BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Badanie losów absolwentów szkół zawodowych

O badaniu

O badaniu

Zdobycie dyplomu i wybory edukacyjno-zawodowe po ukończeniu szkoły ponadgimnazjalnej decydują w znaczący sposób o kształcie kariery zawodowej. Wyniki zrealizowanych do tej pory badań wskazują, że absolwenci stają przed istotnym wyzwaniem podczas poszukiwania zatrudnienia spełniającego ich oczekiwania, a z drugiej strony uwzględniającego oczekiwania pracodawcy.

Zebrane w badaniu dane będą wykorzystywane do opracowań, zestawień i analiz statystycznych, które pomogą w lepszym zrozumieniu zjawisk i zmian zachodzących w edukacji zawodowej w Polsce oraz umożliwią monitorowanie efektów kształcenia zawodowego.

Raport

Raport

Habitus zawodowy, współpraca, narracje aktorów społecznych i praca, która nie uszlachetnia. Raport z badania systemu kształcenia zawodowego i jego interesariuszy przy wykorzystaniu metod jakościowych.

Pobierz raport [pdf, 5.6 MB]

Cel badania

Cel badania

Wyróżniamy 3 główne cele badania:

  1. Monitorowanie losów młodzieży i młodych dorosłych (do 29 roku życia) w kontekście podejmowanych wyborów edukacyjnych i zawodowych:
    1. Wybór zawodu i poziomu kształcenia [Moduły 1, 2 ];
    2. Motywacje i postawy determinujące wybory edukacyjne [Moduł 1 i 2];
    3. Decyzja o wejściu na rynek pracy [Moduł 1, 2];
    4. Sytuacja na rynku pracy [Moduł 2 i 3];
    5. Społeczne, ekonomiczne i kulturowe charakterystyki absolwentów kształcenia zawodowego [Moduł 1,2,3];
    6. Identyfikacja typów ścieżek edukacyjno-zawodowych [Moduł 2 i 3];
    7. Wypracowanie metodologii przetwarzania danych uzyskanych z badania (Moduł 3)
  2. Zidentyfikowanie obszarów problemowych związanych z edukacją zawodową [Moduł 2 i 3];
  3. Dostarczenie pogłębionych informacji opinii i postaw interesariuszy kształcenia zawodowego [Moduł 3]

Jak badamy

Jak badamy

Badanie będzie się składało z kilku części: badania jakościowego (moduł 1), badania ilościowego (moduł 2), ankiety audytoryjnej (moduł 3).

Badanie ilościowe i ankieta audytoryjna zostanie zrealizowana na losowej próbie ok. 700 szkół z całej Polski. W badaniu ilościowym uczniowie zostaną zaproszeni na rozmowę z ankieterem podczas której będą odpowiadali na pytania dotyczące swoich wyborów edukacyjnych i zawodowych. Ponadto część z nich dostanie krótką ankietę audytoryjną do samodzielnego wypełniania na papierze, która zostanie połączona ze zgodą na przetwarzanie danych z rejestrów publicznych. W niektórych szkołach zostanie dodatkowo przeprowadzone badanie jakościowe polegające na swobodnej rozmowie z badanymi lub dyskusji prowadzonej w większym gronie przez moderatora. Na udział w tej części badania zostaną zaproszeni również nauczyciele, uczniowie i absolwenci, a także dyrektorzy szkół i pracodawcy.

Aktualności

Aktualności

  • W dniu 30 marca 2015 r., w Warszawie odbyło się zorganizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych seminarium podsumowujące pt. „Badanie Losów Absolwentów Szkół Zawodowych - pierwsze wnioski i przyszłość monitorowania losów absolwentów”.
  • W lutym 2015 r. w ramach Modułu III badania przeprowadzono ankietę audytoryjną wśród uczniów szkół biorących udział w Module II.
  • W lutym 2015 r. trwała realizacja Modułu II: badanie ilościowe uczniów i absolwentów szkół zawodowych (wywiady realizowane metodą CAPI).
  • W styczniu 2015 r. trwała realizacja Modułu I: badanie jakościowe interesariuszy szkolnictwa zawodowego (wywiady IDI i FGI).
  • W listopadzie 2014 r. przeprowadzono pilotaż badania oraz szkolenia ankieterów.
  • W dniu 16 października 2014 r. podpisana została umowa z wyłonionym w przetargu wykonawcą badania – konsorcjum firm Gfk Polonia sp z o.o. oraz Laboratorium Badań Społecznych sp. z o.o.
  • W dniu ogłoszony został przetarg na wykonanie badania „Badanie losów absolwentów szkół zawodowych”. Szczegóły można znaleźć na stronie BIP Instytutu.

Kontakt

Kontakt

Badanie przeprowadzone przez:
Zespół Edukacji i Rynku Pracy Instytut Badań Edukacyjnych

Realizacja badania w terenie została powierzona konsorcjum składającemu się z dwóch firm:
Gfk Polonia Sp zo.o. oraz LBS

mail: ibe@ibe.edu.pl

tel. 22 241 71 00

 

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Młodzież myśli o przyszłości zawodowej, ale potrzebuje większego wsparcia
  • Relacja z briefingu prasowego nt UDE
  • Czy Polacy są zadowoleni ze swojego wykształcenia

Publikacje

  • Early entry – early exit? Education’s impact on being active in the labour market of Poles 50+
  • EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Podręcznik użytkownika
  • EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Raport podsumowujący projekt
  • Ścieżki edukacyjne niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów - raport z badania
  • Uwarunkowania decyzji edukacyjnych. Wyniki drugiej rundy badania panelowego gospodarstw domowych. Skrót.

Zespoły, badania, ludzie

  • Badanie ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów
  • Diagnoza stanu doradztwa edukacyjno – zawodowego
  • Model dla edukacji
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Część 2
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Część 3

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...