaria. Efektem fazy III będzie wypracowanie rekomendacji dla włączającego systemu wsparcia osób niepełnosprawnych w ramach edukacji i rynku pracy wraz z szacunkowym wskazaniem procedury postępowania, jak i kosztów wdrożenia.
Faza IV – Rekomendacje obejmować będzie konsultacje społeczne i seminaria z udziałem przedstawicieli respondentów uczestniczących we wszystkich wcześniejszych fazach. Efektem fazy IV będzie raport końcowy z rekomendacjami po konsultacjach społecznych.
Aktualności
Aktualności
[aktualności uporządkowane chronologicznie od najnowszych do najstarszych]
- 27.03.2015 - Zapraszamy do zapoznania się z raportem
- 27.03.2015 - Zakończenie projektu badawczego pt. „Włączający system edukacji i rynku pracy – rekomendacje dla polityki publicznej”
- 24.03.2015 - Podziękowania za udział w konferencji
- 19.02.2015 - Konferencja „Polityka publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami w Polsce – stan obecny i perspektywy" - zaproszenie
- 13.01.2015 - Podziękowania dla uczestników konsultacji społecznych
- 10.12.2014 - Konsultacje społeczne - zaproszenie do udziału
- 12.11.2014 - Konsultacje społeczne wyników badania - informacja wstępna
- 07.11.2014 - Podziękowania dla uczestników seminariów eksperckich
- 07.10.2014 - Seminaria eksperckie w październiku
- 01.10.2014 - Podziękowania dla uczestników paneli eksperckich
- 04.09.2014 - Panele eksperckie we wrześniu
- 24.07.2014 – rozpoczęcie przygotowań do przeprowadzenia paneli eksperckich
- 01.07.2014 – zakończenie terenowej realizacji badania
- 28.04.2014 – rozpoczęcie badań terenowych
- 21.03.2014 – udostępnienie materiałów informacyjnych na stronie projektu
- 12.02.2014 - podpisanie umowy z firmą Laboratorium Badań Społecznych Sp. z o.o.
- Informacja o postępowaniu przetargowym:
- 31.01.2014 upłynął termin składania ofert na realizację badania "Włączający system edukacji i rynku pracy - rekomendacje dla polityki publicznej"
- 23.01.2014 Ogłoszenie przetargu na realizację badania "Włączający system edukacji i rynku pracy - rekomendacje dla polityki publicznej".