- Opublikowano: 20 Cze 2010
Zespół Badań Nauczycieli opiera swoje działania badawcze na przekonaniu, że najważniejszym czynnikiem decydującym o sukcesie systemu edukacyjnego jest jakość kadry nauczycielskiej. Podejmowane przez zespół badania obejmują kompleksową charakterystykę nauczycieli, zarówno pod względem demograficznym i socjoekonomicznym, jak i pod względem postaw, przekonań i stylu życia nauczycieli. Planowane badania dotyczyć będą rynku pracy nauczycieli, zawodu nauczyciela i kompetencji nauczyciela. Zespół Badania Nauczycieli zajmuje się także analizą instytucjonalną zawodu nauczyciela, przykładając szczególną wagę do regulacji prawnych i sposobów ich funkcjonowania. Zespołem kieruje dr Dominika Walczak. Profesor dr habilitowany, kierownik Zespołu Badania Struktury Społecznej i Zespołu Studiów nad Metodami i Technikami Badań Socjologicznych. W latach 2000–2012 Dyrektor Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk. Autor kilkudziesięciu artykułów i książek na temat stratyfikacji i ruchliwości społecznej oraz metodologii badań społecznych. Redaktor naczelny czasopisma ASK. Społeczeństwo, Badania, Metody. W latach 1997–2000 był redaktorem naczelnym Studiów Socjologicznych.
Pedagog, profesor zwyczajny. Wieloletni pracownik Instytutu Badań Edukacyjnych oraz Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, w którym do września 2014 roku pełnił funkcje: kierownika zakładu, katedry oraz prodziekana ds. nauki (w latach 2005-2012). Od października 2014 roku pracownik naukowy Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Jego główne zainteresowania naukowo-badawcze oraz publikacje (ponad 170) koncentrują się wokół szeroko rozumianej polityki oświatowej, uwarunkowań i organizacji oświaty. Brał udział w kilku znaczących, międzynarodowych projektach badawczych, takich jak: Problematyka małych szkół w Polsce, Education for All, Upowszechnienie szkoły średniej, Uwarunkowania osiągnięć szkolnych gimnazjalistów, TALIS (od 2007 r. kierownik krajowy tego badania). Lider Zespołu Badań Nauczycieli, doktor socjologii, absolwentka międzywydziałowych interdyscyplinarnych studiów doktoranckich prowadzonych w Instytucie Studiów Społecznych im. prof. R.B. Zajonca na Uniwersytecie Warszawskim, adiunkt na Wydziale Stosowanych Nauk Społecznych w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Autorka publikacji dotyczących systemu edukacji. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół socjologii edukacji, zwłaszcza nauczycieli, systemu nauki i szkolnictwa wyższego, studiów doktoranckich, przebiegu karier naukowych, mobilności międzynarodowej studentów i naukowców oraz problematyki socjologii płci.
Koordynatorka Zespołu Badań Nauczycieli. Absolwentka pedagogiki i podyplomowych studiów na kierunkach psychologia zachowań rynkowych oraz marketing i strategie marketingowe. Doświadczenia zawodowe zdobywała w instytucjach państwowych a także agencjach badawczych, w których koordynowała realizację terenową projektów oraz poznawała warsztat badacza rynku.
Asystentka Zespołu Badań Nauczycieli oraz Zespołu Ekonomii Edukacji. Absolwentka filologii polskiej na Wydziale Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz Edytorstwa Współczesnego w tymże uniwersytecie.
Socjolożka, starsza specjalistka ds. badań i analiz w Zespole Badań Nauczycieli Instytutu Badań Edukacyjnych, doktorantka Instytutu Studiów Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. W IBE zajmuje się problematyką funkcjonowania szkół w środowisku lokalnym oraz koordynuje międzynarodowe badania nauczania i uczenia się (TALIS – Teaching and Learning International Survey) w Polsce. Od 2004 r. prowadziła projekty badawczo-analityczne i wdrożeniowe zarówno w ramach sektora pozarządowego, jak i komercyjnego z zakresu ekonomii społecznej, dialogu społecznego, rynku pracy, społeczności lokalnych i organizacji pozarządowych. Psycholog, badacz, trener umiejętności psychospołecznych, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny. Absolwentka Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie (psychologia społeczna i społeczna psychologia kliniczna) i studiów doktoranckich o charakterze interdyscyplinarnym z zakresu nauk społecznych w Instytucie Studiów Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka publikacji dotyczących systemu edukacji, w tym szczególności na temat nauczycieli oraz publikacji z zakresu psychospołecznych uwarunkowań aktywności zawodowej i społecznej osób z ograniczoną sprawnością. Obecnie kieruje badaniem uwarunkowań efektywności komunikacji nauczycieli i rodziców uczniów. Socjolożka, starsza specjalistka ds. badań i analiz w Zespole Badań Nauczycieli. Absolwentka socjologii na Uniwersytecie Warszawskim i matematyki na Université Paris 13. Od 9 lat zajmuje się zawodowo badaniami społecznymi i marketingowymi, koordynowała liczne projekty dot. m.in. aktywności obywatelskiej, organizacji pozarządowych, komunikacji w internecie. W IBE zajmuje się zagadnieniami relacji społecznych w szkole, bezpieczeństwa uczniów oraz prowadzi analizy dotyczące zawodu nauczyciela. Socjolog, starszy specjalista ds. badań i analiz w Zespole Badań Nauczycieli Instytutu Badań Edukacyjnych. Absolwentka Studiów Doktoranckich Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Pracowała w projektach ogólnopolskich i europejskich dotyczących edukacji oraz sektora pozarządowego. W Instytucie Badań Edukacyjnych prowadzi badanie dotyczące pozycji społeczno-zawodowej nauczycieli oraz zajmuje się analizami wyników badań międzynarodowych. Studiował socjologię, ukończył (z wyróżnieniem) Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej na kierunku Społeczna Psychologia Kliniczna. Analityk ilościowy z pięcioletnim doświadczeniem zdobytym m.in. w firmie Ipsos. Ma doświadczenia dydaktyczne (psychometria, obsługa pakietu SPSS). Od kilku lat zajmuje się psychoterapią, prowadzi prywatną praktykę w nurcie egzystencjalnym. Badania prowadzone przez zespół: Badania zakończone: O Zespole
Członkowie Zespołu
Badania
.