Raport o stanie edukacji w Kancelarii Prezydenta
- Opublikowano: 16 Cze 2011
W środę 15 czerwca w Kancelarii Prezydenta odbyła się debata "Szanse edukacyjne na obszarach wiejskich". Głównym tematem dyskusji była poprawa jakości edukacji na wsiach i związane z tym wyrównywanie szans między uczniami z obszarów wiejskich a tymi, którzy uczą się w miastach. Była to kolejna dyskusja w ramach Forum Debaty Publicznej z cyklu "Potencjał obszarów wiejskich szansą rozwoju".
.
Podczas Forum prezydent otrzymał z rąk dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych Michała Federowicza "Raport o stanie edukacji 2010 - Społeczeństwo w drodze do wiedzy", który na początku czerwca zaprezentowano na pierwszym Kongresie Polskiej Edukacji w Warszawie. Raport stwierdza m.in., że dzieci z obszarów wiejskich mają mniejsze szanse edukacyjne i są w większym stopniu zagrożone wykluczeniem społecznym.
Według ekspertów IBE, obszary wiejskie charakteryzują się niższym poziomem wykształcenia ludności, niższym poziomem dochodów, gorszymi warunkami życia i utrudnionymi możliwościami zaspokajania potrzeb. Od tej reguły są wyjątki - na obszarach wiejskich występują też bogate gminy wiejskie, których standard życia nie odbiega od standardu w miastach.
- W ostatnim czasie zauważamy jednak poprawę tej sytuacji. Okazuje się, że aspiracje edukacyjne ludności wiejskiej nie ustępują aspiracjom mieszkańców miast - powiedział Federowicz. W jego ocenie wiąże się to ze wzrostem osób z wyższym wykształceniem, którzy mieszkają na wsiach - z 216 tys. w 1995 r. do 852 tys. w 2009 r.