BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Jaka będzie nowa matura w 2015 roku

Opublikowano: 30 Kwi 2014

Prof. Krzysztof Biedrzycki, lider Pracowni Języka Polskiego IBE o nowej formule egzaminu maturalnego oraz o diagnozie przedmaturalnej z języka polskiego

.

Czy egzamin maturalny z języka polskiego 2015 roku będzie dużym wzywaniem dla licealistów?
Dla tych uczniów, których nauczyciele zapoznali się z nową podstawą programową do języka polskiego i informatorem maturalnym, nie powinien być dużym wyzwaniem. Częściowo zmienia się formuła, zostają przesunięte akcenty, ale przecież istota egzaminu pozostaje taka sama, jak była do tej pory. Uczeń ma się wykazać kompetencją w zrozumieniu poznanego tekstu, zwłaszcza jego interpretacji, a także w tworzeniu własnego tekstu argumentacyjnego. To sprawdzamy na maturze od lat.

Jaka jest główna różnica pomiędzy dotychczasowym egzaminem a nową formułą matury, która zacznie obowiązywać w 2015 r.?
Zmian jest kilka. W części sprawdzającej zrozumienie wypowiedzi pojawiają się zadania sięgające w głąb znaczeń zawartych w strukturze tekstu, na przykład wynikających z dwuznaczności słów, gier językowych, kompozycji itd. Rozprawka problemowa będzie oparta na fragmencie dłuższego (prozatorskiego lub dramatycznego) utworu literackiego, jednak on będzie tylko punktem wyjścia, uczeń powinien go powiązać z innymi znanymi mu dziełami. Do wyboru będzie miał jednak również pisemną interpretację wiersza, gdzie wykaże się samodzielnością, inwencją i zdolnościami analitycznymi. Podczas egzaminu ustnego sformułuje samodzielną wypowiedź na zadany temat związany ściśle z wymaganiami zapisanymi w podstawie programowej.

W czerwcu IBE przeprowadzi „Diagnozę przedmaturalnę z języka polskiego". Czego dowiemy się z tego badania?
Chcemy się zorientować, jaki jest stan przygotowań obecnych drugoklasistów do przyszłorocznej matury. W jakim stopniu znana jest im ona formuła, jak się w niej odnajdują, jakie mają jeszcze braki. Wyniki diagnozy powinny dać ważną informację nauczycielom - na co przez ostatnich kilka miesięcy przygotowań powinni jeszcze zwrócić uwagę, co trzeba nadrobić. Instytut Badań Edukacyjnych przygotuje narzędzia dydaktyczne, które będą przydatne właśnie w tych obszarach, w których jest jeszcze najwięcej problemów.

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...