Trzy pytania do dr Barbary Ostrowskiej
- Opublikowano: 14 Wrz 2012
Rozmowa z dr Elżbietą Barbarą Ostrowską, liderem Pracowni Przyrodniczej IBE
.Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych Instytutu Badań Edukacyjnych będzie realizować drugi cykl ważnego dla systemu edukacji badania, które sprawdza umiejętności absolwentów gimnazjów z zakresu przedmiotów przyrodniczych. Kiedy rozpocznie się rekrutacja szkół do „Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce”, a kiedy odbędzie się samo badanie?
Rekrutacja 180 szkół ponadgimnazjalnych rozpocznie się 28 sierpnia. Samo badanie zostanie zrealizowane od 8 do 26 października 2012 r. Jest zawsze przeprowadzane jesienią, by uczniowie biorący w nim udział mieli za sobą pełen cykl kształcenia gimnazjalnego, a wpływ ich obecnej szkoły był jeszcze możliwie niewielki. Aktualnie trwają końcowe prace nad udoskonalaniem procedur i przygotowaniem druku narzędzi badawczych.
Co zyskują szkoły, które zdecydują się na udział w badaniu?
Będą miały rozpoznanie, na jakim poziomie jest młodzież, która do nich trafiła. Otrzymają wyniki, jakie uczniowie mają na początku edukacji w placówce. Wyniki z tegorocznego testu „Laboratorium myślenia” do szkół dotrą tuż po opracowaniu statystycznym – na początku 2013 roku. Nauczyciele świadomi zakresu wiedzy uczniów, będą mogli najlepiej dobierać metody nauczania. Będą wiedzieli, jakie działania podjąć, by na przykład dobrze przygotować ich do dalszej edukacji.
Poza tym placówki biorące udział w badaniu otrzymują także narzędzia wspierające pracę nauczycieli. To część zadań z komentarzami, która została odtajniona po pierwszym cyklu badania.
Czy drugi cykl „Laboratorium myślenia” będzie się czymś różnił od pierwszego?
W każdym cyklu badania wykorzystuje się te same zadania. Pierwszy rok był rokiem startowym. W „Laboratorium myślenia” brali udział uczniowie, którzy uczyli się jeszcze według starej podstawy programowej. Dopiero od tego roku w badaniu będą uczestniczyć uczniowie nauczani według nowej podstawy.
Po ujawnieniu części zadań, które są dostępne w Bazie Narzędzi Dydaktycznych na stronie Entuzjastów Edukacji (http://bnd.ibe.edu.pl/), pokazaliśmy, co sprawdzamy. A staramy się pytać o rzeczy trudne w przyjazny i ciekawy dla uczniów sposób. Chcemy, by były to rzeczy, które uczniom będą potrzebne. Żeby ktoś kupujący nową lodówkę, czy dokonując innych wyborów, wiedział, o co zapytać i potrafił wyciągnąć wnioski z pozyskanych informacji. Zasady naukowego rozumowania są potrzebne każdemu człowiekowi, nie tylko naukowcom.