BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Zespół Ekonomii Edukacji

Opublikowano: 4 Lut 2011

O zespole

Zespół Ekonomii Edukacji prowadzi prace badawcze i analityczne w zakresie szeroko rozumianych ekonomicznych uwarunkowań funkcjonowania systemu edukacji. Zainteresowania zespołu skupiają się w szczególności na analizie ekonomicznej efektywności polityk edukacyjnych, w tym różnych sposobów organizacji i finansowania systemu edukacji, analizie prywatnych i publicznych nakładów ponoszonych na różnych etapach i w różnych formach kształcenia a także analizie rynków okołoedukacyjnych.Prace zespołu charakteryzuje interdyscyplinarne podejście, różnorodność stosowanych metod badawczych oraz przywiązywanie dużej wagi do praktycznego wymiaru badań i ich przydatności dla polityki edukacyjnej, prowadzonej na szczeblu krajowym, jak i lokalnym. Zespół rozwija sieć współpracy z ośrodkami naukowo-badawczymi zajmującymi się problemami ekonomii edukacji w kraju i na świecie oraz podejmuje działania zmierzające do zwiększenia zainteresowania tą problematyką wśród środowisk naukowych w Polsce, w tym aktywnie uczestniczy w wydarzeniach naukowych oraz sam organizuje warsztaty, seminaria i konferencje dotyczące ekonomicznych aspektów funkcjonowania systemu edukacji i prowadzenia badań w tym obszarze.

Członkowie zespołu

 
+ - dr Agnieszka Kopańska, lider Zespołu Ekonomii Edukacji Click to collapse
Doktor nauk ekonomicznych, adiunkt na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka kilkudziesięciu publikacji naukowych oraz szeregu opracowań popularyzujących wiedzę. Kierownik i uczestnik projektów badawczych polskich i międzynarodowych. Konsultant z zakresu finansów lokalnych w projektach realizowanych w Polsce i zagranicą m.in. przez United States Agency for International Development i Bank Światowy.
Specjalizuje się w problematyce ekonomii sektora publicznego a szczególnie samorządu terytorialnego. W obszarze jej zainteresowań badawczych są zwłaszcza zagadnienia polityki wydatkowej i dochodowej samorządów, systemowych rozwiązań w zakresie finansów lokalnych, efektywności realizacji zadań publicznych przez samorządy i podmioty komunalne.
W ramach badań prowadzonych przez ZEE zajmuje się analizami finansowania i organizacji zadań samorządów z zakresu edukacji. W projekcie BECKER („Badanie ekonomicznych uwarunkowań celów i kierunków alokacji nakładów na edukację realizowanych przez podmioty publiczne i prywatne w Polsce”) jest odpowiedzialna za komponent samorządowy.
+ - dr hab. Urszula Sztandar-Sztanderska, opiekun naukowy do 30.06.2015 Click to collapse

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego, w Katedrze Makroekonomii i Teorii Handlu Zagranicznego Wydziału Nauk Ekonomicznych, przewodnicząca Rady Rynku Pracy KPP „Lewiatan”, dyrektorka Ośrodka Badań Rynku Pracy na UW, członek Komitetu Nauk o Pracy PAN. Autorka i współautorka ponad 140. publikacji naukowych i wielu publikacji popularyzujących wiedzę ekonomiczną, głównie w zakresie funkcjonowania rynku pracy i jego związków z procesami makroekonomicznymi.
Szczególnym obszarem jej zainteresowań są: bezrobocie, w tym zwłaszcza strukturalne, współzależność edukacji i rynku pracy, instytucjonalne uwarunkowania funkcjonowania rynku pracy, przyczyny zróżnicowania rynku pracy w przekroju terytorialnym i kwalifikacyjnym, źródła różnic w aktywności zawodowej według płci oraz wpływ otwarcia gospodarki na efekty zatrudnieniowe. Ponadto w jej zakresie badań i refleksji są również efektywność polityki ekonomicznej w odniesieniu do rynku pracy i warunkowanej przez ten rynek a od niedawna ekonomia edukacji.
W Zespole Ekonomii Edukacji IBE opracowała główną koncepcję 2. projektów badawczych: pierwszy to BECKER („Badanie ekonomicznych uwarunkowań celów i kierunków alokacji nakładów na edukację realizowanych przez podmioty publiczne i prywatne w Polsce”) a drugi to „Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19-30 lat dotyczących studiowania”. Nad ich przebiegiem sprawuje nadzór merytoryczny. W szczególności zajmuje się w nich determinantami kosztów kształcenia i ich wpływem na decyzje edukacyjne tak po stronie popytowej, jak i podażowej. 
+ - Paweł Sadło, koordynator do 30.06.2015 Click to collapse
Ukończył studia magisterskie z zakresu socjologii na Uniwersytecie Opolskim, oraz zawodowe studia licencjackie z zakresu administracji w strukturach UE w Wyższej Szkole Zarządzania i Nauk Społecznych w Tychach. Ukończył również studia podyplomowe na Politechnice Wrocławskiej z zakresu zarządzania projektami badawczymi, a także studia menadżerskie w Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach ma otwarty przewód doktorski z zakresu socjologii. Posiada również certyfikat International Project Management Association (IPMA) na poziomie D. W ZEE zajmuje się zagadnieniami związanymi z koordynacją działań zespołu oraz wspieraniem badaczy w zakresie realizacji badania BECKER („Badanie ekonomicznych uwarunkowań celów i kierunków alokacji nakładów na edukację realizowanych przez podmioty publiczne i prywatne w Polsce”) – komponent samorządowy. 
+ - Aleksandra Mioduszewska, asystent do 30.06.2015 Click to collapse
Absolwentka filologii polskiej na Wydziale Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz Edytorstwa Współczesnego w tymże uniwersytecie. Dzieląca swoje zasoby energetyczne w IBE między Ekonomistów a Badaczy Nauczycieli. W ZEE pełni funkcję asystenta i redaktora. 

BADACZE

+ - dr Jolanta Buczek, starszy specjalista ds. badań i analiz do 30.06.2015 Click to collapse
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Następnie ukończyła w Instytucie Pracy i Spraw Socjalnych w Warszawie program doktorancki – Ekonomia Pracy. W tymże instytucie obroniła pracę doktorską, uzyskując stopień naukowy doktora nauk ekonomicznych w zakresie ekonomii – tytuł pracy: „Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania decyzji o wyborze studiów wyższych” (2008 r.). Zawodowo związana jest z uczelniami wyższymi – zarówno sektora publicznego jak i niepublicznego. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół problematyki szkolnictwa na poziomie wyższym, tj. diagnoza wyzwań jakie stoją przed władzami centralnymi w tym obszarze oraz identyfikacja mechanizmów i źródeł finansowania szkolnictwa wyższego, zarówno w Polsce jak i w innych krajach europejskich (i tym aktualnie zajmuje się w ZEE). 
+ - dr Grażyna Bukowska, starszy specjalista ds. badań i analiz do 30.06.2015 Click to collapse
Pracownik naukowy Wydziału Nauk Ekonomicznych oraz Instytutu Badań Edukacyjnych. Ukończyła studia ekonomiczne na WNE. W 1999 roku uzyskała naukowy stopień doktora na tej uczelni. Specjalizuje się w badaniach dotyczących ekonomii edukacji, oraz rozwoju lokalnego. Uczestniczka krajowych projektów badawczych finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki i projektów międzynarodowych, organizowanych przez Unię Europejską i Deutsche Forschungsgemeinschaft. Brała udział w pracach zespołu prof. Jerzego Wilkina przy tworzeniu strategii rozwoju szkolnictwa wyższego, opracowanej przez Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich i Fundację Rektorów Polskich. Autorka publikacji dotyczących edukacji i administracji publicznej. Członek sieci Economics of Education in Europe (EENEE). W ZEE zajmuje się zagadnieniami związanymi z edukacją wyższą i finansowaniem systemów edukacji.
+ - dr Elżbieta Drogosz-Zabłocka, adiunkt IBE do 30.06.2015 Click to collapse
Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zespole Ekonomii Edukacji. Zajmuje się edukacją zawodową na poziomie średnim i wyższym, a także edukacją ustawiczną. Jest autorką kilkudziesięciu publikacji o tematyce zawodowej. Kierownik naukowy projektu „Egzamin zawodowy. Analiza, diagnoza i perspektywy zmian” realizowanego w Uniwersytecie Warszawskim. Była redaktorem naczelnym miesięcznika Szkoła Zawodowa. Specjalista i ekspert w projektach systemowych dotyczących kształcenia zawodowego, w tym: „Szkoła zawodowa, szkoła pozytywnego wyboru” oraz „Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego”.
W ZEE, w ramach projektu BECKER („Badanie ekonomicznych uwarunkowań celów i kierunków alokacji nakładów na edukację realizowanych przez podmioty publiczne i prywatne w Polsce”). wraz z Jędrzejem Stasiowskim, zajmuje się komponentem szkół, placówek szkolnych oraz przedsiębiorstw angażujących się w praktyczną naukę zawodu.
+ - Małgorzata Kłobuszewska, specjalista ds. badań i analiz Click to collapse
Absolwentka Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego, obecnie doktorantka na tym wydziale. W ZEE w ramach projektu BECKER („Badanie ekonomicznych uwarunkowań celów i kierunków alokacji nakładów na edukację realizowanych przez podmioty publiczne i prywatne w Polsce”) zajmuje się zagadnieniami prywatnych kosztów edukacji. W ramach tego badania oraz innych realizowanych przez ZEE prowadzi analizy polskiego systemu oświaty, oparte na danych Systemu Informacji Oświatowej. Uczestniczka projektów związanych z prywatnymi kosztami edukacji, autorka i współautorka artykułów i opracowań z zakresu kosztów edukacji (prywatnych i publicznych) m.in. wytrwała współautorka części stałej Raportu o Stanie Edukacji. Jej ostatnim zainteresowaniem naukowym jest rynek pracy nauczycieli.
+ - dr Magdalena Rokicka, adiunkt Instytutu Badań Edukacyjnych Click to collapse
Absolwentka wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego (magister ekonomii), oraz Institute for Social and Economic Research Uniwersytetu w Essex (doktor ekonomii), stypendystka ESRC (Economic and Social Research Council, UK). W latach 2004-2009 współpracowała z fundacją naukową CASE (Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych), uczestnicząc w kilkunastu międzynarodowych projektach badawczych i doradczych. W latach 2007-2008 kierowała projektem: „Badanie Mobilności Polskich Naukowców”. W okresie 2008-2011 zdobywała doświadczenie zawodowe w instytucie ISER (UK), pracując nad analizą danych panelowych: BHPS (British Household Panel Survey), MCS (Milenium Cohort Study), NCDS (National Child Development Study). Obecnie adiunkt w Instytucie Badań Edukacyjnych, specjalizujący się w badaniach ilościowych ekonomii rynku pracy oraz ekonomii edukacji. Zajmuje się zagadnieniem nakładów prywatnych na edukację w projekcie BECKER („Badanie ekonomicznych uwarunkowań celów i kierunków alokacji nakładów na edukację realizowanych przez podmioty publiczne i prywatne w Polsce”). Autorka publikacji poświęconych polityce społecznej, tematyce rynku pracy oraz ekonomii edukacji. Uczestniczka i prelegentka międzynarodowych konferencji ekonomicznych.
+ - Jędrzej Stasiowski, starszy specjalista ds. badań i analiz Click to collapse
Socjolog, badacz społeczny, doktorant w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Współpracuje z firmami badawczymi w zakresie projektowania oraz realizacji badań społecznych i ewaluacji. Jego zainteresowania badawcze dotyczą metodologii badań społecznych, problematyki nierówności społecznych, edukacji i rynku pracy. W ZEE, w ramach projektu BECKER („Badanie ekonomicznych uwarunkowań celów i kierunków alokacji nakładów na edukację realizowanych przez podmioty publiczne i prywatne w Polsce”) wraz z dr Elżbietą Drogosz-Zabłocką, zajmuje się badaniem szkół, placówek szkolnych oraz przedsiębiorstw angażujących się w praktyczną naukę zawodu. Interesują go szczególnie problemy szkolnictwa zawodowego – finansowanie szkół zawodowych, koszty praktycznej nauki zawodu w szkołach i przedsiębiorstwach oraz efekty wdrażanej reformy szkolnictwa zawodowego.
+ - Magdalena Tomasik, analityk do 30.06.2015 Click to collapse
Absolwentka Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Część studiów odbyła na University College Dublin w Irlandii. Współpracowała z Ośrodkiem Badań nad Migracjami UW, Instytutem Badań nad Gospodarką Rynkową, przeprowadzała badania przy ewaluacji Programu Integracji Społecznej (w ramach Poakcesyjnego Programu Wsparcia Obszarów Wiejskich), a także na potrzeby firm realizujących jakościowe i ilościowe badania rynku medyczno-farmaceutycznego. W ZEE zajmuje się monografiami powiatowymi i badaniami dotyczącymi nauczycieli, prowadzonymi w ramach projektu BECKER („Badanie ekonomicznych uwarunkowań celów i kierunków alokacji nakładów na edukację realizowanych przez podmioty publiczne i prywatne w Polsce”).

Badania

Badania prowadzone przez zespół:

  • Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19-30 lat dotyczących studiowania
  • Finansowanie edukacji wyższej w wybranych krajach europejskich - od modelu egalitarnego do elitarnego
  • Badanie Ekonomicznych uwarunkowań Celów i Kierunków alokacji nakładów na edukację Realizowanych przez podmioty publiczne i prywatne w Polsce (BECKER)


Badania zakończone:

  • Wydatki edukacyjne gospodarstw domowych i ich uwarunkowania
  • Finansowanie i zarządzanie oświatą przez jednostki samorządu terytorialnego

Publikacje

Raporty

Raport finansowanie i zarzadzanie oświata - okładka Finansowanie i zarządzanie oświatą przez jednostki samorządu terytorialnego
Instytut Badań Edukacyjnych, 2012
Pobierz raport w formacie PDF
koszty edukacji od przedszkola do gimnazjum

Koszty edukacji od przedszkola do gimnazjum
Instytut Badań Edukacyjnych, 2013
Pobierz raport w formacie PDF

raport koszty edukacji ponadgimnazjalnej i policealnej Koszty edukacji ponadgimnazjalnej i policealnej - raport
Instytut Badań Edukacyjnych, 2013
Pobierz raport w formacie PDF
 

Raporty powiatowe prezentujące wyniki badania BECKER
Instytut Badań Edukacyjnych, 2015

pdficon small Raport powiat giżycki
pdficon small Raport powiat głogowski
pdficon small Raport Poznań
pdficon small Raport powiat pruszkowski
pdficon small Raport powiat sępoleński
pdficon small Raport Siemianowice Śląskie
pdficon small Raport powiat sokólski
pdficon small Raport Świnoujście
pdficon small Raport Tarnobrzeg



Seminaria i konferencje

+ - Seminarium; wstępne wyniki badania Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19-30 lat dotyczących studiowania Click to collapse
28 listopada 2014 r. w IBE odbyło się seminarium Zespołu Ekonomii Edukacji, na którym zaprezentowane zostały wstępne wyniki badania Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19-30 lat dotyczących studiowania oraz założenia kamienia milowego Projektu EE – „Koszty kształcenia na poziomie wyższym".  Zespół dr Gabrieli Grotkowskiej (Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego) był wykonawcą naukowym ww. badania.Harmonogram seminarium:

  1. Koncepcja naukowa projektu, jego metodologia  i stan zaawansowania prac w projekcie.
  2. Wstępne wyniki badań dotyczących determinant preferencji w zakresie usług edukacji wyższej.
  3. Prawne uwarunkowania kształtowania się kosztów kształcenia w szkołach wyższych – wybrane zagadnienia.
  4. Analizy kosztów działalności dydaktycznej szkół wyższych i źródeł ich finansowania.

Część II

  1. Ewidencja i zarządzanie kosztami w szkołach wyższych.
  2. Jakość produktu edukacyjnego i sposób jego wytwarzania a koszty.
  3. Nakłady i koszty pracy nauczycieli akademickich.
  4. Wstępne wyniki badań dotyczących prywatnych nakładów na kształcenie wyższe.


Główne obszary tematyczne, z którymi związane były przeprowadzone analizy, to:

  1. model kształtowania się podaży usług edukacji wyższej z perspektywy ekonomicznej,
  2. najważniejsze uwarunkowania prawne funkcjonowania sektora edukacji wyższej, odnoszące się nie tylko do stanu obecnego, ale także do zmian, które zaszły ostatnio w tym zakresie,
  3. analiza kosztów ponoszonych przez uczelnie w związku z procesem kształcenia oraz analiza źródeł ich pokrycia (wykorzystano dane z systemu statystyki publicznej; analizę wzbogacono o wnioski z konsultacji eksperckich oraz badań ilościowych przeprowadzonych w ramach analizy case-study w 12 uczelniach, które zgodziły się wziąć udział w badaniu),
  4. analiza metodą ewidencji i zarządzania kosztami w szkołach wyższych (celem był opis mechanizmów i procedur funkcjonujących w uczelniach, jeśli chodzi o ewidencjonowanie kosztów, a także o sposoby wykorzystywania tej wiedzy do zarządzania uczelnią; oparto się tu przede wszystkich na wnioskach z 60 wywiadów przeprowadzonych z przedstawicielami 12 uczelni kształcących na trzech wybranych do badania kierunkach studiów: budownictwie, ekonomii i informatyce),
  5. problem jakości kształcenia i jej powiązań z poziomem kosztów, 
  6. rynek pracy nauczycieli akademickich (wynagrodzenia stanowiące główny składnik kosztów uczelni, alokacja  czasu nauczycieli między różne aktywności na uczelni: praca dydaktyczna, naukowa, ekspercka czy organizacyjna),
  7. prywatne nakłady na kształcenie wyższe (sporządzenie możliwie pełnego bilansu kosztów  kształcenia z punktu widzenia studenta, bilans obejmuje zarówno nakłady finansowe, rzeczowe, jak i czasu poświęcanego kształceniu, oprócz źródeł danych zastanych, zaprezentowano wstępne wyniki z badania terenowego ludności, a także wyniki badań wykonanych metodą ekonomii eksperymentalnej oraz wyboru warunkowego).

Na konferencji obecni byli naukowcy i przedstawiciele zaproszonych instytucji w tym również Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W trakcie seminarium goście zabierali głos i dyskutowali nad prezentowanymi wynikami badań. Organizacja seminarium przyczyniła się do wzbogacenia obszaru wnioskowania i poszerzenia interpretacji wyników.Dużym walorem seminarium była możliwość wymiany poglądów dotyczących ostatecznej struktury i zawartości raportu (kamienia milowego Projektu EE) „Koszty kształcenia na poziomie wyższym” oraz zaprezentowanie szerokiemu forum ekspertów wstępnych wyników badania.Na uwagę zasługują poniższe wnioski z badania:

  1. Uczniowie maja niepełną informację nt. edukacji na poziomie wyższym. Wskazano możliwości zwiększania wiedzy poprzez zastosowanie odpowiednio dobranych bodźców (np. warsztaty dla uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych).
  2. Przeciętne zaangażowanie studentów w aktywności związane z kształceniem w trakcie sesji egzaminacyjnej i poza nią wynosi odpowiednio: ok. 75 godzin tygodniowo i ok. 31 godzin tygodniowo. Natomiast łączny czas poświęcany na kształcenie w trakcie roku wynosi przeciętnie 1070 godzin (typowo mieści się w przedziale między 578 a 1451) – przyjmując, że rok akademicki obejmuje 30 tygodni nauki.
  3. Koszt pracy nauczyciela wiąże się z prowadzeniem zajęć i przygotowaniem do nich. Uczelnia kupując 1 godzinę zajęć od nauczyciela kupuje 1 godzinę 48 minut dodatkowej pracy związanej z kształceniem).
  4. Wynagrodzenia nauczycieli akademickich są zależne od takich zmiennych jak m.in. wiek, staż pracy, płeć, stopień/tytuł naukowy, wielkość i typ uczelni.

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Młodzi bez pracy, szkoły i kursów – koszty ekonomiczne i społeczne

Publikacje

  • Koszty edukacji od przedszkola do gimnazjum
  • Koszty edukacji ponadgimnazjalnej i policealnej - raport

Zespoły, badania, ludzie

  • Badanie Ekonomicznych Uwarunkowań Celów i Kierunków Alokacji Nakładów na Edukację Realizowanych przez Podmioty Publiczne i Prywatne w Polsce (BECKER) (2)
  • Dr Agnieszka Kopańska
  • Dr hab. Urszula Sztandar-Sztanderska
  • Finansowanie edukacji wyższej w wybranych krajach europejskich. Od modelu egalitarnego do elitarnego
  • Finansowanie i zarządzanie oświatą przez jednostki samorządu terytorialnego

Seminaria i konferencje

  • Społeczna gotowość do zapłaty za dodatkowe zajęcia w szkołach podstawowych i gimnazjach - seminarium
  • Szkoły przekazywane: efekt wzrostu konkurencji - seminarium

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...