O brytyjskich doświadczeniach w badaniu jakości szkolnej
- Opublikowano: 17 Lis 2011
27 i 28 10.2011 odbyło się w Warszawie międzynarodowe seminarium z cyklu „Badania i polityka edukacyjna”, zatytułowane „Europejskie badania jakości edukacji szkolnej – doświadczenia Wielkiej Brytanii i wnioski dla polskich instytucji szkolnych”, zorganizowane przez Pracownię Historii IBE. Gościem specjalnym spotkania był członek brytyjskiego Office for Standards in Education (Ofsted), doradca państwowy ds. historii, dr Michael Maddison. W seminarium uczestniczyło ponadto 40 osób z czołowych polskich instytucji edukacyjnych – zarówno państwowych (Kuratorium Oświaty w Warszawie, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych), samorządowych (Warszawskie Centrum Innowacji Społeczno-Edukacyjnych i Szkoleń), jak i niezależnych (Centrum Edukacji Obywatelskiej).
.Michael Maddison zaprezentował sposób funkcjonowania Ofsted, aktualnie podejmowane działania i ich rezonans społeczny. W dalszej części brytyjski doradca ds. historii przybliżył konkretne metody badań, stosowane przez Ofsted. Za przykład posłużył opublikowany w 2011 r. gruntowny raport na temat jakości edukacji historycznej w Wielkiej Brytanii, „History for all”. Zarówno w trakcie prezentacji, jak i po niej, M. Maddison odpowiadał na liczne pytania pozostałych uczestników spotkania.
Drugiego dnia obecności M. Maddisona w Polsce odbyła się kilkugodzinna debata z udziałem jego oraz członków Pracowni Historii. Poświęcona była brytyjskiej oraz polskiej podstawie programowej, sposobom prowadzenia badań jakości edukacji historycznej oraz szansom rozwojowym i wyzwaniom stojących przed tym obszarem edukacji.
Udostępniamy materiały (plik zip 2,2 Mb) związane z działalnością Ofsted, które stanowiły przedmiot wykładu (materiały w języku angielskim)
- Geography - Learning to make a world of difference
This report draws from visits to 91 primary and 90 secondary schools (including one special school) in England between 2007 and 2010. It evaluates the strengths and weaknesses of geography in these schools and assesses the challenges faced by the subject today. Geography was flourishing in a minority of the schools visited and was under pressure in the rest. The report describes the value of learning geography and what needs to be done to reverse its decline. It builds on the 2008 Ofsted report, Geography in schools: changing practice. - Geography Survey Visits
Generic grade descriptors and supplementary subject-specific guidance for inspectors on making judgements during visits to schools. - History Survey Visits
Generic grade descriptors and supplementary subject-specific guidance for inspectors on making judgements during visits to schools - History for all (History in English schools 2007/10)
This report evaluates the strengths and weaknesses of history in primary and secondary schools. It is based principally on evidence from inspections of history between April 2007 and March 2010 in 166 maintained schools in England. Part A focuses on the key inspection findings in the context of rising standards since the previous report in 2007. Part B discusses some of the key issues facing history teachers and describes the essential components of effective learning in history. Both parts of the report give examples of good practice. This report builds on Ofsted’s 2007 report, History in the balance. - Science Survey Visits
Generic grade descriptors and supplementary subject-specific guidance for inspectors on making judgements during visits to schools - School inspections
A guide for parents and carers - Successful science
The report evaluates the strengths and weaknesses of science in primary and secondary schools and colleges inspected between June 2007 and March 2010. There has been an improving trend in the provision of science education over the period of the report, especially in secondary schools, but there are areas that need further improvement, especially in primary schools. In schools that showed clear improvement in science subjects, more practical science lessons and the development of the skills of scientific enquiry were key factors in promoting pupils’ engagement, learning and progress. This report identifies outstanding teaching and describes how to move from satisfactory to good or outstanding practice. - The evaluation schedule for schools
The evaluation schedule provides outline guidance and grade descriptors for the judgements that inspectors will report on when inspecting schools under section 5 of the Education Act 2005 from September 2009. - The framework for school inspection
The framework for school inspection shows how the general principles and processes are applied to inspections of maintained schools and several other types of school in England. It sets out the statutory basis for inspection and summarises the main features of school inspections carried out under section 5 of the Education Act 2005 from September 2009.