BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

funfon
Pracownia testów IBE | Pracownia testów na Facebook

O badaniu

O badaniu

Mowa, czytanie i pisanie to podstawowe formy komunikacji językowej, pozostające ze sobą w ścisłym związku, zwłaszcza u progu edukacji. Kompetencje w tym zakresie będą warunkować kolejne sukcesy dziecka na różnych etapach i w różnych domenach edukacji.

Wczesna, oparta na najnowszej wiedzy diagnoza edukacyjna, jest ważnym krokiem ku wyrównaniu szans edukacyjnych, pozwalając odpowiednio wcześnie podjąć efektywne działania profilaktyczne wobec potencjalnych zaburzeń uczenia się. Polskie poradnie psychologiczno-pedagogiczne nie dysponują, jak dotąd, bazującym na nowoczesnych technologiach narzędziem diagnostycznym, które pozwoliłyby w kompleksowy sposób ocenić funkcje fonologiczne dziecka, leżące u podstaw nauki czytania i pisania.

Zespół Specyficznych Zaburzeń Uczenia się z IBE podjął się przygotowania koncepcyjnego diagnozy funkcji fonologicznych, a także opracowania nowoczesnej baterii komputerowych testów o nazwie Komputerowa Ocena Funkcji Fonologicznych FUNFON.

Bateria ta służy pomiarowi wybranych aspektów przetwarzania fonologicznego, takich jak:

  • słuch fonemowy czyli zdolność do identyfikowania głosek różniących się minimalnie, czyli jedną cechą tzw. dystynktywną,
  • umiejętność wyodrębniania i identyfikacji w słowach cząstki nagłosowej (tzw. aliteracji), o różnej strukturze: fonemowej, sylabowej, śródsylabowej,
  • umiejętność rozpoznawania rymów,
  • przetwarzanie fonologiczne na poziomie sylaby i głoski.

W teście wykorzystywane są zarówno słowa prawdziwe (z języka polskiego) jak i tzw. pseudosłowa.

W efekcie badania powstało narzędzie w formie testu komputerowego, który służy do oceny funkcji językowych, leżących u podstaw nauki czytania i pisania. Test jest przeznaczony dla dzieci uczęszczających do oddziału rocznego przygotowania przedszkolnego (RPP) oraz I klasy.

Cele badania

Cele badania

Głównym celem badania jest opracowanie oraz pilotaż psychometryczny testu Komputerowa Ocena Funkcji Fonologicznych FUNFON - specjalistycznego narzędzia do diagnozy funkcji fonologicznych leżących u podstaw nabywania umiejętności czytania i pisania. Test składa się z 10 zadań mierzących wybrane funkcje fonologiczne. Test jest przeznaczony do diagnozy dzieci na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Efektem badań pilotażowych będzie przygotowanie ostatecznej wersji komputerowego narzędzia diagnostycznego dla specjalistów – psychologów, zatrudnionych w systemie oświaty szczególnie w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w celu poszerzenia indywidualnych diagnoz uczniów.

Metodologia

Metodologia

Test Komputerowa Ocena Funkcji Fonologicznych FUNFON jest testem komputerowym – dlatego też została stworzona specjalna aplikacja, która odpowiada za prezentację zadań, instrukcji wyjaśniających sposób ich wykonania oraz obsługę testu włącznie ze zbieraniem wyników i ich prezentacją. Wersja elektroniczna zadań językowych pozwala na dokładną standaryzację warunków badania – pozwala na kontrolę zmiennych związanych z tempem prezentacji materiału językowego czy interwałami pomiędzy poszczególnymi bodźcami. Przygotowanie zadań w wersji elektronicznej umożliwia precyzyjny pomiar czasu reakcji na zadania testowe, co może być ważnym wskaźnikiem diagnostycznym.

W badaniu wezmą udział dzieci oraz ich rodzice lub opiekunowie prawni. Do badania wylosowano 16 szkół z całej Polski.

Badaniami objętych zostanie 500 dzieci uczęszczających do oddziałów rocznego przygotowania przedszkolnego (tzw. zerówek) oraz klas I, II i III. Dzieci będą brały udział w 3 badaniach indywidualnych z wykorzystaniem testu FUNFON, specjalistycznych testów psychologicznych, służących diagnozie poziomu czytania i pisania, a także testów towarzyszących, m.in. do badania sprawności poznawczych, np. pamięci roboczej (z zastosowaniem tabletu).

Rodzice dzieci wylosowanych do badania zostaną poproszeni o wypełnienie kwestionariusza na temat rozwoju dziecka.

.

Zespoły, badania, ludzie

  • Badania przesiewowe dotyczące rozwoju mowy dzieci w wieku od 2 do 3 lat
  • Badanie rozwoju mowy dzieci w wieku od 8 miesięcy do 3 lat
  • Prof. dr hab. Grażyna Krasowicz-Kupis
  • Zespół Specyficznych Zaburzeń Uczenia

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...