BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Konkursy Trwające

O pracowni

O pracowni

Pracownia prowadzi prace badawcze i analityczne w zakresie dydaktyki języków obcych, w tym – szczególnie – szkolnych i środowiskowych uwarunkowań efektów kształcenia językowego. Naszym obszarem zainteresowań jest także krajowa i europejska polityka językowa w obszarze obowiązkowej edukacji. Misją Pracowni są działania na rzecz poprawy jakości kształcenia językowego w polskich szkołach.

Realizowane przez Pracownię projekty badawcze obejmują trzy obszary:

  1. organizację i uwarunkowania efektywności kształcenia językowego w toku edukacji obowiązkowej,
  2. osiągnięcia językowe uczniów,
  3. realizację podstawy programowej dla języków obcych.

Celem naszych badań jest rzetelny, systematyczny opis rzeczywistości szkolnej, diagnoza słabości i mocnych stron nauczania języków, rozpoznanie obszarów i kierunku zmian, praktyczne rekomendacje dotyczące wdrażania rozwiązań oraz rozpowszechnianie dobrych praktyk w nauczaniu języków w warunkach szkolnych.

Członkowie zespołu

Lider pracowni dr Magdalena Szpotowicz.

Członkowie Pracowni Języków Obcych:

  1. Anna Michałowska – koordynator Pracowni do 30.06.2015
  2. Joanna Laskowska – asystent Pracowni do 30.06.2015
  3. dr Dorota Campfield do 30.06.2015
  4. Agata Gajewska-Dyszkiewicz
  5. Katarzyna Kutyłowska do 30.06.2015
  6. dr Mariusz Marczak do 30.06.2015
  7. Marek Muszyński
  8. Katarzyna Paczuska
  9. Joanna Pitura do 30.06.2015

Badania

Badania realizowane w Pracowni Języków Obcych:

  • European Survey on Language Competences (ESLC) / Europejskie Badanie Kompetencji Językowych
  • Badanie uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum (BUNJO)
  • Badanie umiejętności mówienia (BUM)
  • Badanie efektywności nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej (BENJA)

 

Publikacje

Publikacje

Raporty badawcze

  • Marek Muszyński, Dorota Campfield, Magdalena Szpotowicz
    Język angielski w szkole podstawowej – proces i efekty nauczania
    Instytut Badań Edukacyjnych 2015
  • Agata Gajewska-Dyszkiewicz, Mariusz Marczak, Katarzyna Paczuska, Joanna Pitura, Katarzyna Kutyłowska
    Efekty nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym. Raport końcowy Badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum i Badania umiejętności mówienia
    Instytut Badań Edukacyjnych 2015
  • Agata Gajewska-Dyszkiewicz, Michał Męziński, Ludmiła Rycielska, Dominika Chandler, Melanie Ellis
    Badanie umiejętności mówienia w języku angielskim - raport tematyczny z badania
    Instytut Badań Edukacyjnych 2014
  • Katarzyna Paczuska, Katarzyna Kutyłowska, Agata Gajewska-Dyszkiewicz, Melanie Ellis, Magdalena Szpotowicz
    Język angielski w gimnazjum. Raport cząstkowy z I etapu Badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum.
    Instytut Badań Edukacyjnych 2014
  • Agata Gajewska-Dyszkiewicz, Magdalena Grudniewska, Filip Kulon, Katarzyna Kutyłowska, Katarzyna Paczuska, Ludmiła Rycielska, Magdalena Szpotowicz
    Europejskie Badanie Kompetencji Językowych ESLC - Raport krajowy 2011.
    Instytut Badań Edukacyjnych 2013
  • Katarzyna Kutyłowska
    Polityka językowa w Europie. Raport Analityczny.
    Instytut Badań Edukacyjnych 2013

Raporty o stanie edukacji

  • Katarzyna Paczuska, Magdalena Szpotowicz
    Nauczyciele języków obcych W:
    Liczą się nauczyciele. Raport o stanie edukacji 2013.
    Instytut Badań Edukacyjnych 2014
  • Magdalena Szpotowicz, Andrzej Walczak
    Otwarcie na świat – języki obce W:
    Społeczeństwo w drodze do wiedzy. Raport o stanie edukacji 2010.
    Instytut Badań Edukacyjnych 2011

Monografie

  • Szpotowicz, M., Campfield, D. i Rycielska, L. (2014). Wyniki nauczania w zakresie języka angielskiego i ich uwarunkowania. W: R. Dolata (red.), Czy szkoła ma znaczenie? Zróżnicowanie wyników nauczania po pierwszym etapie edukacyjnym oraz jego pozaszkolne i szkolne uwarunkowania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Artykuły

  • Campfield, D. E. & Murphy, V. A. (2014).The influence of prosodic input in the second language classroom: does it stimulate child acquisition of word order and function words? Language Learning Journal, 42(1), 1-19.
  • Campfield, D. E. & Murphy, V. A. (2014). Elicited Imitation in Search of the Influence of Linguistic Rhythm on Child L2 Acquisition. System (An International Journal of Educational Technology and Applied Linguistics), 42, 207-219.
  • Gajewska-Dyszkiewicz, A., Kutyłowska, K., Paczuska, K. i Szpotowicz, M. (2014). Nauczanie języka angielskiego na podstawie wyników badania BUNJO. Języki Obce w Szkole, 4, 4-7.
  • o Gajewska-Dyszkiewicz, A. (2012). Opinie polskich gimnazjalistów dotyczące nauki języków obcych. Języki Obce w Szkole, 4, 73-78.
  • Gajewska-Dyszkiewicz, A., Kutyłowska, K., Kulon, F., Paczuska, K., Rycielska, L. i Szpotowicz, M. (2012). Lekcja języka angielskiego z perspektywy uczniów trzecich klas gimnazjów. Edukacja, 3 (119), 87-104.
  • Kulon, F., Gajewska-Dyszkiewicz, A. i Paczuska, K. (2012). Porównanie wyników Europejskiego Badania Kompetencji Językowych i egzaminu gimnazjalnego z języków obcych. W: Niemierko, M. i M.K. Szmigel (red.). Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne. XVIII Krajowa Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Wrocław, 21-23 września 2012. Kraków: Grupa Tomami, 433-451.
  • Paczuska, K. (2012). Od A1 do C2, czyli wykorzystanie Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ) w nauczaniu w szkołach ponadpodstawowych – wyniki Europejskiego Badania Kompetencji Językowych 2011. Języki Obce w Szkole, 4, 62-66.
  • Paczuska, K. (2011). Europejskie Badanie Kompetencji Językowych ESLC. Języki Obce w Szkole, 4, 41-44.
  • Szpotowicz, M. (2013). The European Survey on Language Competences – the Polish experience. Research Notes, 52, 13-16.
  • Szpotowicz, M. (2012). Egzamin gimnazjalny a podstawa programowa, czyli czego egzamin nie sprawdza. Języki Obce w Szkole, 1, 34-41.
  • Szpotowicz, M. (2011). Wyzwania związane z ocenianiem umiejętności językowych u dzieci. Języki Obce w Szkole, 4, 34-41.
  • Szpotowicz, M. (2009). Polska podstawa programowa w kontekście europejskich ram kwalifikacji. Języki Obce w Szkole, 6, 93-98.

Kontakt

Kontakt

Pracownia Języków Obcych:
Tel.: 22 24 17 100
Email: ibe@ibe.edu.pl

 

 

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Klucz do nauczania języków obcych
  • Międzynarodowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Angielskiego (IATEFL), Glasgow 19-23 marca 2012
  • Konferencja ALTE Kraków 7-9 lipca 2011

Publikacje

  • Badanie umiejętności mówienia w języku angielskim - raport z badania
  • Europejskie Badanie Kompetencji Językowych ESLC
  • Język angielski w gimnazjum - raport cząstkowy z badania BUNJO
  • Polityka językowa w Europie. Raport Analityczny

Zespoły, badania, ludzie

  • Badanie efektywności nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej
  • Badanie uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum
  • Badanie umiejętności mówienia (BUM)
  • Dr Magdalena Szpotowicz
  • Europejskie Badanie Kompetencji Językowych

Seminaria i konferencje

  • O skutecznym badaniu poziomu kompetencji językowych
  • Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej - konferencja
  • Seminarium: Odnoszenie egzaminów językowych do europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (ESOKJ)

Konkursy Zakończone

  • Konkurs na pracę magisterską wykorzystującą wyniki badań edukacyjnych

  • Lekcja dobrej historii 2014

  • Moja lekcja o seksualności człowieka

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Instytut Badań Edukacyjnych  kropka Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) kropka Baza narzędzi dydaktycznych (BND) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE) kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)
kropka
Edukacyjna Wartość Dodana (EWD) kropka Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT) kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka dziecko-nastolatek

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...