Diagnoza stanu doradztwa edukacyjno-zawodowego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych w relacjach dyrektorów szkół i osób realizujących doradztwo
- Opublikowano: 2 Lip 2015
Informacje były zbierane od dyrektorów szkół i pracujących tam doradców zawodowych. Dzięki temu można było czasami zestawiać opinie tych dwóch kategorii respondentów, które wynikały z innej perspektywy patrzenia na analizowane zjawisko.
W pierwszej części pracy zaprezentowano podsumowanie teorii z zakresu poradnictwa. Druga część opracowania poświęcona jest charakterystyce działań doradczych. Pokazano tu, kto w polskich szkołach jest doradcą, jak zatrudniony jest przez szkołę i czy pełni tam również inne funkcje; ponadto zaś m.in. w jakiej skali i w jakiej formie prowadzone jest w szkołach doradztwo (w ramach jakich zajęć, czy indywidualnie czy grupowo, ile czasu się na to poświęca), jaką tematykę podejmuje się w ramach doradztwa i z jakich technik się korzysta.
W trzeciej części opracowania opisane zostały instytucje współpracujące ze szkołą przy realizacji zadań z zakresu poradnictwa oraz formy oferowanego przez nie wsparcia. W czwartej części opisano przygotowanie młodzieży do wyborów edukacyjno-zawodowych zdaniem doradców. Zaproponowano 6 płaszczyzn do analizy ww. zagadnienia.
W piątej części przedstawiono bariery w realizacji doradztwa w opinii różnych „typów” doradców, dyrektorów szkół różnego rodzaju i w zależności od wielkości miejscowości, w której znajduje się badana placówka. Rozdział ten kończy się propozycją rozwiązań systemowych ze strony dyrektorów i doradców dla zwiększenia dostępności doradztwa: postulują oni najczęściej zatrudnienie doradcy na stałym etacie oraz wprowadzenie przedmiotu „doradztwo zawodowe” do programu nauczania na różnych etapach nauczania. Ostatnią częścią opracowania są wnioski i rekomendacje wynikające z przeprowadzonych analiz..