BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Analiza funkcjonowania nauczania przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach

Opublikowano: 24 Lut 2011


Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych | e-mail: wizytystudyjne@ibe.edu.pl

O badaniu

O badaniu

Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych prowadzi badanie procesu nauczania przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach europejskich na poziomie ISCED2 (odpowiednik polskiego gimnazjum).

Główne źródło danych stanowią zagraniczne wyjazdy studyjne, podczas których prowadzane są obserwacje lekcji, a także przeprowadzane wywiady z nauczycielami i dyrektorami szkół oraz z przedstawicielami organizacji kształcących i doskonalących nauczycieli. Badanie to, zaplanowane na lata 2010 - 2012, realizowane jest w ramach projektów Badanie przydatności zagranicznych narzędzi dydaktycznych w realizacji nowej podstawy programowej oraz Dobre praktyki dydaktyczne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych w Polsce. W tym okresie zaplanowano wyjazdy do szkół Wielkiej Brytanii, Francji, Finlandii, Czech, Estonii, Hiszpanii, Norwegii i Holandii.

Wybór państw wynikał z rezultatów badania PISA w roku 2006 w kategorii rozumowania w przedmiotach przyrodniczych - w tej grupie znalazły się kraje o podobnych lub wyższych niż uzyskany przez Polskę, średnich wynikach, ale uzyskujące wyższe wyniki w umiejętnościach rozpoznawania zagadnień naukowych i w interpretacji i wykorzystaniu wyników i dowodów naukowych. 

Cel badania

Cele badania

Głównymi celami wizyt studyjnych są:

  • poznanie funkcjonowania systemu oświaty na poziomie szkoły ISCED II,
  • poznanie metod i warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych przedmiotów przyrodniczych,
  • poznanie systemu kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Aktualności

Aktualności badania 

  • W dniach od 3 do 11 kwietnia 2011 r. dwuosobowa grupa pracowników pracowni przedmiotów przyrodniczych IBE uczestniczyła w wizycie studyjnej we Francji: w Grenoble, Chamberry i w Paryżu.
    Głównym celem wizyty było zapoznanie się z funkcjonowaniem francuskiego systemu oświaty na poziomie ISCED2 w praktyce, w szczególności poznanie metod i form pracy oraz sposobów oceniania uczniów w zakresie przedmiotów przyrodniczych. [więcej]
  • W dniach 23 – 30 stycznia 2011 r. grupa robocza PPP zrealizowała kolejny wyjazd studyjny do Finlandii, gdzie odwiedziła 6 szkół poziomu ISCEDII. Również z tej wizyty zostanie sporządzony raport, zawierający wnioski i rekomendacje. [więcej]
  • Pierwsza wizyta odbyła się w terminie 7 - 14 listopada 2010r. do Reading, w Anglii. Wzięła w niej udział 5-osobowa grupa pracowników Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE. W trakcie pobytu w Reading zespół odwiedził 6 szkół na poziomie Secondary School (odpowiednik polskiego gimnazjum). [więcej]

Raporty

Raporty

raport wizyta_studyjna-anglia-okladka W dniach od 7 do 14 listopada 2010 roku zespół badawczy PPP IBE odbył pierwszą wizytę studyjną w Anglii, w miejscowości Reading, ok. 70 km od Londynu. Anglia została wybrana z kilku powodów. Przede wszystkim, w badaniach PISA uczniowie angielscy osiągają wysokie wyniki w kategorii rozumowania w naukach przyrodniczych.

W trakcie wizyt w szkołach obserwowany jest przebieg lekcji biologii, chemii, fizyki, geografii i zintegrowanych przedmiotów przyrodniczych (np. science w Anglii) na poziomie ISCED2, odpowiadającemu polskiemu gimnazjum. Dane na temat funkcjonowania nauczania przedmiotów przyrodniczych w danym kraju oraz kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli pozyskiwane są także podczas prowadzonych wywiadów z nauczycielami przedmiotów przyrodniczych i dyrektorami szkół, a także z edukatorami i osobami projektującymi szkolenia nauczycieli w instytucjach wspierających nauczanie przedmiotów przyrodniczych. Seria wyjazdów studyjnych zostanie zakończona w 2012 roku.

Pobierz raport (pdf)

Raport - wizyta studyjna w Finlandii - okładkaW styczniu 2011 roku członkowie Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE (PPP IBE) zrealizowali wizytę studyjną w Finlandii. Wybór kraju był podyktowany kilkoma czynnikami, z których najważniejszym były bardzo wysokie wyniki w dziedzinie przedmiotów przyrodniczych (Science) uzyskiwane przez fińskich uczniów w kolejnych cyklach międzynarodowego badania PISA (Programme for International Student Assessment). Celem wizyty było zbadanie, jakie elementy pracy fińskiej szkoły, w szczególności w obszarze dydaktyki przedmiotów przyrodniczych, mogą przyczyniać się do tego sukcesu.

Stosowane w czasie wizyty studyjnej metody to nieuczestnicząca, jawna obserwacja zajęć edukacyjnych w szkołach na poziomie ISCED 2 (w Polsce etap gimnazjum) i wywiady indywidualne z nauczycielami przedmiotów przyrodniczych i dyrektorami tych szkół oraz pracownikami instytucji zajmujących się edukacją szkolną i badaniami edukacyjnymi.

W efekcie uzyskano obraz fińskiej edukacji przyrodniczej, nastawionej na rozwijanie umiejętności posługiwania się metodą naukową, ale również na budzenie zainteresowania uczniów środowiskiem przyrodniczym i – nade wszystko – edukacji nastawionej na rozwój kompetencji społecznych.

Kluczem do sukcesu fińskich uczniów w badaniach międzynarodowych wydaje się być wysoki prestiż zawodu nauczyciela w Finlandii, wynikający z pozytywnej selekcji kandydatów do tego zawodu i wysokiej oceny społecznej procesu ich kształcenia. Równie ważne są doskonale wyposażone, doinwestowane i przyjazne uczniom szkoły, które nie tylko rozwijają umiejętności przedmiotowe, ale nade wszystko dbają o zrównoważony, wszechstronny rozwój młodego człowieka i wsparcie tych uczniów, którzy nie radzą sobie ze stawianymi przed nimi zadaniami.

Pobierz raport (pdf)

.

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...