Podstawa programowa i rozwój dydaktyk przedmiotowych w opiniach nauczycieli, dyrektorów szkół oraz uczniów
- Opublikowano: 14 Lut 2011
Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych | e-mail: ibe@ibe.edu.pl
O badaniu
O badaniu
Badanie zrealizowane zostało w ramach projektu PPP IBE Dobre praktyki dydaktyczne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych w Polsce.
Tematyka badania obejmowała zagadnienia związane z:
- wprowadzaniem nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego (NPP), w tym przedmiotów przyrodniczych, w gimnazjach,
- określeniem działań i uwarunkowań sprzyjających efektywnemu kształceniu w tym zakresie. Badanie dotyczyło postaw nauczycieli wobec reformy programowej i problemów utrudniających jej wdrażanie oraz potrzeb nauczycieli, dyrektorów i uczniów w zakresie skutecznej edukacji przyrodniczej w zgodzie z ideą NPP.
Cele badania
Cele badania
Głównymi celami badania były:
- identyfikacja czynników wpływających na jakość kształcenia w zakresie przedmiotów przyrodniczych (biologii, chemii, fizyki i geografii) – spojrzenie z perspektywy ucznia, nauczyciela i dyrektora,
- poznanie stopnia znajomości nowej podstawy programowej wśród nauczycieli i dyrektorów szkół oraz ich nastawienia do wprowadzanych zmian w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych,
- określenie ograniczeń utrudniających wprowadzenie w życie wybranych zapisów nowej podstawy programowej, odnoszących się do nauczania przedmiotów przyrodniczych (kształtowanie umiejętności złożonych i rozumowania naukowego, prowadzenie na eksperymentów na lekcjach, stosowanie nauczania blokowego).
Jak badaliśmy
Jak badaliśmy
Badanie miały charakter jakościowy, stosowano metody zogniskowanego wywiadu grupowego (FGI) oraz pogłębionego wywiadu indywidualnego (IDI). Łącznie przeprowadzono:
- 20 FGI z ośmioosobowymi grupami nauczycieli przedmiotów przyrodniczych na poziomie gimnazjalnym – po 4 grupy dla każdego przedmiotu i 4 grupy mieszane (po 2 przedstawicieli każdego przedmiotu);
- 6 FGI z ośmioosobowymi grupami uczniów: 2 grupy uczniów III klas gimnazjum, 2 grupy uczniów I klas LO i 2 grupy mieszane, złożone z uczniów wszystkich typów szkół ponadgimnazjalnych;
- 6 IDI z dyrektorami gimnazjów.
Zarówno w przypadku nauczycieli, jak i dyrektorów oraz uczniów, połowę respondentów rekrutowano ze szkół w dużych (powyżej 200 tys.) miastach, a połowę – z mniejszych miejscowości.
Badanie, na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych przeprowadziła firma Millward Brown SMG/KRC wyłoniona na drodze przetargu.
Aktualności
Aktualności
Badanie zakończyło się w grudniu 2010 r., a jego wyniki przedstawiono w czterech raportach przygotowanych przez firmę Millward Brown SMG/KRC. Wkrótce opublikowany zostanie materiał zawierający główne wnioski i rekomendacje wynikające z analizy wyników badania.
Raport
Raport
Jesienią 2010 r. badacze IBE przeprowadzili wywiady z nauczycielami, dyrektorami szkół i uczniami, dzięki którym udało się zbudować nieco precyzyjniejszy obraz dotyczący recepcji podstawy programowej przedmiotów przyrodniczych w pierwszych latach jej wdrażania.
Mimo, że wszyscy respondenci (nauczyciele, dyrektorzy, uczniowie) zgadzali się z założeniami nowej postawy programowej, a zwłaszcza z koncepcją położenia większego nacisku na wiązanie wiedzy szkolnej z praktyką, nauczyciele i dyrektorzy szkół byli jednak przeważnie niechętnie nastawieni do reformy. Zwykle dlatego, że założenia nowej reformy wydawały im się nierealne do przeprowadzenia w polskich placówkach. Uważali też, że szkołom nie zapewniono odpowiedniego wsparcia.
Pobierz raport w pliku pdf [1MB]
.