BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

SALA jest ważna!

Opublikowano: 2 Cze 2015
Jaka przestrzeń jest dobra do zabawy, a jaka sprzyja skupieniu i nauce? Czy ławki to przeżytek? Czy uczniowie sami mogą aranżować przestrzeń i czemu to służy? Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi badanie, które podpowie nauczycielom, jak zaprojektować przestrzeń do uczenia się i nauczania: bezpieczną, funkcjonalną i przyjazną

Zespół Wczesnej Edukacji IBE opracowuje poradnik, który pomoże nauczycielom ze szkół podstawowych w aranżowaniu przestrzeni klasy w różny sposób – aby było miejsce do zabawy, relaksu, ale oczywiście też takie, które sprzyja efektywnej pracy i nauce. Chodzi o zaaranżowanie sal lekcyjnych przede wszystkim dla najmłodszych uczniów w klasach I-III, choć niektóre rozwiązania z pewnością będą przydatne i dla tych starszych..

Poradnik będzie efektem prac badawczych, a do udziału w nich zaproszono doświadczonych psychologów środowiskowych i rozwojowych, architekta i przede wszystkim samych nauczycieli. Zastosowanie metod psychologii poznawczej i środowiskowej pozwoli na wypracowanie gotowych rozwiązań, które będą zaprezentowane w katalogu z pomysłami na wprowadzenie mikrozmian w przestrzeni klasy. Nauczyciele będą mogli skorzystać również ze scenariuszy i pomysłów na prace warsztatowe.

Badacze kładą nacisk na to, by zaproponowane rozwiązania nie generowały dodatkowych dużych nakładów finansowych. – Nie wszystkie zmiany będą zupełnie bezkosztowe – mówi psycholog Ludmiła Rycielska prowadząca badanie – ale kwoty potrzebne na ich wprowadzenie nie są duże i staramy się wypracować takie rozwiązania, które pod względem finansowym, logistycznym i technologicznym będą dostępne dla większości nauczycieli pracujących w publicznych szkołach w klasach I-III. Ważny jest pomysł na aranżację wnętrza – dodaje – a jego realizacja w dużej mierze zależy od zaangażowania nauczycieli, rodziców i samych uczniów. Często wystarczy funkcjonalne przemeblowanie sali, dodatkowe oświetlenie czy zdjęcie ze ścian zbyt licznych ozdób i tablic, aby uzyskać pożądany efekt.

O tym, jak mocno nauczyciele i uczniowie angażują się w takie prace, mogą świadczyć dotychczasowe efekty – uszyte poduszki, ozdobione ławki i krzesła wykonane przez uczniów, „uwolnienie” ścian od zbędnych materiałów rozpraszających uwagę uczniów. Takie wspólne budowanie przestrzeni klasy wpływa m.in. na poczucie komfortu pracy nauczycieli i bezpieczeństwa uczniów, na poczucie sprawstwa, emocjonalne przywiązanie do szkoły, jakość relacji między nauczycielem i uczniami oraz między samymi uczniami.

Wprowadzenie zmian przestrzeni sali lekcyjnej przyniesie korzyści:

  • uczniowie będą mogli m.in. ćwiczyć pracę w grupie, rozwijać swoje kompetencje obywatelskie, dbałość o dobro wspólne, współtworzyć wspólnotę szkoły, czuć się w swojej sali bezpiecznie
  • nauczyciele będą mieli poczucie kontroli i sprawczości, będą też mieli świadomość wpływu takich działań na efekty nauczania i podniesienie komfortu ich pracy
  • szkoła stanie się bardziej atrakcyjna, o lepszym klimacie w ocenie uczniów i rodziców, poprawią się warunki pracy i nauki.

Katalog propozycji zmian aranżacji sali lekcyjnej (mikro zmian w przestrzeni klasy szkolnej) będzie opublikowany jeszcze przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.

 

Publikacje

  • Badanie 6- i 7-latków – rok szkolny 2012/2013
  • Co wiemy o sześciolatkach w szkole na podstawie badań?
  • Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku 
od 1,5 do 5,5 lat - opracowanie
  • Dziecko przedszkolne. Jakie jest? Jak możemy wspierać jego rozwój? - broszura
  • Małe dziecko (2.–3. rok życia) Jakie jest? Jak możemy wspierać jego rozwój? - broszura

Zespoły, badania, ludzie

  • Badanie jakościowe dotyczące organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach
  • Prof. dr hab. Anna Izabela Brzezińska
  • Uwarunkowania umiejętności komunikacyjnych dziecka
  • Zespół Wczesnej Edukacji

Seminaria i konferencje

  • Cykl konferencji dla nauczycieli sześciolatków
  • Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej - konferencja

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...