BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Konkursy Trwające


Pokonać uczniowski lęk
Dr Melanie Ellis z Instytutu Badań Edukacyjnych tłumaczyła w swoim wystąpieniu, że mówienie w języku obcym angażuje wiele skomplikowanych procesów, które często zachodzą pod presją czasu. W konsekwencji jest ono dla mówiącego stresujące. Jako dodatkową trudność wymieniła nienaturalność mówienia do rówieśników w języku obcym w jednojęzycznej klasie. Uczniom łatwiej przejść na język ojczysty, niż borykać się z ograniczonym zasobem słownictwa.
Zdaniem dr Ellis, która występowała jako prelegentka w sesji „Motywacja w metodyce, metoda w motywacji”, jednym z czynników motywacji do nauki języków obcych jest chęć komunikacji. Wpływa na nią jednak lęk przed mówieniem w języku obcym. Lęk ten powstaje na trzech poziomach: w uczącym się, w ćwiczeniach ustnych jako zadaniu do wykonania oraz w konkretnej sytuacji nauczania. Co zrobić, by obniżyć lęk przed mówieniem w obcym języku? Badaczka IBE proponowała m.in., by wczuć się w sytuację swoich uczniów, studentów i zastanowić, jak wiele okazji w czasie lekcji dają nauczyciele do praktycznej nauki, ćwiczenia mówienia, pisania. Zaznaczała też, że lęk może być niwelowany poprzez zwiększanie świadomości, stawianie celów oraz dokładny dobór zadań ustnych, a także poprzez dyplomatyczne podejście do oceniania.

Dr Melanie Ellis z IBE na konferencji Motywacja w edukacji językowejDr Melanie Ellis z IBE na konferencji Motywacja w edukacji językowej
Dr Melanie Ellis z IBE proponowała zastanowić się, jak wiele okazji do praktycznego
ćwiczenia języka mają uczniowie podczas lekcji

Co pokazują badania?
W kończącej konferencję sesji plenarnej wystąpiła dr Magdalena Szpotowicz z IBE. Mówiąc o roli motywacji i nastawienia do nauki języka obcego dzieci i młodzieży, stwierdziła, iż badania prowadzone dotąd szkołach podstawowych i gimnazjach wskazują wyraźnie, że czynniki te mają istotne znaczenie dla poziomu umiejętności uczniów. – Szczególnie ważne są emocje w nauce, bez nich nie ma motywacji –
podkreślała omawiając czynniki wpływające motywująco na dzieci.
Dr Szpotowicz podzieliła się też z uczestnikami konferencji doświadczeniami płynącymi z badań kwestionariuszowych i wywiadów prowadzonych wśród polskich uczniów – uczestników badania ELLiE (2010) oraz badania ESLC (2011). Wyniki drugiego z badań są dostępne na stronie prowadzonego przez IBE projektu „Entuzjaści edukacji”.
Zestawiając generalnie optymistyczne wnioski z badania ESLC z wynikami, które osiągnęli w nim polscy gimnazjaliści, dr Szpotowicz zauważyła, że polska młodzież osiąga znajomość języka na podstawowym poziomie lub nawet niższy. – Czy zatem ucząc języka obcego w gimnazjum stawiamy sobie wystarczająco wysokie wymagania? – pytała.

IBE konferencja Motywacja w edukacji językowej WarszawaIBE konferencja Motywacja w edukacji językowej Warszawa

Konferencję „Motywacja w edukacji językowej” zorganizowały Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN), European Union of National Institute of Culture (EUNIC), Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce oraz Uniwersytet Warszawski we współpracy z Europejskim Centrum Języków Nowożytnych Rady Europy, Ośrodkiem Rozwoju Edukacji (ORE) i Biurem Edukacji m. st. Warszawy.
Wydarzenie odbyło się pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Nauki
i Szkolnictwa Wyższego i Prezydenta Miasta st. Warszawy oraz Rektora Uniwersytetu Warszawskiego.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Międzynarodowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Angielskiego (IATEFL), Glasgow 19-23 marca 2012
  • Konferencja ALTE Kraków 7-9 lipca 2011

Publikacje

  • Badanie umiejętności mówienia w języku angielskim - raport z badania
  • Europejskie Badanie Kompetencji Językowych ESLC
  • Język angielski w gimnazjum - raport cząstkowy z badania BUNJO
  • Polityka językowa w Europie. Raport Analityczny

Zespoły, badania, ludzie

  • Badanie efektywności nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej
  • Badanie uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum
  • Badanie umiejętności mówienia (BUM)
  • Dr Magdalena Szpotowicz
  • Europejskie Badanie Kompetencji Językowych

Seminaria i konferencje

  • O skutecznym badaniu poziomu kompetencji językowych
  • Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej - konferencja
  • Seminarium: Odnoszenie egzaminów językowych do europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (ESOKJ)

Konkursy Zakończone

  • Konkurs na pracę magisterską wykorzystującą wyniki badań edukacyjnych

  • Lekcja dobrej historii 2014

  • Moja lekcja o seksualności człowieka

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Instytut Badań Edukacyjnych  kropka Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) kropka Baza narzędzi dydaktycznych (BND) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE) kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)
kropka
Edukacyjna Wartość Dodana (EWD) kropka Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT) kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka dziecko-nastolatek

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...