Dobre praktykiPrzedstawiamy zbiór zadań do pracy z uczniem. Naszą intencją jest wsparcie nauczycieli, którzy dokładają starań, by nauka w szkole była coraz ciekawsza. więcej |
|
Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)BIBE to pierwsza w Polsce rozbudowana baza danych poświęcona badaniom edukacyjnym. BIBE zawiera istotne doniesienia naukowe z polskich badań edukacyjnych prowadzonych w latach 1989-2015. więcej |
Nasze badania
Szkolne Uwarunkowania Efektywności KształceniaPytania badawcze dotyczyć będą związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych. >>> |
|
Badanie początkujących nauczycieliBadanie jakościowe ma pozwolić na ocenę przygotowania praktycznego nauczycieli oraz adaptacji zawodowej początkującego nauczyciela w szkole. >>> |
|
Badanie czasu i warunków pracy nauczycieliBadanie ma posłużyć głębszej analizie i zrozumieniu jak czas i warunki pracy przekładają się na organizację czasu własnego nauczyciela i organizację pracy szkoły >>> |
- Opublikowano: 15 Wrz 2014
O badaniu
O badaniuBadanie ewaluacyjne Działania 9.2 PO KL – Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego bazuje na wynikach prac badawczych podjętych na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych w latach 2012-2014. Pierwsza część badania, o charakterze ilościowym, pt.: Wykorzystanie środków europejskich dla rozwoju współpracy między szkolnictwem zawodowym a przedsiębiorstwami została zrealizowana przez wybranego w drodze zamówienia publicznego wykonawcę w 2012 r. , a druga - o charakterze jakościowym – została przeprowadzona na przełomie 2013 i 2014 roku.
Jako że zakończono realizację terenową badania, obecnie trwają prace na przygotowaniem końcowego raportu podsumowującego całość etapów.
Cel badania
Głównym celem przeprowadzonego badania była analiza i ocena wpływu Działania 9.2 PO KL – Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego na tworzenie i rozwój współpracy między szkołami zawodowymi i przedsiębiorstwami. Zrealizowane badanie ma charakter ewaluacji on-going, przeprowadzonej w trakcie wdrażania ocenianej interwencji. Z racji końcowego etapu wdrażania projektów w ramach perspektywy finansowej 2007-2013, wnioski i rekomendacje z niniejszego badania mogą służyć dodatkowo działaniom planowanym na okres 2014-2020.
Metodologia
Zrealizowane badanie miało charakter ogólnopolski i zostało przeprowadzone w dwóch etapach: pierwszym – ilościowym, a następnie jakościowym. W pierwszym etapie badania, zrealizowanym w 2012 roku, przebadanych zostało 387 projektów (metodą wywiadu telefonicznego - CATI). Celem tej części była przede wszystkim pogłębiona charakterystyka zrealizowanych działań oraz ich pierwszych efektów. Badaną populację stanowiły projekty zakończone do dnia 31 grudnia 2011 roku. Podjęto próbę badania całej populacji projektów zakończonych w tym okresie. W celu pogłębienia wątku współpracy szkół zawodowych z przedsiębiorcami oraz zbadania trwałości projektów, zrealizowano drugi, jakościowy etap badania. Objęto nim 22 projekty, w których obecny był komponent współpracy z przedsiębiorcami w postaci praktyk dla uczniów, staży lub innych form współpracy (m.in. wycieczki zawodoznawcze, warsztaty, szkolenia itd.). Projekty analizowano z wykorzystaniem metody studium przypadku. Wybrane 22 projekty pochodziły z grupy przebadanej wcześniej metodą ilościową. Były to zatem również projekty zakończone w 2011 roku. Dzięki temu możliwe było zbadanie trwałości projektów, tj. ustalenie czy działania są kontynuowane po zakończeniu realizacji projektu.
Raport
RaportW ramach niniejszego badania przeanalizowano projekty realizowane w latach 2008-2011, ze środków Działania 9.2 PO KL, pod kątem współpracy szkół zawodowych z przedsiębiorcami. Współpraca taka miała miejsce w 38% projektów zrealizowanych w badanym okresie i przybierała zasadniczo trzy formy: praktyk (28%), staży (8%) lub innych form współpracy (11%) – takich jak m.in. wycieczki zawodoznawcze, warsztaty, szkolenia, wykłady itp. W ramach jednego projektu mogły być łączone różne formy współpracy.
Bazując na zebranych danych i na osiągniętych wartościach wskaźników, można stwierdzić iż w badanym okresie czasu, a więc w początkowej fazie realizacji Działania 9.2 PO KL, nie cieszyło się ono szczególnie dużym zainteresowaniem zarówno wśród szkół jak i przedsiębiorstw.
Jak wynika z badania, ciężar nawiązywania współpracy leżał przede wszystkim po stronie szkół. Najczęściej to one zabiegały o nawiązanie kontaktów z przedsiębiorstwami, które będą skłonne przyjąć uczniów do siebie. Z tego wynika to, iż sukces Działania 9.2 zależał w dużej mierze od możliwości i chęci kooperacji samych przedsiębiorstw.
Z perspektywy przedsiębiorców współpraca ze szkołami zawodowymi też niosła ze sobą pewne korzyści, najczęściej w postaci wsparcia kadrowego dla pracowników przedsiębiorstwa. Przedsiębiorcy czasami traktowali projekt jako okazję do prerekrutacji potencjalnych przyszłych pracowników. Warunkiem koniecznym, aby przedsiębiorstwo zaangażowało się we współpracę jest jego stabilna sytuacja finansowa i gospodarcza.
Nawiązana współpraca miała najczęściej charakter trwały i była najczęściej w pewnym stopniu kontynuowana po zakończeniu finansowania z projektu. Współpraca, przez wszystkie grupy respondentów zaangażowanych w projekty, była ogólnie oceniana pozytywnie.
Bardziej szczegółowe informacje znajdują się w raporcie z badania.
Jadwiga Fila, Agnieszka Rybińska, Rafał Trzciński
Współpraca szkół zawodowych z przedsiębiorcami na przykładzie Działania 9.2 PO KL. Analiza projektów realizowanych w latach 2008-2011
Pobierz raport [pdf, 2.6MB]