Publikacje
Wybierz rodzaj/typ poszukiwanej publikacji przy pomocy filtra powyżej lub przejdź do pełnej listy publikacji przygotowanych w ramach projektu "Entuzjaści Edukacji"
Lekcja języka angielskiego z perspektywy uczniów klas trzecich gimnazjów
- Opublikowano: 30 Lis 2012
Agata Gajewska-Dyszkiewicz, Katarzyna Kutyłowska, Filip Kulon, Katarzyna Paczuska, Ludmiła Rycielska, Magdalena Szpotowicz
Wyniki Europejskiego badania kompetencji językowych (ESLC) pokazały, że w Polsce lekcja w szkole jest dla wielu uczniów jedyną okazją do regularnego kontaktu z językiem obcym. Autorzy niniejszego tekstu podjęli próbę przeanalizowania informacji dotyczących lekcji językowych, a zebranych wśród gimnazjalistów uczestniczących w badaniu ESLC. Celem artykułu jest omówienie danych kwestionariuszowych dotyczących lekcji języka w świetle aktualnego stanu wiedzy teoretycznej i praktycznej związanej z nauczaniem języków obcych oraz założeniami podstawy programowej. Podjęto również próbę odpowiedzi na pytanie, czy lekcja, której obraz wyłania się z odpowiedzi uczniów, pozwala na realizację podstawowego celu edukacji językowej, jakim jest komunikacja w języku obcym.
.
Gminy wobec wyzwań oświatowych - przykłady strategicznych działań samorządów w zakresie edukacji
- Opublikowano: 9 Paź 2012
Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, Ireneusz Bochno i inni
Dokument prezentuje opracowane w ramach projektu badawczego „Badanie działalności gmin w zakresie edukacji” studia przypadków 6 polskich gmin, eksponując wybrane aspekty realizowanych przez samorządy polityk edukacyjnych (zarządzanie siecią szkół, przystosowywanie placówek oświatowych do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, organizacja i upowszechnianie wychowania przedszkolnego, przygotowanie szkół do obniżenia wieku obowiązku szkolnego, doskonalenie zawodowe nauczycieli i polityka kadrowa). Prezentowane przypadki przedstawione zostają jako przykłady „dobrych praktyk” – sposób użycia oraz znaczenie tego terminu omawiany jest we wprowadzeniu. Jako kontekst zrealizowanego badania, przedstawiono też zasadnicze wątki oraz główne argumenty debaty dotyczącej decentralizacji usług publicznych, w tym, w szczególności, decentralizacji edukacji.
Analizy IBE/05/2012
.Aspiracje edukacyjne rodziców dzieci z klas III szkoły podstawowej (raport z badań pilotażowych)
- Opublikowano: 12 Lip 2012
Waldemar Kozłowski, Ewa Matczak
Tekst przedstawia część wyników badań poświeconych aspiracjom edukacyjnym i zawodowym rodziców w stosunku do swoich dzieci, uczniów klas trzecich szkół podstawowych. Opisano w nim dane dotyczące aspiracji edukacyjnych (maksymalnych, minimalnych i realnych) oraz ich uwarunkowań związanych z wykształceniem rodzica, miejscem zamieszkania oraz płcią dziecka. W kwestionariuszowym badaniu wzięło udział 566 rodziców (w większości matek) z terenu całego kraju. Uzyskane dane pokazują, że rodzice mają wysokie aspiracje edukacyjne: większość z nich pragnie, aby dzieci zdobyły wyższe wykształcenie. Wynika z nich również, że aspiracje te stale rosną, co powinno sprzyjać dalszemu podwyższaniu poziomu wykształcenia w naszym kraju.
Analizy IBE/04/2012
Aspiracje zawodowe rodziców w stosunku do własnych dzieci (raport z badań pilotażowych)
- Opublikowano: 12 Lip 2012
Waldemar Kozłowski, Ewa Matczak
Tekst przedstawia część danych dotyczących aspiracji zawodowych rodziców w stosunku do własnych dzieci - uczniów klasy III szkoły podstawowej. Rodzice pragną najczęściej, aby dzieci wykonywały zawody medyczne, wymagające wysokich kwalifikacji (np. ekonomiści, prawnicy), politechniczne i nauczycielskie. Preferencje rodziców najsilniej różnicuje płeć dziecka. Występuje także zróżnicowanie ze względu na wykształcenie rodziców i miejsce zamieszkania.
.Raport o Stanie Edukacji 2010
- Opublikowano: 6 Lip 2012
Prezentujemy pierwszy przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych „Raport o stanie edukacji. Społeczeństwo w drodze do wiedzy”. Będziemy przygotowywać raport co roku, ponieważ mamy przekonanie, że przyszłość Polski, jej miejsce w świecie i jakość życia kolejnych pokoleń coraz bardziej zależą od efektów szeroko rozumianego systemu edukacji. Jednocześnie sama edukacja – patrząc z perspektywy ostatnich dwudziestu paru lat – jest pewnie dopiero w połowie drogi od sztywnego systemu, nieadekwatnego wobec wymagań współczesnego świata, do systemu elastycznego i dynamicznego, który nie tylko nadąża za zmieniającym się otoczeniem, lecz staje się siłą napędową potrzebnych przemian. Dlatego uważamy, że czas najwyższy, by zacząć systematycznie porządkować naszą wiedzę na temat edukacji, a także szeroko dyskutować nad stanem i kierunkami jej zmian, włączając w to wszelkie zainteresowane środowiska i wzmacniając dialog wokół edukacji.
Raport o Stanie Edukacji. Społeczeństwo w drodze do wiedzy [zip, 20MB].
.