Publikacje
Wybierz rodzaj/typ poszukiwanej publikacji przy pomocy filtra powyżej lub przejdź do pełnej listy publikacji przygotowanych w ramach projektu "Entuzjaści Edukacji"
Współpraca szkół z podmiotami zewnętrznymi. Raport z badania otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów.
- Opublikowano: 14 Gru 2012
Kamila Hernik, Marek Solon-Lipiński, Jędrzej Stasiowski
przy współpracy Kamila Sijko, Sebastiana G. Jabłkowskiego, Andrzeja Walczaka
Raport stanowi podsumowanie wyników prac badawczych prowadzonych w ramach Zespołu Badań Instytucjonalnych dotyczących współpracy szkół z instytucjami i organizacjami z ich otoczenia, a także społecznością lokalną. Jego celem było zbudowanie mapy otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów oraz opisanie i analiza tych relacji: ich charakteru, zakresu, przebiegu oraz oceny. W ramach badania przeprowadzone zostały wywiady indywidualne z: dyrektorami i wskazanymi przez nich pracownikami badanych szkół i przedszkoli, przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego, przedstawicielami organizacji/instytucji współpracującymi z badanymi szkołami, a także zogniskowane wywiady grupowe z przedstawicielami rady rodziców.
Raport w wersji epub (2,7 MB) |
Raport w wersji mobi (1,8 MB) |
|
Projekt dokumentu wiodącego w Perspektywie Uczenia się Przez Całe Życie
- Opublikowano: 14 Gru 2012
zespół roboczy IBE
Szczegółowa analiza projektu zawierająca rekomendacje: ogólne i dotyczące struktury, definicji (polityki na rzecz uczenia się przez całe życie, celu głównego strategii), diagnozy (m.in. problemu powszechnego kształtowania umiejętności uczenia się, roli systemu edukacji w kształtowaniu w uczniach poza umiejętnością uczenia się, także postawy otwartości na wiedzę oraz postaw społecznych i obywatelskich), krajowych ram kwalifikacji, udziału szkolnictwa wyższego w PLLL oraz uwagi redakcyjne i związane z dostępnymi, najświeższymi danymi.
.
Perspektywy indywidualizacji kształcenia. Raport o stanie badań.
- Opublikowano: 14 Gru 2012
prof. Krzysztof Konarzewski
Niniejszy raport stawia sobie za cel uporządkowanie pojęć i faktów niezbędnych w racjonalnym dyskursie indywidualizacyjnym. Zaczyna się definicją indywidualizacji kształcenia i analizą warunkujących ją założeń. Szczególną uwagę zwraca na teoretyczną podstawę indywidualizacji – rolę interakcji predyspozycji ucznia i oddziaływań szkoły w wytwarzaniu osiągnięć szkolnych. Wbrew naukowej nazwie pojęcie interakcji predyspozycji i oddziaływań ma nikłą moc predyktywną. Kombinacja predyspozycji i oddziaływań, która sprawdziła się w jednej szkole, nie musi sprawdzić się w innej. Indywidualizacji nie można zatem zaprojektować dla wszystkich szkół w kraju; bliżej jej do sztuki niż do technologii.
.Początkujący nauczyciele. Raport z badania jakościowego.
- Opublikowano: 14 Gru 2012
dr Dominika Walczak
Przedmiotem badań opisywanych w raporcie był stopień przygotowania i adaptacji zawodowej po-czątkujących nauczycieli do pracy w szkole oraz ich mocne i słabe strony w momencie wejścia do zawodu. Badanie miało charakter jakościowy, zostało przeprowadzone metodą indywidualnego wywiadu pogłębionego (IDI). Przeprowadzono 76 wywiadów (IDI) z nauczycielami o krótkim stażu pracy – początkującymi nauczycielami, 45 wywiadów (IDI) z dyrektorami szkół oraz dodatkowo, w celu uzupełnienia danych: 15 wywiadów z nauczycielami starszymi stażem i 15 wywiadów z uczniami.
Droga edukacyjna sześciolatków – szkoła czy przedszkole. Rekomendacje dla polityki edukacyjnej.
- Opublikowano: 14 Gru 2012
Prof. dr hab. Anna I. Brzezińska, mgr Radosław Kaczan, dr Joanna Matejczuk, dr Piotr Rycielski
Wiek obowiązku szkolnego powinien wynosić w Polsce co najwyżej 6 lat – dowodzą eksperci, którzy poddają szczegółowej analizie problematykę związaną z trwającą w kraju dyskusją nad wiekiem, w którym dzieci powinny rozpoczynać naukę w szkole podstawowej.
Opracowanie zawiera omówienie problemu gotowości dzieci do nauki na pierwszym etapie kształcenia z przeglądem istotnych kompetencji i wskazówkami dla pedagogów, jak je oceniać i rozwijać w szkole. Porusza też kwestię przygotowania szkół do przyjęcia dzieci o zróżnicowanych kompetencjach i poziomie rozwoju. Zawiera wskazówki dotyczące pracy nauczycieli - zmian filozofii i sposobu nauczania, a także zmian w organizacji placówek ze szczególnym uwzględnieniem zaplanowania i wykorzystania czasu przed i poza lekcjami.