Seminaria i Konferencje
Cykliczne seminarium – Psychometryczne i ekonometryczne metody w badaniach edukacyjnych
Dziewiąte spotkanie w ramach cyklu seminariów zatytułowane:
„Umiejętności poznawcze i osobowość a rynek pracy i decyzje edukacyjne. Plany na drugą falę badania PIAAC”
odbędzie się w dniu 9 stycznia 2014 r. w godz. 13:00-15:30 w sali B9 w siedzibie IBE przy ul. Górczewskiej 8 w Warszawie.
W ramach seminarium autorzy zaprezentują metodologię badania PIAAC i na kilku slajdach pokażą podstawowe wyniki. Przede wszystkim jednak przedstawią koncepcję na drugą falę badania, w której chcą wzbogacić uzyskane informacje o respondentach o miary osobowości i preferencji oraz o zestaw pytań dotyczących migracji. Wszelkie sugestie będą mile widziane.
Seminarium poprowadzą: Jan Burski, Marta Palczyńska, Maja Rynko i Piotr Śpiewanowski.
Wprowadzenie do dyskusji przedstawi Maja Rynko.
Prosimy o zapoznanie się z załączonymi tekstami.
- Borghans, Lex; Duckworth, Angela Lee; Heckman, James Joseph; ter Weel, Bas: The economics and psychology of personality traits
http://www.econstor.eu/bitstream/10419/34948/1/559866917.pdf - Brunello, Giorgio; Schlotter, Martin: Non cognitive skills and personality traits: Labour market relevance and their development in education & training systems
http://www.econstor.eu/bitstream/10419/51586/1/669379840.pdf
Prosimy o zgłoszenie obecności do dnia 2 stycznia 2014 r. do godz. 14:00 do Grażyny Kraśniewskiej, g.krasniewska@ibe.edu.pl.
.
Seminarium z cyklu “Badania i polityka edukacyjna” pt. Pamięć robocza i jej wpływ na osiągnięcia typu szkolnego. Narzędzia i dobre praktyki
26 listopada 2013 roku w siedzibie IBE w Warszawie przy ulicy Górczewskiej 8 odbędzie się seminarium z cyklu “Badania i polityka edukacyjna” pt. Pamięć robocza i jej wpływ na osiągnięcia typu szkolnego. Narzędzia i dobre praktyki
Seminarium jest kontynuacją cyklu spotkań na temat mechanizmów neuropoznawczych w procesie uczenia się, organizowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych. W ich efekcie powstał projekt testu pamięci roboczej wg koncepcji Klausa Oberauera, który w kolejnych miesiącach został zastosowany na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 6- i 7-latków. Uzyskane wyniki są na tyle interesujące, że IBE planuje uruchomienie kolejnego projektu, mającego na celu modyfikację i standaryzację wspomnianego testu dla populacji uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich.
Tematyką najbliższego seminarium będą koncepcje pamięci roboczej i ich wpływ na osiągnięcia typu szkolnego. Gościem głównym listopadowego wydarzenia jest profesor Manfred Spitzer, psychiatra i psycholog z Uniwersytetu Medycznego w Ulm, autor licznych publikacji z zakresu funkcjonowania pamięci roboczej.
Grupami decelowymi wydarzenia są:
- badacze i pracownicy naukowi,
- studenci,
- uczniowie i rodzice,
- reprezentanci podmiotów III sektora, związanych z rozwijaniem edukacji,
- pracownicy IBE.
.
Kompetencje kluczowe w podstawach programowych przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach europejskich
W najbliższy czwartek, 28 listopada 2013r., w Instytucie Badań Edukacyjnych odbędzie się seminarium poświęcone kwestiom edukacji przyrodniczej pt. Kompetencje kluczowe w podstawach programowych przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach europejskich.
W czasie spotkania przyjęta zostanie perspektywa porównawcza, mająca na celu przegląd praktyk stosowanych w krajach europejskich w zakresie nauczania przedmiotów przyrodniczych.
Początek seminarium o godzinie 12:00.
.Międzynarodowa konferencja pt. Nowoczesne technologie w edukacji włączającej. Polskie i międzynarodowe wyniki badań i praktyka.
Wspólnie z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Europejską Agencją na Rzecz Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza na międzynarodową konferencję pt. Nowoczesne technologie w edukacji włączającej. Polskie i międzynarodowe wyniki badań i praktyka. Celem wydarzenia jest wymiana doświadczeń w wykorzystaniu nowoczesnych technologii w edukacji włączającej. Swoją wiedzę przedstawią praktycy, eksperci i badacze z Polski i innych krajów europejskich. Zastosowanie Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych (TIK) w edukacji to narzędzie, które pomaga zaangażować uczniów w proces edukacyjny i osiągać lepsze wyniki w nauce. W edukacji włączającej i pracy dydaktycznej z dziećmi o specjalnych potrzebach może to być istotna pomoc w nauce i integracji.
.Umiejętności Polaków – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC) - Seminarium
Instytut Badań Edukacyjnych organizuje seminarium pt. Umiejętności Polaków – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC), które odbyło się 8 października 2013 roku w siedzibie IBE przy ul. Górczewskiej 8 w Warszawie.
Prestiż zawodu nauczyciela - seminarium
Instytut Badań Edukacyjnych serdecznie zaprasza do wzięcia udziału w seminarium z cyklu Badania i polityka edukacyjna, pt: Prestiż zawodu nauczyciela, które odbędzie się w piątek 24 maja 2013 w Hotelu Radisson Blu Centrum, w sali Polonia III przy ulicy Grzybowskiej 24 w Warszawie.
Pobierz zaproszenie i program seminarium.
Seminarium jest realizowanego w ramach projektu - "Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Prosimy o potwierdzenie udziału najpóźniej do dnia 16 maja br. na adres: seminaria@ibe.edu.pl
W przypadku dodatkowych pytań, prosimy o kontakt z panią Ewą Wąsowską - tel. 22 24 17 139
Konferencja "Zaburzenia językowe dziecka w kontekście wielojęzyczności"
Instytut Badań Edukacyjnych będzie współorganizatorem międzynarodowej konferencji „Zaburzenia językowe dziecka w kontekście wielojęzyczności", która odbędzie się w Krakowie 27-28 maja 2013 roku.
Konferencja została objęta honorowym patronatem Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Rektora Uniwersytetu Warszawskiego, organizatorami konferencji są również Instytut Psychologii UJ oraz Wydział Psychologii UW.
[więcej]
.Problemy modelowania jednorocznych wskaźników edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjów - seminarium
Od lutego 2013 roku Instytut Badań Edukacyjnych organizuje cykliczne seminarium poświęcone wybranym problemom metodologicznym, z którymi mamy do czynienia w ilościowych badaniach edukacyjnych. Prace seminarium koncentrować się będą na zagadnieniach pomiarowych i metodach statystycznych. Seminarium jest otwartym forum wymiany doświadczeń dla osób zajmujących się stosowaniem technik psychometrycznych i ekonometrycznych w badaniach edukacyjnych.
Drugie spotkanie seminarium pt. "Problemy modelowania jednorocznych wskaźników edukacyjnej wartości dodanej dla gimnazjów" poświęcone będzie zmianom w jednorocznych wskaźnikach EWD dla gimnazjów w związku z nową formułą egzaminu oraz specyfikacji modeli EWD. Dyskutowane będę zagadnienia związane z:
- trafnością i rzetelnością testów egzaminacyjnych 2012;
- modelami regresji służącymi do wyliczania wskaźników EWD;
- włączaniem do modeli EWD średniej dla szkoły na wejściu.
Prosimy o zapoznanie się z dwoma tekstami, które będą punktem wyjścia do dyskusji na seminarium:
- "Nowe modele jednorocznej EWD", dostępny pod adresem: http://www.ewd.edu.pl/downloads/publikacje/wroclaw/zoltak_p.pdf
- "Znaczenie informacji o średnim wyniku uczniów na wejściu dla własności jednorocznych wskaźników EWD gimnazjów", dostępny pod adresem: http://www.ewd.edu.pl/downloads/publikacje/krakow/zoltak.pdf
Spotkanie jest przygotowane przez Pracownię Edukacyjnej Wartości Dodanej, a wprowadzenie do dyskusji wygłosi Tomasz Żółtak.
Seminarium odbędzie się w dniu 14 marca 2013 r. w godz. 13:00-15:30 w sali 12 w siedzibie IBE na ul. Leszno 14 w Warszawie.
Ponieważ liczba miejsc jest ograniczona, zgłoszenia do dnia 8 marca br. do godz. 14:00 przyjmuje Grażyna Kraśniewska, g.krasniewska@ibe.edu.pl.
Michał Sitek
p.o. dyrektor ds. naukowych
"Wpływ przedszkola na adaptację i osiągnięcia szkolne" - zaproszenie na seminarium [aktualizacja]
Informujemy, że dn. 14 lutego 2013 r. w godzinach to 14:15-16:30, w Hotelu Novotel Centrum w Warszawie, odbędzie się pierwsze z cyklu otwartych seminariów psychometrycznych i ekonometrycznych pt. „Wpływ przedszkola na adaptację i osiągnięcia szkolne”. Seminarium poprowadzą p. Krzysztof Konarzewski, Roman Dolata, Piotr Rycielski i Bartosz Kondratek, Radosław Kaczan.
Program seminarium:
1. Roman Dolata: Wpływ wczesnej opieki i edukacji na wyniki osiągnięć szkolnych - badania PISA
2. Krzysztof Konarzewski: Wpływ wczesnej opieki i edukacji na wyniki osiągnięć szkolnych - badania PIRLS/TIMSS
3. Bartosz Kondratek: Wpływ wczesnej opieki i edukacji na wyniki osiągnięć szkolnych - Badanie Umiejętności Trzecioklasistów
4. Piotr Rycielski: Wpływ wczesnej opieki i edukacji na adaptację i osiągnięcia szkolne - badania SUEK
5. Radosław Kaczan: Wpływ wczesnej opieki i edukacji na wyniki osiągnięć szkolnych 6 i 7 latków - badania SUEK
6. Dyskusja
Zgłoszenia do dn. 12.02.2013 r. przyjmuje Edyta Parafian - e.parafian@ibe.edu.pl.
Serdecznie zapraszamy!
.