Liczą się efekty – jest raport o stanie edukacji 2012
- Opublikowano: 1 Sie 2013
Nowe opracowanie opisuje trendy w edukacji i przemiany dotyczące polityki uczenia się przez całe życie. Raport można pobrać na stronie Entuzjastów Edukacji
.
„Raport o stanie edukacji. Liczą się efekty” to już trzeci zbiór najważniejszych informacji dotyczących edukacji w Polsce. IBE wydaje raporty corocznie od 2010 r.
Najważniejsze odnotowane zmiany w 2012 r:
• Systematycznie rośnie odsetek najmłodszych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym (do 5 lat), choć nadal jest to wynik poniżej średniej europejskiej;
• Z powodów demograficznych we wszystkich typach szkół uczy się coraz mniej dzieci i młodzieży.
• Liczba niepublicznych szkół podstawowych w porównaniu z 2000 rokiem wzrosła prawie trzykrotnie, maleje natomiast liczba etatów nauczycieli, szczególnie w szkołach podstawowych;
• Pomimo utrzymującej się popularności kierunków takich jak ekonomia i administracja, nauki społeczne oraz pedagogika, notuje się wzrost zainteresowania kierunkami technicznymi;
• Z roku na rok coraz więcej osób zdobywa wyższe wykształcenie, jednak dorośli
(25-64 lata) rzadko kontynuują naukę w celu podnoszenia swoich kwalifikacji.
Tegoroczny raport zawiera też monografię poświęconą dostosowywaniu polskiego systemu kwalifikacji do tego, by jak najlepiej wspierał politykę uczenia się przez całe życie.
Dziś świat zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. By dotrzymać tempa tym zmianom, głównie technologicznym, wciąż trzeba się uczyć i zdobywać nowe kwalifikacje oparte na łatwych do zweryfikowania efektach uczenia się: wiedzy, umiejętnościach i kompetencjach społecznych. Nowy system kwalifikacji zakłada, że w przyszłości, pracodawca widząc określony dyplom czy świadectwo, będzie doskonale wiedział, co wie i potrafi zrobić dana osoba. W dobie globalizacji równie istotne jest to, by kwalifikacje zdobyte w jednym kraju można łatwo odnosić do kwalifikacji uznawanych w innym.
Nie uda się tego osiągnąć bez dostosowania systemu zdobywania kwalifikacji w Polsce. A kluczowym elementem jest budowa Polskiej Ramy Kwalifikacji – czyli opisu ośmiu poziomów kwalifikacji, które można zdobyć dzięki edukacji formalnej i pozaformalnej.
Dzięki Europejskiej Ramie Kwalifikacji kwalifikacje zdobyte w jednym kraju UE mogą być łatwo rozumiane i opisywane w innym kraju.
Raport IBE przybliża ramę kwalifikacji w kontekście krajowym i europejskim, przedstawia koncepcję Polskiej Ramy Kwalifikacji oraz jej odniesienia do podstawy programowej kształcenia ogólnego. Badacze opisują także Krajowe Ramy Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz prezentują zmiany zachodzące w szkolnictwie zawodowym.
Zobacz animację Raportu o stanie edukacji 2012
Pobierz Raport o stanie edukacji 2012
Raport o stanie edukacji 2011