Dobre praktykiPrzedstawiamy zbiór zadań do pracy z uczniem. Naszą intencją jest wsparcie nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza. więcej |
|
Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)BIBE to pierwsza w Polsce rozbudowana baza danych poświęcona badaniom edukacyjnym. BIBE zawiera istotne doniesienia naukowe z polskich badań edukacyjnych prowadzonych w latach 1989-2015. więcej |
Nasze badania
Szkolne Uwarunkowania Efektywności KształceniaPytania badawcze dotyczyć będą związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych. >>> |
|
Badanie początkujących nauczycieliBadanie jakościowe ma pozwolić na ocenę przygotowania praktycznego nauczycieli oraz adaptacji zawodowej początkującego nauczyciela w szkole. >>> |
|
Badanie czasu i warunków pracy nauczycieliBadanie ma posłużyć głębszej analizie i zrozumieniu jak czas i warunki pracy przekładają się na organizację czasu własnego nauczyciela i organizację pracy szkoły >>> |
Badanie postaw młodzieży szkół ponadgimnazjalnych wobec historii Polski XX wieku
O badaniu
O badaniuW lutym 2015 roku Instytut Badań Edukacyjnych rozpocznie w szkołach ponadgimnazjalnych realizację „Badania postaw młodzieży szkół ponadgimnazjalnych wobec historii Polski XX wieku”.
Badanie ma pionierski charakter i nie jest kolejnym sprawdzianem wiedzy uczniów. Ma na celu określenie postaw młodzieży szkół ponadgimnazjalnych wobec historii Polski XX wieku. Podjęcie tej tematyki wydaje się szczególnie istotne w kontekście ostatnich zmian w podstawie programowej, w ramach których rozwiązano – dawniej powszechny – problem braku czasu w trzyletnich kursach (w gimnazjach i w liceach) na faktyczne zrealizowanie zagadnień związanych z historią najnowszą. W efekcie tych problemów kolejne roczniki uczniów kończyły swoją edukację historyczną ze stosunkowo niewielką znajomością tych wydarzeń, które mają kluczowy wpływ na bieżącą sytuację polityczną i społeczną. Przeniesienie nauczania historii XX wieku do klas pierwszych szkół licealnych, zawodowych i techników powinno istotnie wpłynąć na poprawę tego stanu rzeczy. W związku z tym zainteresowanie się postawami uczniów wobec historii Polski w tym okresie stanowi godny uwagi problem badawczy.
Badanie uzupełnia wcześniejsze działania Pracowni Historii IBE, w szczególności Badanie umiejętności historycznych absolwentów gimnazjum rozpoczęte we wrześniu 2014 r. i badania nad stanem realizacji podstawy programowej w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych (Badanie realizacji nowej podstawy programowej z historii w gimnazjum, Badanie sposobów realizacji podstawy programowej z historii w szkołach ponadgimnazjalnych).
Zebrane wyniki przedstawione zostaną w drugim kwartale 2015 r.
Jak badamy
Jak badamyW badaniu wykorzystane zostanie specjalnie opracowane narzędzie o charakterze multimedialnym, które pozwoli na zidentyfikowanie i opisanie typów postaw uczniów wobec historii Polski w XX wieku, a zatem określenie poziomu wiadomości uczniów na temat kluczowych wydarzeń i postaci XX wieku, emocji, jakie budzą u uczniów wybrane ikoniczne przedstawienia, oraz deklarowanych działań/zachowań związanych z badaną tematyką.
Badanie realizowane jest za pomocą tabletów.
Do badania wylosowanych zostało 170 szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski – liceów, techników oraz zasadniczych szkół zawodowych. W każdej szkole udział w badaniu weźmie jeden oddział klasy drugiej. Badanie potrwa jedną godzinę lekcyjną.
Terenowa realizacja projektu potrwa do 15 kwietnia 2015 roku.
Prace realizacyjne wykonuje firma TNS Polska.