Koniec Diagnozy, czas na egzamin
- Opublikowano: 29 Lut 2012
Uczniowie ze szkół uczestniczących w Diagnozie kompetencji gimnazjalistów poradzili sobie z nowymi zadaniami egzaminacyjnymi – podsumowali eksperci IBE podczas warsztatów poświęconych wynikom badania.
Spotkanie odbyło się 24 i 25 lutego w Warszawie. Przybyło na nie ponad 150 nauczycieli ze szkół, które wzięły udział w grudniowej Diagnozie kompetencji gimnazjalistów. Podczas warsztatów omówiono zadania użyte w trakcie badania pod kątem odpowiedzi, jakich udzielili na nie uczniowie. Zadania te były identyczne z tymi, które rozwiązywali uczniowie ze wszystkich gimnazjów w ramach badania diagnostycznego organizowanego przez Centralną i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne.
.
- Dla IBE odpowiedzi gimnazjalistów są bardzo cenną informacją na temat tego, jak sprawdza się egzamin w nowym kształcie i w jakim kierunku powinien ewoluować. Dla państwa to wskazówka, na co zwrócić uwagę uczniów na ostatniej prostej przed kwietniowym egzaminem. Od razu jednak powiem: nie jest źle – stwierdził Michał Federowicz, dyrektor IBE, podczas otwarcia konferencji.
Eksperci Instytutu szczegółowo przedstawili wynikające z analizy czterech arkuszy – języka polskiego, matematyki, przedmiotów przyrodniczych oraz historii i WOS. Choć trudno znaleźć dla nich wspólny mianownik, jedna uwaga powtarzała się szczególnie często: uczniowie nieuważnie czytają polecenia. Tylko bowiem pospieszną i bezrefleksyjną lekturą zadań można wytłumaczyć, dlaczego uczniowie decydowali się na absurdalne, w oczywisty sposób błędne odpowiedzi. – Być może wynikało to z faktu, że nie był to prawdziwy egzamin i uczniowie podeszli do niego z pewną dezynwolturą? – zastanawiali się dydaktycy Instytutu. – Warto jednak zwrócić im na to uwagę, bo mogą w ten sposób stracić na egzaminie sporo punktów.
Diagnoza kompetencji gimnazjalistów to badanie, które IBE przeprowadziło 7 i 8 grudnia 2011 r., równolegle z badaniem diagnostycznym organizowanym przez Centralną i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne w całym kraju. W obu badaniach uczniowie III klas gimnazjum rozwiązywali identyczne zadania. Testy te są analogiczne do tych, które zostaną użyte w kwietniu, gdy gimnazjaliści będą po raz pierwszy zdawać egzamin końcowy sprawdzający wiedzę i umiejętności określone w nowej podstawie programowej. Lutowe spotkanie z nauczycielami było już drugim zorganizowanym w związku z Diagnozą. Podczas pierwszego – 9 i 10 grudnia – eksperci IBE omówili z nauczycielami treści i cele zadań użytych podczas badania.