Jak wygląda nauczanie języków obcych w gimnazjum
- Opublikowano: 10 Wrz 2014
Rozmowa z Agatą Gajewską, z Pracownia Języków Obcych IBE o pierwszych wynikach „Badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum”
.Są już wnioski z pierwszego etapu badania, czyli opinii dyrektorów, nauczycieli i uczniów na temat nauczania języków obcych w gimnazjach. Jaki to obraz?
Nauczanie języka angielskiego w gimnazjum jest silnie naznaczone perspektywą egzaminu gimnazjalnego. Uczniowie, nauczyciele i dyrektorzy przyznają, że dobre przygotowanie do egzaminu jest jednym z podstawowych celów nauki. Większość anglistów temu celowi podporządkowuje swoje działania już od pierwszej klasy gimnazjum. Prawie wszyscy deklarują, że wykonują z uczniami dużo ćwiczeń przygotowujacych do egzaminu.
Skupianie się głównie na przygotowaniu uczniów do egzaminu gimnazjalnego to chyba nie jest najlepsza droga?
Faktycznie może to mieć negatywne skutki. Z czterech nauczanych sprawności językowych - rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstów pisanych, tworzenia wypowiedzi ustnej i pisemnej, egzamin gimnazjalny na poziomie podstawowym nie sprawdza bezpośrednio ostatnich dwóch. Oznacza to, że potencjalnie nauczyciele mogą poświęcać kształceniu tych umiejętności mniej uwagi. A tymczasem podstawa programowa mówi, że podstawowym celem kształcenia jest przygotowanie uczniów do skutecznej komunikacji w mowie i piśmie.
A czego dowiemy się z głównego raportu badania BUNJO?
Raport końcowy będzie przedstawiał m.in. wyniki testów kompetencji językowych przeprowadzonych w ciągu trzech lat badania. Będziemy mogli powiedzieć, na ile uczniowie opanowują program przewidywany podstawą programową w gimnazjach oraz jaki postęp czynią między pierwszą a trzecią klasą gimnazjum.
Będziemy też mogli wypowiadzieć się na temat tego, co wpływa na osiągnięcia uczniów - odnosząc się nie tylko do ucznia i jego środowiska, ale także do organizacji nauczania i procesu dydaktycznego.
Obok europejskiego badania kompetencji językowych (ESLC), które także zostało przeprowadzone w Polsce przez Instytut, będzie to pierwsze tak duże badanie dotyczące kształcenia językowego w kraju. Dodatkowo dotyczy uczniów uczących się zgodnie z nową podstawą programową, więc pokaże obraz po reformie.