
|
|
|
Nasze badania
![]() |
Szkolne Uwarunkowania Efektywności KształceniaPytania badawcze dotyczyć będą związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych. >>> |
![]() |
Badanie początkujących nauczycieliBadanie jakościowe ma pozwolić na ocenę przygotowania praktycznego nauczycieli oraz adaptacji zawodowej początkującego nauczyciela w szkole. >>> |
![]() |
Badanie czasu i warunków pracy nauczycieliBadanie ma posłużyć głębszej analizie i zrozumieniu jak czas i warunki pracy przekładają się na organizację czasu własnego nauczyciela i organizację pracy szkoły >>> |
- Opublikowano: 10 Lut 2014

O badaniu
Diagnoza umiejętności matematycznych uczniów szkół podstawowych (DUMa) to badanie kompetencji uczniów klas V. Swoją formą i rodzajem użytych w nim zadań badanie nawiązywało do sprawdzianu po szkole podstawowej, który w roku 2015 po raz pierwszy będzie oparty na wymaganiach nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Od 2009 roku w polskim systemie oświaty wdrażana jest nowa podstawa programowa. W roku szkolnym 2013/2014 objęła ona klasy V szkoły podstawowej, a rok później, dotarła do klasy VI. Oznacza to, że sprawdzian po szóstej klasie w 2015 r. po raz pierwszy będzie sprawdzał kompetencje dzieci, które od początku swojej edukacji uczyły się według nowej podstawy. Sprawdzian w 2015 roku będzie miał nową formułę – wydzielona zostanie część matematyczna. Sprawdzian, oprócz wymagań szczegółowych, będzie obejmował także umiejętności opisane w wymaganiach ogólnych podstawy: umiejętność modelowania matematycznego, tworzenia strategii rozwiązania oraz prowadzenia prostego rozumowania i wnioskowania.
Aby pomóc uczniom i nauczycielom w przygotowaniach do sprawdzianu, Instytut Badań Edukacyjnych zaproponował szkołom możliwość udziału w ogólnopolskim badaniu Diagnoza umiejętności matematycznych uczniów szkół podstawowych DUMa. Badanie było bezpłatne, a udział w nim - dobrowolny. Badanie zawierało zadania z matematyki dostosowane do nowej podstawy programowej, a ich forma była zgodna z nową formułą sprawdzianu. Po zakończeniu badania i wprowadzeniu danych o rozwiązaniach do programu komputerowego biorące w nim udział szkoły otrzymały informacje o wynikach uczniów poszczególnych oddziałów i wynikach uczniów całej szkoły na tle całej populacji uczniów biorących udział w badaniu. Dzięki tym informacjom nauczyciele mogli ocenić mocne i słabe strony uczniów V klasy oraz lepiej zaplanować pracę w VI klasie.
Raport

W diagnozie umiejętności matematycznych (DUMa) wzięli udział uczniowie klasy V szkół podstawowych. Swoją formą i rodzajem użytych zadań diagnoza nawiązywała do sprawdzianu po szkole podstawowej, który w roku 2015 po raz pierwszy będzie oparty na wymaganiach nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Zestaw zadań użytych w badaniu został tak przygotowany, by jak najlepiej przybliżał typy zadań, z którymi uczniowie mogą spotkać się na sprawdzianie, i co ważniejsze, by sprawdzał takie umiejętności, jakie będą wymagane na sprawdzianie.
Badanie DUMa było bezpłatne, a udział w nim był dobrowolny. Po zakończeniu badania i ocenieniu przez nauczycieli rozwiązań uczniowskich zgodnie z dostarczonym szkołom schematem oceniania i wprowadzeniu danych o rozwiązaniach do programu komputerowego, szkoła otrzymała informacje o wynikach uczniów poszczególnych oddziałów, a także o wynikach uczniów całej szkoły na tle całej populacji uczniów biorących udział w badaniu, na tle danego województwa oraz na tle innych
miejscowości (wieś, miasto do 10 tys. mieszkańców, miasto powyżej 10 tys. mieszkańców, miasto powyżej 100 tys. mieszkańców).
Raport prezentuje wyniki diagnozy.





Dobre praktyki

Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)






