BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych

Opublikowano: 6 Maj 2011

kompetencje komputerowePracownia SUEK | e-mail: ibe@ibe.edu.pl | Tel: 22 24 17 100

O badaniu

O badaniu

Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi międzynarodowe badanie kompetencji komputerowych i informacyjnych  (International Computer and Information Literacy Study - ICILS). Projekt realizowany jest w kooperacji z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Ewaluacji Osiągnięć Edukacyjnych (International Association for the Evaluation of Educational Achievement - IEA). Jest to pierwsze porównawcze, międzynarodowe badanie, które będzie badało gotowość uczniów do życia w erze informacji, to znaczy „zdolność do używania komputerów do badania, tworzenia i komunikowania się w celu efektywnej partycypacji w domu, szkole, pracy i społeczności”.

Badania te pozwolą na znalezienie odpowiedzi na wiele pytań, w tym m.in.

  • Jak dobrze uczniowie w Polsce są przygotowani do życia w „erze informacji”?
  • Jakie są w tym względzie różnice w obrębie Polski oraz jak wypadamy na tle innych krajów?
  • Co sprzyja, a co przeszkadza w zdobywaniu coraz wyższych kompetencji informacyjnych?
  • Co możemy zrobić, żeby w przyszłości alfabetyzm komputerowy i informacyjny Polaków był jak najwyższy?

 

Jak badamy

Badanie dotyczy przede wszystkim uczniów będących w roku 2013 w drugiej klasie gimnazjum. Poza tym zbadani zostaną również ich nauczyciele i szkoła:

Najważniejszą częścią badania będzie test dla ucznia – zadaniem każdego uczestnika badania będzie rozwiązanie dwóch trzydziestominutowych modułów testowych. Moduły te składają się z autentycznych zadań wykonywanych przy pomocy komputera.

20 minutowy kwestionariusz uczniowski – poza testem komputerowym każdy uczeń będzie proszony o wypełnienie kwestionariusza umieszczonego w Internecie. Kwestionariusz będzie zbierał dane na temat środowiska ucznia, dotychczasowych doświadczeń komputerowych oraz postaw wobec technologii informacyjnych.

Kwestionariusz nauczycielski – również nauczyciele badanych uczniów będą proszeni o wypełnienie specjalnie dla nich przygotowanej w Internecie ankiety. Będzie ona dotyczyła używania przez nich komputerów w szkole i poza nią oraz samooceny w kompetencji w używaniu komputerów.

Kwestionariusz szkolny – istotne dla projektu będą również dane o szkole, w której uczą się badani uczniowie. Stąd dyrektor takiej placówki będzie proszony o wypełnienie ankiety (również internetowej), która będzie dotyczyła zasobów komputerowych szkoły, praktyki wykorzystania ICT w szkole oraz innych ważnych cech szkoły.

Kwestionariusz narodowy – zadaniem tej części badania będzie dostarczenie ogólnych faktów dotyczących uczestniczących w badaniu krajów, np. polityki edukacyjnej, zasobów ICT oraz najpopularniejszych praktyk ich wykorzystania w szkołach.

 

Harmonogram

harmonogram

 

Materiały

Materiały

Ulotka informacyjna ICILS 2013 - pobierz plik PDF (1 MB)

Plakat promujący badanie - pobierz plakat w formacie pdf (5,5 MB)

ICILS-poster-blue-small

 

Raport

Raport

ICILS raport okladkaRaport podsumowuje wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych ICILS 2013 zrealizowanego w Polsce przez Instytut Badań Edukacyjnych. W badaniu poza Polską brało udział jeszcze 19 innych krajów i systemów edukacyjnych. Badanie ICILS mierzy gotowość uczniów do życia w „cyfrowej rzeczywistości”: na ile przy pomocy komputera są w stanie wyszukać, ocenić, przekształcić i podzielić się informacjami – na przykład zebrać materiały i przygotować prezentację na podany temat. Kompetencje te są już obecnie bardzo ważne, a z czasem ich znaczenie będzie rosło, ponieważ są one bardzo istotne na rynku pracy, a po drugie są warunkiem funkcjonowania we współczesnym świecie (mogą być również rozpatrywane jako czynnik sprzyjający poczuciu wysokiej jakości życia). W do tej pory prowadzonych badaniach kompetencji cyfrowych (np. umiejętności czytania tekstów elektronicznych mierzonej w ramach badania PISA czy Międzynarodowego Badania Umiejętności Osób Dorosłych PIAAC) Polska wypadała poniżej wyników przeciętnych.

Pobierz raport [pdf, 13 MB]

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych (ICILS)
  • Spotkanie koordynatorów krajowych badania ICILS

Publikacje

  • Kompetencje komputerowe i informacyjne młodzieży w Polsce - raport ICILS
  • Wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się uczniów ze SPE

Zespoły, badania, ludzie

  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Osób Dorosłych - PIAAC
  • TALIS 2013

Seminaria i konferencje

  • Kompetencje komputerowe i informacyjne młodzieży w Polsce (wyniki badania ICILS) - konferencja

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...