O badaniu
O badaniuInstytut Badań Edukacyjnych prowadzi badanie w zakresie edukacji dotyczącej rozwoju psychoseksualnego dzieci i młodzieży, które obejmuje analizę potrzeb i oczekiwań rodziców, nauczycieli, specjalistów ze szkół, dyrektorów, polityków, przedstawicieli NGO.
Badanie to będzie składało się z części jakościowej, która pomoże w przygotowaniu narzędzi do badania głównego – ilościowego.
Cel badania
Cel badaniaCelem badania jest identyfikacja źródeł wiedzy dzieci i młodzieży na temat rozwoju psychoseksualnego człowieka oraz identyfikacja oczekiwań rodziców i uczniów co do sposobu, miejsca i zakresu przekazywania wiedzy na temat rozwoju psychoseksualnego człowieka.
Autorzy badania chcą również uzyskać rzetelne informacje co do form, zakresu treści zajęć, a także kompetencji osób prowadzących zajęcia w szkole w zakresie edukacji dotyczącej rozwoju psychoseksualnego. Zamierzają też sprawdzić, czy zdaniem rodziców szkoła spełnia swoją funkcję w przekazywaniu wiedzy na temat seksualności, również czy nadąża za innymi źródłami, z których młodzi ludzie pozyskują tę wiedzę. Wreszcie eksperci pragną uzyskać odpowiedź na pytanie, czy można wypracować takie standardy edukacji psychoseksualnej, które odpowiadałyby różnym grupom społecznym, politycznym, zawodowym i światopoglądowym.
Wyniki badania będą przydatne dla Ministerstwa Edukacji Narodowej do planowania dalszych działań i wzmocnienia roli szkoły w organizacji zajęć z edukacji seksualnej zarówno w szkołach, jak i placówkach oświatowych ze szczególnym uwzględnieniem roli i potrzeb rodziców w tym zakresie.
Jak badamy
Jak badamyBadanie główne - ilościowe
W badaniu ilościowym wezmą udział uczniowie w wieku 18 lat oraz rodzice uczniów w wieku szkolnym. Badanie jest prowadzone w pierwszym kwartale 2015 a jego wyniki poznamy w drugim kwartale roku.
Badania jakościowe
W ramach przygotowania badania głównego przeprowadzono już dwa badania jakościowe.
Pierwsze dotyczyło badania potrzeb i oczekiwań rodziców dzieci w wieku szkolnym w zakresie treści programu „Wychowanie ku dorosłości”. Odbyło się 30 debat dotyczących potrzeb i oczekiwań rodziców dzieci w wieku szkolnym w zakresie treści programu „Wychowanie ku dorosłości”. Połowę debat przeprowadzono z rodzicami, a drugą połowę ze specjalistami (nauczycielami przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie, psychologami i pedagogami szkolnymi, dyrektorami szkół oraz politykami i przedstawicielami organizacji pozarządowych zajmujących się edukacją seksualną lub profilaktyką). W debatach wzięły udział 303 osoby, w tym 156 rodziców. Zapewniono udział w debatach zarówno osób o poglądach tradycyjnych, jak i liberalnych.
Drugie badanie jakościowe dotyczyło identyfikacji źródeł wiedzy dzieci i młodzieży na temat rozwoju psychoseksualnego człowieka oraz oczekiwań uczniów i ich rodziców co do sposobu, miejsca i zakresu przekazywania wiedzy na temat rozwoju psychoseksualnego człowieka.
Odbyły się 64 wywiady, w których wzięło udział 32 uczniów oraz ich rodzice. Wśród uczniów było po osiem osób ze szkoły podstawowej, z gimnazjum, z liceum ogólnokształcącego i z zasadniczej szkoły zawodowej.