Liderzy w projekcie
Lekcja dobrej historii 2 - laureaci
Pracownia historii | Kontakt: konkursDB2013@ibe.edu.pl
Laureaci drugiej edycji konkursu "Lekcja dobrej historii"
Warszawa, 3 czerwca 2013
Jury postanowiło nagrodzić 10 spośród 30 zgłoszonych na konkurs prac. Wśród nagrodzonych praktyk nauczania znajdują się zarówno te, które realizowane są w gimnazjach, jak i takie, których adresatem jest młodzież ucząca się w pierwszych klasach szkół ponadgimnazjalnych. Wszystkie wyróżnione prace są pomysłowe i skutecznie rozwijają umiejętności zapisane w wymaganiach ogólnych podstawy programowej z historii. Co ważne, łatwo mogą z nich skorzystać inni nauczyciele.
- “Banknot”, pana Andrzeja Dominowskiego, ZPO im. hm Janka Bytnara "Rudego" w Lubieniu Kujwskim
- “Budowa portu i rozwój Gdyni” oraz “Powstanie warszawskie”, pani Heleny Kowalskiej, Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni
- “Sprawa polska podczas I wojny światowej”, pani Beaty Czajkowskiej, Zespół Szkół Publicznych Nr 1 w Skarżysku-Kamiennej
- “Sprawa św. Stanisława. Próba rekonstrukcji wydarzeń na podstawie dostępnych źródeł historycznych”, pani Barbary Sowy, Gimnazjum w Siedliskach
- “Reklama a przemiany cywilizacyjne w XIX wiecznej Europie”, pani Natalii Szumskiej, Gimnazjum nr 124 im. Polskich Noblistów w Warszawie
- “Lekcja powtórzeniowa z działu >>Europa we wczesnym średniowieczu<< z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych”, pani Magdaleny Kryk, Szkoła Podstawowa, Gimnazjum i Liceum "Strumienie" w Józefowie
- “Powtórzenie i utrwalenie wiadomości- przemiany polityczne w Polsce i Europie na przełomie lat 80. i 90”., pani Sylwii Plewy, Zespół Szkół Ogólnokształcących w Mysłowicach
- “Wolna elekcja, czyli wybór władcy w dawnej Polsce”, pani Marioli Orłowskiej, Gimnazjum nr 91 im. Stanisława Staszica w Warszawie
- “Praca z mapą to jest to!”, pani Anety Kuty, Publiczne Gimnazjum w Grabinach
Zobacz relację z wręczenia nagród laureatom.
Linki:
- Regulamin drugiej edycji konkursu (pdf; 0,3MB)
- Wyniki i relacja z pierwszej edycji konkursu „Lekcja dobrej historii”.
Lekcja dobrej historii 2
Pracownia historii | Kontakt: konkursDB2013@ibe.edu.pl
[Przyjmowanie zgłoszeń do drugiej edycji konkursu zostało zakończone. Wszystkim uczestnikom dziękujemy.]
Instytut Badań Edukacyjnych ogłasza drugą edycję konkursu „Lekcja dobrej historii” skierowanego do nauczycieli historii w gimnazjach i I klasach szkół ponadgimnazjalnych.
Zapraszamy nauczycieli do podzielenia się z nami swoimi dobrymi i sprawdzonymi praktykami związanymi z pracą na lekcji. By wziąć udział w konkursie wystarczy zgłosić pomysły na to, w jaki sposób efektywnie i efektownie pracować z mapami historycznymi, tekstami źródłowymi, ikonografią, filmami i inne pomocami dydaktycznymi.
Zwycięskie praktyki, zostaną opublikowane w Bazie Narzędzi Dydaktycznych IBE, dzięki czemu będą mogli z nich korzystać inni nauczyciele. Wymiana takich doświadczeń pozwoli wielu nauczycielom historii poszerzyć swój warsztat metodologiczny i atrakcyjniej oraz efektywniej realizować podstawę programową.
Wyniki i relacja z pierwszej edycji konkursu „Lekcja dobrej historii”.
Regulamin konkursu w pigułce:
- W konkursie mogą wziąć udział tylko nauczyciele historii uczący w gimnazjach i klasach I szkół ponadgimnazjalnych.
- Każda zgłoszona praktyka musi opierać się na wykorzystaniu “materiału przewodniego”. Może nim być np. tekst źródłowy, mapa historyczna lub fragment filmu.
- Zgłaszane praktyki muszą rozwijać umiejętności ogólne wymienione w podstawie programowej dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
- Można zgłosić nie więcej niż dwie praktyki
- Zgłaszający musi być autorem danej praktyki.
- Zgłaszane praktyki muszą być wcześniej rzeczywiście wykorzystane podczas lekcji.
Pełna treść regulaminu konkursu (pdf; 0,3MB)
Praktyki na konkurs można zgłosić wypełniając poniższy formularz.
Po wypełnieniu zgłaszający otrzyma potwierdzenie zarejestrowania zgłoszenia na podany przez siebie adres e-mail.
Lekcja dobrej historii - formularz zgłoszeniowy do konkursu
.
Spotkania związane z badaniem PIACC
W związku z realizacją polskiej części międzynarodowego badania PIACC, przedstawiciele IBE uczestniczyli w spotkaniach dotyczących tego projektu, organizowanych przez OECD: w dniach 9-16.09.2009 r. w Paryżu, Amsterdamie i Kiel; w dniach 13-16.09.2009 r. w Luksemburgu; w dniach 13-15.09.2009 r. w Hamburgu, Kiel; w dniach 21-23.09.2009 r. w Brukseli; w dniach 30.09-1.10.2009 r. w Paryżu; w dniach 27.10-1.11.2009 r. w Tokio; w dniach 17-30.01.2010 r. w Bolonii; w dniach 7-10.02.2010 r. w Sztokholmie; w dniach 21-25.02.2010 r. w Hamburgu; w dniach 20-25.06.2010 r. we Frankfurcie; w dniach 23-26.06.2010 r. w Leuven; w dniach 8-10.09.2010 r. w Paryżu; w dniach 15-17.09.2010 r. w Paryżu; w dniach 27-30.10.2010 r. we Wiedniu; w dniach 3-20.12.2010 r. w Nowym Jorku; w dniach 26-29.02.2012 r. w Paryżu..O wczesnej edukacji i opiece nad dziećmi
Przedstawiciele krajów OECD spotkali się, by rozmawiać na temat Network on Early Childhood Education and Care. Spotkanie odbyło się w dniach 4-5.07.2011 r. w Paryżu. IBE reprezentowała Olga Wasilewska. Uczestnicy zapoznali się z wynikami badań na temat edukacji przedszkolnej i jej znaczenia na dalszych etapach życia, a także doświadczeń związanych z ECEC wybranych państw OECD. Dyskutowali na temat postępów w realizacji Encouraging Quality ECEC Project (dodatkowy projekt realizowany w ramach sieci od ok. 2 lat). Omawiano także temat przyszłości ECEC.
.