Dobre praktykiPrzedstawiamy zbiór zadań do pracy z uczniem. Naszą intencją jest wsparcie nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza. więcej |
|
Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)BIBE to pierwsza w Polsce rozbudowana baza danych poświęcona badaniom edukacyjnym. BIBE zawiera istotne doniesienia naukowe z polskich badań edukacyjnych prowadzonych w latach 1989-2015. więcej |
Nasze badania
Szkolne Uwarunkowania Efektywności KształceniaPytania badawcze dotyczyć będą związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych. >>> |
|
Badanie początkujących nauczycieliBadanie jakościowe ma pozwolić na ocenę przygotowania praktycznego nauczycieli oraz adaptacji zawodowej początkującego nauczyciela w szkole. >>> |
|
Badanie czasu i warunków pracy nauczycieliBadanie ma posłużyć głębszej analizie i zrozumieniu jak czas i warunki pracy przekładają się na organizację czasu własnego nauczyciela i organizację pracy szkoły >>> |
- Opublikowano: 30 Kwi 2014
Które zajęcia warto wybrać? Jak ocenić, że są wartościowe? W nowym poradniku dla nauczycieli badacze IBE radzą, jak korzystać z oferty ośrodków przyrodniczej edukacji pozaformalnej
.Z tej publikacji mogą skorzystać nauczyciele wszystkich etapów edukacyjnych. Będzie pomocna zarówno dla tych, którzy korzystają z możliwości edukacji pozaformalnej, jak i dla tych, którzy do tej pory jeszcze tego nie robili.
W poradniku „Przedmioty przyrodnicze poza szkołą czyli jak świadomie korzystać z oferty przyrodniczej edukacji pozaformalnej” Urszula Poziomek i dr Elżbieta Barbara Ostrowska podpowiadają nauczycielom, jak wybrać zajęcia oferowane przez różne ośrodki edukacji i jak ocenić, które z nich są wartościowe.
Autorki poradnika wskazują czytelnikom sposób sprawdzenia tego, czy zajęcia będą zgodne z podstawą programową i czy w jej cele wpisują się zaproponowane obserwacje i doświadczenia. Kryteria takiej oceny zajęć zostały wypracowane dzięki badaniu Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
Ekspertki IBE zwracają też uwagę na to, że ośrodki edukacji pozaformalnej również kształtują i rozwijają kompetencje społeczne – umiejętność komunikowania się, współpracę w zespole czy prezentowanie rezultatów prac.
Badanie Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej.
Badania oferty zajęć przyrodniczych zostało przeprowadzone w latach 2011-2012. W jego ramach Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych IBE przeanalizowała działalność ośrodków edukacji pozaformalnej, realizujących zajęcia przyrodnicze dla grup uczniów pod opieką nauczyciela. Głównym celem badania było wyłonienie dobrych praktyk w zakresie wspierania szkół w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności pracy metodą badawczą, opisanej celami kształcenia podstawy programowej przedmiotów przyrodniczych.
Zobacz raport z badania, który zawiera wnioski i rekomendacje.
Skorzystaj z interaktywnej mapy ośrodków przyrodniczej edukacji pozaformalnej.