Dobre praktykiPrzedstawiamy zbiór zadań do pracy z uczniem. Naszą intencją jest wsparcie nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza. więcej |
|
Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)BIBE to pierwsza w Polsce rozbudowana baza danych poświęcona badaniom edukacyjnym. BIBE zawiera istotne doniesienia naukowe z polskich badań edukacyjnych prowadzonych w latach 1989-2015. więcej |
Nasze badania
Szkolne Uwarunkowania Efektywności KształceniaPytania badawcze dotyczyć będą związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych. >>> |
|
Badanie początkujących nauczycieliBadanie jakościowe ma pozwolić na ocenę przygotowania praktycznego nauczycieli oraz adaptacji zawodowej początkującego nauczyciela w szkole. >>> |
|
Badanie czasu i warunków pracy nauczycieliBadanie ma posłużyć głębszej analizie i zrozumieniu jak czas i warunki pracy przekładają się na organizację czasu własnego nauczyciela i organizację pracy szkoły >>> |
Analiza wpływu programów rozwojowych w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszania różnic w jakości usług edukacyjnych na podniesienie jakości nauczania w szkołach
- Opublikowano: 17 Wrz 2014
O badaniu
O badaniuBadanie ma służyć ocenie wpływu wybranych działań realizowanych w ramach Poddziałania 9.1.2 POKL Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych na podniesienie jakości nauczania w szkołach.
Programy rozwojowe miały zaspokoić szereg różnorodnych potrzeb szkół, w tym przyczynić się do podnoszenia u uczniów podstawowych umiejętności oraz kompetencji o kluczowym znaczeniu dla zdolności do zatrudnienia oraz dla kontynuowania edukacji.
Badaniem objęte zostały szkoły kształcenia ogólnokształcącego, które wdrożyły programy rozwojowe między 1 stycznia 2010 a 31 grudnia 2013 roku na terenie całej Polski.
Cel badania
Cel badaniaGłównym celem badania jest ocena działań zrealizowanych w ramach programów rozwojowych szkół kształcenia ogólnego pod kątem ich wpływu na poprawę jakości pracy tych placówek. Badanie ma udzielić odpowiedzi na szereg pytań badawczych dotyczących trafności zaprojektowanych działań, skuteczności, użyteczności i trwałości prowadzonych działań po zakończeniu programu.
Metodologia
MetodologiaBadanie zostało podzielone na II etapy: ilościowe (etap 1) oraz jakościowe (etap 2).
Etap 1 obejmie przynajmniej 2100 szkół z terenu całej Polski, które przystąpiły do projektu. Zostaną przeprowadzone wywiady (CATI) z dyrektorami lub osobami wskazanymi, wywiady (CATI) z psychologami lub pedagogami zatrudnionymi w szkole lub w poradni psychologiczno – pedagogicznej współpracującej ze szkołą oraz zebrane zostaną dane ilościowe dotyczące realizacji programu rozwojowego w szkole (CAWI). W grupie kontrolnej przeprowadzone zostaną badania CATI z dyrektorami na losowej próbie 500 szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, które nie przystąpiły do wdrażania programów rozwojowych.
Etap 2 jest realizowany z wykorzystaniem metod jakościowych w formie studiów przypadków dotyczących wybranego do badania programu rozwojowego. W ramach każdego studium przypadku przeprowadzane będą indywidualne wywiady pogłębione (IDI), zogniskowane wywiady grupowe (FGI) oraz analiza danych zastanych (desk research). Łącznie opisanych zostanie 48 studiów przypadków dotyczących 48 programów rozwojowych szkół pochodzących ze wszystkich województw.