Dobre praktykiPrzedstawiamy zbiór zadań do pracy z uczniem. Naszą intencją jest wsparcie nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza. więcej |
|
Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)BIBE to pierwsza w Polsce rozbudowana baza danych poświęcona badaniom edukacyjnym. BIBE zawiera istotne doniesienia naukowe z polskich badań edukacyjnych prowadzonych w latach 1989-2015. więcej |
Nasze badania
Szkolne Uwarunkowania Efektywności KształceniaPytania badawcze dotyczyć będą związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych. >>> |
|
Badanie początkujących nauczycieliBadanie jakościowe ma pozwolić na ocenę przygotowania praktycznego nauczycieli oraz adaptacji zawodowej początkującego nauczyciela w szkole. >>> |
|
Badanie czasu i warunków pracy nauczycieliBadanie ma posłużyć głębszej analizie i zrozumieniu jak czas i warunki pracy przekładają się na organizację czasu własnego nauczyciela i organizację pracy szkoły >>> |
- Opublikowano: 20 Lis 2012
O badaniu
O badaniuBENJA to Badanie Efektywności Nauczania Języka Angielskiego w szkole podstawowej. Celem badania było monitorowanie realizacji podstawy programowej oraz określenie szkolnych, domowych i pozaszkolnych warunków sprzyjających efektywnej nauce języka angielskiego na wczesnych etapach edukacji.
Badanie objęło pomiar umiejętności uczniów, przeprowadzany po pierwszym (III klasa) i drugim (VI klasa) etapie edukacyjnym oraz badania obserwacyjne w klasach VI. Pomiar testowy składał się z zadań sprawdzających umiejętności uczniów z zakresu rozumienia tekstu słuchanego, rozumienia tekstu czytanego oraz powtarzania krótkich zdań (tzw. elicited imitation) w klasie III i krótkiej wypowiedzi pisemnej w klasie VI. Uzupełnieniem zebranych informacji były dane kwestionariuszowe, pozyskane od uczniów, ich nauczycieli, rodziców oraz dyrektorów szkół, które pozwoliły umieścić osiągnięcia uczniów w ich szkolnym i domowym kontekście, a także poznać postawy i motywację uczniów w zakresie nauki języka angielskiego. Zbadany został również wpływ tych zmiennych na rzeczywiste umiejętności uczniów. Porównano ponadto deklarowane przez nauczycieli formy i częstotliwość pracy z danymi obserwacyjnymi. Prześledzono również zależność między niektórymi charakterystykami organizacji nauczania na poziomie szkoły a osiągnięciami edukacyjnymi uczniów.
Drugim elementem badania były obserwacje lekcji, które przeprowadzone zostały przez specjalnie przeszkolonych obserwatorów. Do zakodowania zachodzących w czasie lekcji interakcji między nauczycielem i uczniami wykorzystano program komputerowy Argos, który pozwolił również uzyskać szczegółowe dane na temat stosowanych przez nauczyciela technik dydaktycznych.
Pierwszy etap badania, który objął uczniów z III klasy szkoły podstawowej, miał miejsce w listopadzie
i grudniu 2011 roku. Badanie obserwacyjne odbyło się w terminie od stycznia do kwietnia 2014 roku, a ostatni etap badania, drugi pomiar testowy, od kwietnia do lipca 2014 roku. Oba te pomiary objęły uczniów z VI klasy, tych samych, którzy w roku 2011 przystąpili do etapu pierwszego. Łącznie próba wyniosła 5572 uczniów, którzy jesienią 2010 roku rozpoczęli naukę w III klasie, z 306 oddziałów klasowych w 176 szkołach podstawowych.
Badanie zrealizowane zostało przez Pracownię Języków Obcych we współpracy z Pracownią Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia (SUEK). Wykonawcą wszystkich etapów badania była firma PBS Sp. z o.o..
Raport
Raport
Marek Muszyński, Dorota Campfield, Magdalena Szpotowicz
Język angielski w szkole podstawowej – proces i efekty nauczania
Instytut Badań Edukacyjnych 2015
Materiały
MateriałyWyniki i wnioski z badania BENJA zostały przedstawione na konferencji, która odbyła się w dniach 27-29 listopada 2014 roku w hotelu Westin w Warszawie. Konferencja miała formułę warsztatową - szczególna uwaga została poświęcona na wykorzystanie wyników badań w praktyce szkolnej.