Dobre praktykiPrzedstawiamy zbiór zadań do pracy z uczniem. Naszą intencją jest wsparcie nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza. więcej |
|
Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)BIBE to pierwsza w Polsce rozbudowana baza danych poświęcona badaniom edukacyjnym. BIBE zawiera istotne doniesienia naukowe z polskich badań edukacyjnych prowadzonych w latach 1989-2015. więcej |
Nasze badania
Szkolne Uwarunkowania Efektywności KształceniaPytania badawcze dotyczyć będą związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych. >>> |
|
Badanie początkujących nauczycieliBadanie jakościowe ma pozwolić na ocenę przygotowania praktycznego nauczycieli oraz adaptacji zawodowej początkującego nauczyciela w szkole. >>> |
|
Badanie czasu i warunków pracy nauczycieliBadanie ma posłużyć głębszej analizie i zrozumieniu jak czas i warunki pracy przekładają się na organizację czasu własnego nauczyciela i organizację pracy szkoły >>> |
- Opublikowano: 15 Cze 2011
Zespół Współpracy Krajowej i Zagranicznej| e-mail: ibe@ibe.edu.pl | tel: 22 24 17 100
Instytut Badań Edukacyjnych zrealizował badanie ewaluacyjne projektu systemowego „Indywidualizacja nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych”, opracowanego przez resort edukacji i wdrażanego regionalnie we wszystkich 16 województwach w ramach Poddziałania 9.1.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Realizacja projektu nastąpiła w latach 2010-2013, podczas których organy prowadzące szkoły mogły aplikować do Instytucji Pośredniczących o wsparcie na realizację programów indywidualizacji nauczania w szkołach. W ramach programu finansowane mogły być zajęcia dodatkowe wspierające indywidualizację procesu dydaktycznego, a w szczególności: zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu; zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych; zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy; zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej; gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy; specjalistyczne zajęcia terapeutyczne (np.: hipoterapia, muzykoterapia, dogoterapia) dla dzieci niepełnosprawnych; zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych. Finansowaniu podlegało również doposażenie bazy dydaktycznej w materiały dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt. Zgodnie z zapisem dokumentacji programowej z marca 2010 r. Zasady przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych w zakresie indywidualizacji nauczania realizowanych przez organy prowadzące szkoły w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Ministerstwo Edukacji Narodowej wyznaczyło Instytut Badań Edukacyjnych do monitorowania efektów działań realizowanych w projekcie oraz przeprowadzenia ewaluacji na wybranej próbie organów prowadzących realizujących projekty systemowe w ramach poddziałania 9.1.2 POKL w zakresie indywidualizacji procesu nauczania. Cele badania ściśle wiązały się z etapami realizacji projektu, począwszy od identyfikacji sposobów wdrażania projektu w szkołach i analizy czynników utrudniających przystępowanie do niego organów prowadzących, poprzez ocenę stanu przygotowania szkół do prowadzenia projektu, poznanie postaw nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego nt. indywidualizacji nauczania, aż po zebranie opinii dyrektorów o realizowanych projektach i ocenę jego skuteczności. Ewaluacja projektu systemowego zakładała cztery etapy badawcze, z których dwa pierwsze to badania jakościowe prowadzone w latach szkolnych 2010/2011 i 2011/2012, następnie pilotaż narzędzi przeprowadzony w grudniu 2012 roku i badanie ilościowe zasadnicze trwające od września do listopada 2013 roku. Celem pierwszego badania jakościowego była identyfikacja sposobu realizacji projektu w szkołach i analiza czynników utrudniających przystępowanie organów prowadzących do projektu systemowego. Celem drugiego badania było uzyskanie oceny dotychczasowej realizacji projektu z perspektywy dyrektora oraz koordynatora projektu w szkole i identyfikacja ewentualnych dalszych problemów występujących w realizacji interwencji. Do szczegółowych celów badawczych należało określenie stanu przygotowania szkół do prowadzenia projektu, identyfikacja sposobów realizacji oraz zarządzania projektem. Kolejnym badaniem był pilotaż narzędzi badawczych, przeprowadzony w województwie mazowieckim. Jego celem było przetestowanie przed badaniem zasadniczym narzędzi badawczych tj. skala postaw nauczycieli wobec indywidualizacji kształcenia oraz ankieta nt. realizacji i oceny projektu z perspektywy dyrektora szkoły. Badanie zasadnicze (ilościowe) przeprowadzone w 2013 roku miało na celu poznanie postaw nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego nt. indywidualizacji nauczania oraz zebranie opinii dyrektorów o realizowanych projektach.O badaniu
O badaniu
Cel badania
Cel badania
Metodologia
Metodologia