BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Jak wygląda nauczanie języków obcych w gimnazjum

Opublikowano: 10 Wrz 2014

Rozmowa z Agatą Gajewską, z Pracownia Języków Obcych IBE o pierwszych wynikach „Badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum”

.

Są już wnioski z pierwszego etapu badania, czyli opinii dyrektorów, nauczycieli i uczniów na temat nauczania języków obcych w gimnazjach. Jaki to obraz?
Nauczanie języka angielskiego w gimnazjum jest silnie naznaczone perspektywą egzaminu gimnazjalnego. Uczniowie, nauczyciele i dyrektorzy przyznają, że dobre przygotowanie do egzaminu jest jednym z podstawowych celów nauki. Większość anglistów temu celowi podporządkowuje swoje działania już od pierwszej klasy gimnazjum. Prawie wszyscy deklarują, że wykonują z uczniami dużo ćwiczeń przygotowujacych do egzaminu.

Skupianie się głównie na przygotowaniu uczniów do egzaminu gimnazjalnego to chyba nie jest najlepsza droga?
Faktycznie może to mieć negatywne skutki. Z czterech nauczanych sprawności językowych - rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstów pisanych, tworzenia wypowiedzi ustnej i pisemnej, egzamin gimnazjalny na poziomie podstawowym nie sprawdza bezpośrednio ostatnich dwóch. Oznacza to, że potencjalnie nauczyciele mogą poświęcać kształceniu tych umiejętności mniej uwagi. A tymczasem podstawa programowa mówi, że podstawowym celem kształcenia jest przygotowanie uczniów do skutecznej komunikacji w mowie i piśmie.

A czego dowiemy się z głównego raportu badania BUNJO?
Raport końcowy będzie przedstawiał m.in. wyniki testów kompetencji językowych przeprowadzonych w ciągu trzech lat badania. Będziemy mogli powiedzieć, na ile uczniowie opanowują program przewidywany podstawą programową w gimnazjach oraz jaki postęp czynią między pierwszą a trzecią klasą gimnazjum.
Będziemy też mogli wypowiadzieć się na temat tego, co wpływa na osiągnięcia uczniów - odnosząc się nie tylko do ucznia i jego środowiska, ale także do organizacji nauczania i procesu dydaktycznego.
Obok europejskiego badania kompetencji językowych (ESLC), które także zostało przeprowadzone w Polsce przez Instytut, będzie to pierwsze tak duże badanie dotyczące kształcenia językowego w kraju. Dodatkowo dotyczy uczniów uczących się zgodnie z nową podstawą programową, więc pokaże obraz po reformie.

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...