Dobre praktykiPrzedstawiamy zbiór zadań do pracy z uczniem. Naszą intencją jest wsparcie nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza. więcej |
|
Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)BIBE to pierwsza w Polsce rozbudowana baza danych poświęcona badaniom edukacyjnym. BIBE zawiera istotne doniesienia naukowe z polskich badań edukacyjnych prowadzonych w latach 1989-2015. więcej |
Nasze badania
Szkolne Uwarunkowania Efektywności KształceniaPytania badawcze dotyczyć będą związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych. >>> |
|
Badanie początkujących nauczycieliBadanie jakościowe ma pozwolić na ocenę przygotowania praktycznego nauczycieli oraz adaptacji zawodowej początkującego nauczyciela w szkole. >>> |
|
Badanie czasu i warunków pracy nauczycieliBadanie ma posłużyć głębszej analizie i zrozumieniu jak czas i warunki pracy przekładają się na organizację czasu własnego nauczyciela i organizację pracy szkoły >>> |
- Opublikowano: 14 Lis 2013
O badaniu
O badaniuBadanie umiejętności mówienia (BUM) zostało przeprowadzone po raz pierwszy w 2011 r. jako komponent międzynarodowego pomiaru umiejętności językowych nastolatków - Europejskiego Badania Kompetencji Językowych (European Survey on Language Competences, ESLC). Głównym celem badania było uzyskanie informacji na temat osiągniętego przez uczniów poziomu sprawności tworzenia wypowiedzi ustnych w języku angielskim w chwili zakończenia obowiązkowej edukacji.
Polska jako jedyny kraj biorący udział w ESLC zdecydowała się na przeprowadzenie badania sprawności tworzenia wypowiedzi ustnych. Zestawienie wyników z testów mówienia z wynikami pomiaru pozostałych sprawności językowych, jak również danymi dotyczącymi kontekstu uczenia się języka obcego uzyskanymi w międzynarodowym pomiarze pozwoliło na uzyskanie pełniejszego obrazu umiejętności językowych polskich uczniów będących na końcu III etapu edukacyjnego.
Badanie umiejętności mówienia zrealizowano z wykorzystaniem trzech narzędzi badawczych: bezpośredniego testu ustnego, który miał postać ok. 12-minutowej rozmowy z uczniem, kwestionariusza samooceny ucznia oraz kwestionariusza oceny ucznia przez nauczyciela. Wszystkie narzędzia stworzono specjalnie na potrzeby tego badania, posługując się opisami poziomów biegłości językowej Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ). Diagnoza dotyczyła poziomów biegłości językowych od A1 do B2.
Narzędzia użyte w I części badania zostały przygotowane z myślą o ich późniejszym przeznaczeniu jako materiał wspomagający sprawdzanie umiejętności mówienia przez nauczycieli języka angielskiego w gimnazjum. Zadania wraz z odpowiednimi instrukcjami i omówieniem ich zastosowania w kontekście lekcyjnym znajdują się na stronie Bazy Dobrych Praktyk.
W maju i czerwcu 2013 roku zdecydowano się przeprowadzić II etap Badania umiejętności mówienia. Powtórzenie testów z rocznikiem uczniów kształcących się według nowej podstawy programowej miało na celu umożliwienie dokonania porównania wyników badanych uczniów i wstępnej oceny efektywności nowego programu.
Badanie, na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych, zrealizowały firmy: Millward Brown S.A. (I etap badania) oraz InterActive - Agencja Komunikacji Marketingowej (II etap badania).
Raporty
Raporty- Efekty nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym. Raport końcowy Badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum i Badania umiejętności mówienia
- Badanie umiejętności mówienia w języku angielskim
Raport „Efekty nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym” podsumowuje wyniki dwóch badań prowadzonych w latach 2012–2014 przez Pracownię Języków Obcych Instytutu Badań Edukacyjnych: Badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum (BUNJO) oraz drugiej edycji Badania umiejętności mówienia (BUM 2). Publikacja w komplementarny sposób ukazuje profil umiejętności absolwenta polskiego gimnazjum – przedstawia informacje dotyczące poziomu osiągnięć szkolnych w zakresie wszystkich czterech sprawności językowych: rozumienia tekstu pisanego, rozumienia ze słuchu, tworzenia wypowiedzi pisemnych i ustnych. Celem raportu jest także wskazanie wybranych czynników indywidualnych, szkolnych oraz pozaszkolnych potencjalnie i faktycznie warunkujących efektywność nauczania języka angielskiego młodzieży gimnazjalnej. W odniesieniu do czynników dotychczas niebadanych szerszej na reprezentatywnych próbach, takich jak np. kwestie uczestnictwa w szkolnych i pozaszkolnych zajęciach językowych, autorzy referują także bardziej szczegółowe informacje dotyczące skali danego zjawiska. Raport kończy się wnioskami dotyczącymi stanu nauczania języków obcych w polskiej szkole, możliwości podnoszenia jakości dydaktyki języków oraz wsparcia tego procesu przez różne grupy docelowe.
Raport prezentuje wyniki Badania umiejętności mówienia (BUM) przeprowadzonego wśród uczniów gimnazjów jako uzupełnienie Europejskiego Badania Kompetencji Językowych (European Survey on Language Competences – ESLC). W badaniu ESLC brało udział 14 krajów. W ramach badania uczniowie podchodzili do testów w zakresie rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstu pisanego i tworzenia wypowiedzi pisemnych. Polska była jedynym krajem, w którym dodatkowo zbadano umiejętność mówienia.
Głównym celem BUM było uzyskanie danych empirycznych na temat poziomu umiejętności mówienia w języku angielskim wśród uczniów ostatniej klasy gimnazjum oraz odniesienie ich do wyników testów w zakresie pozostałych sprawności językowych. Wyniki prezentowane są w udziałach uczniów osiągających określony poziom umiejętności według skal biegłości językowej Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (A1-B2). Badanie przeprowadzono na podpróbie ESLC, która objęła 499 uczniów z 37 gimnazjów w Polsce.
Materiały
MateriałyKontakt
KontaktPracownia języków obcych
tel. 22 24 17 100