Podstawa programowa i rozwój dydaktyk przedmiotowych w opiniach nauczycieli, dyrektorów szkół oraz uczniów
- Opublikowano: 14 Lut 2011
Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych | e-mail: ibe@ibe.edu.pl
O badaniu Badanie zrealizowane zostało w ramach projektu PPP IBE Dobre praktyki dydaktyczne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych w Polsce. Tematyka badania obejmowała zagadnienia związane z: Cele badania Głównymi celami badania były: Jak badaliśmy Badanie miały charakter jakościowy, stosowano metody zogniskowanego wywiadu grupowego (FGI) oraz pogłębionego wywiadu indywidualnego (IDI). Łącznie przeprowadzono: Zarówno w przypadku nauczycieli, jak i dyrektorów oraz uczniów, połowę respondentów rekrutowano ze szkół w dużych (powyżej 200 tys.) miastach, a połowę – z mniejszych miejscowości. Aktualności Badanie zakończyło się w grudniu 2010 r., a jego wyniki przedstawiono w czterech raportach przygotowanych przez firmę Millward Brown SMG/KRC. Wkrótce opublikowany zostanie materiał zawierający główne wnioski i rekomendacje wynikające z analizy wyników badania. Raport Jesienią 2010 r. badacze IBE przeprowadzili wywiady z nauczycielami, dyrektorami szkół i uczniami, dzięki którym udało się zbudować nieco precyzyjniejszy obraz dotyczący recepcji podstawy programowej przedmiotów przyrodniczych w pierwszych latach jej wdrażania. Mimo, że wszyscy respondenci (nauczyciele, dyrektorzy, uczniowie) zgadzali się z założeniami nowej postawy programowej, a zwłaszcza z koncepcją położenia większego nacisku na wiązanie wiedzy szkolnej z praktyką, nauczyciele i dyrektorzy szkół byli jednak przeważnie niechętnie nastawieni do reformy. Zwykle dlatego, że założenia nowej reformy wydawały im się nierealne do przeprowadzenia w polskich placówkach. Uważali też, że szkołom nie zapewniono odpowiedniego wsparcia. Pobierz raport w pliku pdf [1MB] O badaniu
Cele badania
Jak badaliśmy
Badanie, na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych przeprowadziła firma Millward Brown SMG/KRC wyłoniona na drodze przetargu.Aktualności
Raport
.