Monitorowanie losów absolwentów uczelni z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Część 3
- Opublikowano: 23 Cze 2015
Monitorowanie losów absolwentów uczelni z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Część 3:
Stworzenie narzędzi służących do przetwarzania i analizy informacji pochodzących z rejestrów administracyjnych wielu uczelni i ZUS na potrzeby badań losów edukacyjno-zawodowych absolwentów szkół wyższych
O badaniu
Celem projektu było Stworzenie narzędzi służących do przetwarzania i analizy informacji pochodzących z rejestrów administracyjnych wielu uczelni i ZUS na potrzeby badań losów edukacyjno-zawodowych absolwentów szkół wyższych. Badanie realizowane było w ramach kontynuacji i rozszerzenia projektu Monitorowanie losów absolwentów uczelni z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który miał dwa zasadnicze cele: opracowanie i test metodologii odpowiedniej do monitorowania losów absolwentów szkół wyższych oraz przeprowadzenie badań według opracowanych procedur. Cele metodologiczne tego projektu zostały osiągnięte, a opracowane procedury badawcze i narzędzia pozwalają na przeprowadzenie podobnego badania na dowolnej uczelni. Jednocześnie wraz z realizacją założeń zrealizowanego projektu narodziła się potrzeba stworzenia rozwiązań informatycznych ułatwiających eksportowanie danych zgodnych pod względem zawartości i formatu z wymogami badania losów absolwentów z wykorzystaniem danych ZUS. Istotnym celem projektu badawczego stało się również przygotowanie rozwiązań organizacyjnych i informatycznych koniecznych do prowadzenia badań losów absolwentów z wykorzystaniem danych administracyjnych ZUS w wielu szkołach wyższych.
Zasadnicze cele tej części projektu to:
- zautomatyzowanie procesu generowania z systemów Internetowej Rejestracji Kandydatów i Uniwersyteckiego Systemu Obsługi Studiów zbiorów danych zawierających zapisy przebiegu studiów w taki sposób, by powstałe w ten sposób zbiory miały formę umożliwiającą połączenie informacji w nich zawartych z informacjami pochodzącymi z rejestrów administracyjnych ZUS;
- przystosowanie programów opracowanych w trakcie zakończonego projektu Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych do różnych rozwiązań organizacyjnych i uwarunkowań administracyjnych i prawnych wynikających z objęcia badaniem więcej niż jednej szkoły wyższej.
W ramach tego projektu powstało oprogramowanie pozwalające na względnie łatwy eksport danych z systemu USOS oraz rozwinięto oprogramowanie umożliwiające generowanie raportów automatycznych z badania losów absolwentów więcej niż jednej uczelni na podstawie danych administracyjnych. Oprogramowanie służące eksportowi danych z systemu informatycznego uczelni jest obecnie dostępne dla wszystkich szkół wyższych korzystających z USOS. Oba programy przeszły pomyślnie wszystkie testy i są gotowe do użycia w praktyce. Opracowano również dokumentacje techniczne przygotowanych programów i podręczniki użytkownika.
Realizację badania powierzono Uniwersytetowi Warszawskiemu - Pracowni Ewaluacji i Jakości Kształcenia.
Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Część 2
- Opublikowano: 23 Cze 2015
Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Część 2:
Wdrożenie systemu monitorowania losów absolwentów i popularyzacja technik analiz informacji pochodzących z rejestrów opracowanych w ramach projektów badawczych IBE.
O badaniu
Celem projektu było wdrożenie systemu monitorowania losów absolwentów i popularyzacja technik analiz informacji pochodzących z rejestrów opracowanych w ramach projektów badawczych IBE. Badanie realizowane było w ramach kontynuacji i rozszerzenia projektu Monitorowanie losów absolwentów uczelni z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który miał dwa zasadnicze cele: opracowanie i test metodologii odpowiedniej do monitorowania losów absolwentów szkół wyższych oraz przeprowadzenie badań według opracowanych procedur. Szczególnie istotne było to, aby opracowane rozwiązania metodologiczne miały uniwersalny charakter, co dałoby możliwość ich wdrożenia na różnych uczelniach”. Cele metodologiczne projektu zostały osiągnięte, a opracowane procedury badawcze i narzędzia pozwalają na przeprowadzenie podobnego badania na dowolnej uczelni. Jednocześnie wraz z realizacją założeń zrealizowanego projektu narodziła się potrzeba rozwoju metodologii i narzędzi badawczych w celu jednoczesnej analizy informacji pochodzących z wielu uczelni.
Niniejszy projekt badawczy przewiduje zatem rozwój metodologii innowacyjnego badania opartego o informacje pochodzące z rejestrów. Ponadto prowadzone będzie badanie empiryczne, którego wyniki będą mogły wspierać wypracowanie rekomendacji dla kierunków działań różnego rodzaju pomiotów zaangażowanych w prace na rzecz uczenia się przez całe życie oraz zwiększania zatrudnialności absolwentów.
W ramach tej części projektu zaplanowano:
- rozpoznanie współzależności dwóch systemów: systemu społecznego oraz systemu informatycznego, który ma stanowić jego odwzorowanie, w szczególności opis potencjału analitycznego – możliwości i ograniczeń – danych pochodzących z rejestrów uczelni;
- identyfikację i przygotowanie charakterystyki źródeł danych zastanych, które mogą wzbogacić wyniki badań losów absolwentów szkół wyższych. Charakterystyka ta uwzględniała zawartość i strukturę danych oraz możliwości dostępu i wykorzystania zawartych w nich informacji.
Badanie składało się z dwóch wzajemnie powiązanych modułów.
Moduł 1 - studium współzależności procesów dydaktycznych oraz funkcjonowania elektronicznego systemu obsługi studiów - koncentrował się na rozpoznaniu użyteczności informacji (polegającej na określeniu obciążeń jakimi obarczone są dane – zarówno w wymiarze ilościowym jak i jakościowym) zawartych w rejestrach administracyjnych uczelni do zbadania procesów dydaktycznych. Celem rozpoznania użyteczności jest identyfikacja ograniczeń dotyczących potencjału analitycznego wynikających z faktycznego zakresu zbieranych danych i ich sposobu wprowadzania do systemu, a także poziomu błędów i braków danych w analizowanych rejestrach. Rozpoznanie zostało wykonane na dwóch uczelniach.
Zasadniczym celem studium było zweryfikowanie trafności przyjętych wskaźników w głównym projekcie Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i określenie możliwości wykorzystania rozwiązań wypracowanych w ramach projektu IBE w przypadku analiz pozostałych uczelni w kraju, które wykorzystują Uniwersytecki System Obsługi Studiów i Internetowa Rejestracja Kandydatów. Pozwoli to na wypracowanie uniwersalnego zestawu miar opisujących przebieg trajektorii studiowania, co da możliwość prowadzenia badań ewaluacyjnych w jednakowy sposób na wszystkich uczelniach.
Moduł 2 badania stanowił studium możliwości wykorzystania danych zastanych jako źródeł w badaniach edukacyjno-zawodowych losów absolwentów szkół wyższych.
Rozpoznanie możliwości oraz różnego rodzaju ograniczeń technicznych i prawnych w dostępie do danych zastanych jest warunkiem koniecznym do prowadzenia kompleksowych badań aktywności edukacyjno-zawodowych absolwentów szkół wyższych. Poza ustaleniem uwarunkowań technicznych i prawnych dostępu do informacji zgromadzonych w rejestrach i innych źródłach danych zastanych ważnym elementem jest określenie warunków umożliwiających ich wykorzystanie w badaniach naukowych. Chodzi o taki opis warunków, które należy spełnić by badacz mógł wykorzystać dane z rejestrów uczelni do prowadzenia badań naukowych. Dodatkowo konieczna jest ocena metodologicznych problemów gromadzenia, przechowywania i potencjału analitycznego informacji zawartych w różnego rodzaju danych zastanych.
Celem prac w ramach tego modułu było rozpoznanie, na podstawie analizy informacji pochodzących z przynajmniej dwóch uczelni, rejestrów prowadzonych przez instytucje publiczne oraz badań w ramach statystyki publicznej, różnych źródeł danych zastanych, opracowanie katalogu możliwych źródeł danych wraz z charakterystyką ich struktury, dostępności oraz analizą metodologiczną ich przydatności w badaniach losów absolwentów szkół wyższych.
Badania terenowe mające na celu rozpoznanie współzależności wspomnianych systemów trwały w okresie od początku grudnia 2014 r. do końca stycznia 2015 r. na Uniwersytecie Śląskim i Uniwersytecie Warszawskim. Ten etap badania zakończył się w lutym 2015 r.
Równocześnie trwały prace nad identyfikacją i charakterystyką źródeł danych zastanych (ze szczególnym uwzględnieniem źródeł danych administracyjnych), które mogą wzbogacić wyniki badań losów absolwentów szkół wyższych. Ten etap badania obejmował również analizę prawnych uwarunkowań wykorzystania informacji pochodzących ze zidentyfikowanych źródeł i dostępu do znajdujących się tam danych. Ten etap badania zakończył się w kwietniu 2015 r.
Realizację badania powierzono Uniwersytetowi Warszawskiemu - Pracowni Ewaluacji i Jakości Kształcenia.
Pozycja społeczno-zawodowa nauczycieli a szanse na szkolnym i pozaszkolnym rynku pracy
- Opublikowano: 5 Lis 2014
O badaniu
O badaniuGłównym celem badania jest odpowiedź na pytanie jak zmienia się sytuacja nauczyciela pod wpływem przekształceń w strukturze społecznej i reform edukacyjnych. Obecnie mamy do czynienia z wieloma zjawiskami, które mogą wpływać na status nauczycieli, wśród nich są przede wszystkim zwiększenie dostępu do wiedzy, wzrost informatyzacji oraz wzrost znaczenia konsumpcjonizmu jako cechy wyznaczającej pozycję społeczną.
Jednocześnie stosunki społeczne stają się coraz bardziej demokratyczne – wynika to z potrzeb w zakresie wyrażania podmiotowości – zarówno przez jednostki, jak i grupy społeczne, wśród nich uczniów i ich rodziców. Wzrasta też demokratyzacja życia szkoły.
W jaki sposób zmiany te wpływają na postrzeganie nauczycieli przez nich samych oraz przez osoby, z którymi pracują – uczniów, rodziców, dyrektorów, władze samorządowe. W jaki sposób modelują one oczekiwania wobec nauczycieli?
Nasze badanie, jako jedno z pierwszych, w tak szerokim stopniu podejmuje również refleksję na temat nauczycieli jako potencjalnych pracowników innych sektorów rynku pracy. W jaki sposób nasi respondenci oceniają kompetencje nauczycieli? Czy byłyby one przydatne w pracy poza szkołą? Te kwestie będziemy poruszali w pogłębionych wywiadach indywidualnych i grupowych zarówno z nauczycielami obecnie uczącymi w szkołach, jak i z tymi, którzy z różnych przyczyn musieli odejść ze szkoły – sami o tym zdecydowali, bądź też ich etaty uległy zredukowaniu na skutek małej liczby dzieci w szkołach lub zmian programowych. Dowiemy się również co o nauczycielach jako potencjalnych pracownikach myślą przedsiębiorcy.
Materiał empiryczny zebrany podczas badania odpowie na te pytania.
Cele badania
Cele badaniaGłównym celem badania jest rekonstrukcja mechanizmów kształtowania się pozycji społeczno-zawodowej nauczyciela oraz określenie szans nauczycieli na szkolnym i pozaszkolnym rynku pracy oraz opis i analiza postrzegania pozycji zawodu nauczyciela zarówno przez nauczycieli, jak i innych aktorów życia szkoły. Badanie jest próbą odpowiedzi na pytania:
- jakie kryteria oceny pozycji zawodowej nauczycieli przyjmują sami nauczyciele, a także uczniowie, rodzice, przedstawiciele pracodawców i władz lokalnych;
- jakie znaczenie mają w tym kontekście zmieniające się warunki społeczne, strukturalne i polityczne, oraz przekształcanie się klas i warstw społecznych.
Przedmiotem badania jest także proces odchodzenia z zawodu nauczyciela oraz sposoby wykorzystania kompetencji nauczycielskich w dalszej karierze zawodowej.
Jak badamy
Jak badamyBadanie będzie przeprowadzone metodą studium przypadku (case study). Zostanie ono zrealizowane techniką indywidualnych wywiadów pogłębionych (Individual In-Depth Interviews – IDI), zogniskowanych wywiadów grupowych (Focus Group Interviews – FGI) i uzupełnione analizą danych zastanych (Desk Research).
Badanie obejmie cztery lokalizacje w województwie mazowieckim: jedną wieś, dwa małe miasta oraz jedną metropolię. Jego uczestnikami będą: nauczyciele, dyrektorzy, byli nauczyciele, uczniowie, rodzice, przedstawiciele samorządu terytorialnego oraz pracodawcy.
Aktualności
AktualnościPostępowanie przetargowe rozstrzygnięte we wrześniu 2014 roku. Jako realizatora badania wyłoniono firmę ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o.
Realizacja badania terenowego planowana jest na okres od października do grudnia 2014 r. Planowane zakończenie badania: styczeń 2015 r. Raport z badania powstanie w II kwartale 2015 roku.
Publikacje
PublikacjePozycja społeczno-zawodowa nauczycieli. Raport z badania jakościowego.
[ Pobierz raport w formacie PDF ]
Kontakt
KontaktKoordynatorem badania była Magdalena Smak,
starszy specjalista ds. badań i analiz ZBN;
mail: ibe@ibe.edu.pl
tel.: 22 24 17 100
Bezpieczeństwo w szkole, klimat szkoły, klimat klasy wśród uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
- Opublikowano: 5 Lis 2014
O badaniu
O badaniu Badanie miało na celu uzyskanie pogłębionych danych dotyczących klimatu społecznego panującego w polskich szkołach oraz określenie poziomu bezpieczeństwa, w tym przede wszystkim kwestii związanych z przemocą i agresją rówieśniczą.Klimat szkoły definiowaliśmy w badaniu szeroko i staraliśmy się pozyskać dane dotyczące m.in. relacji między nauczycielami a uczniami, relacji w gronie uczniowskim, poczucia bezpieczeństwa wśród uczniów, relacji w gronie nauczycielskim oraz między nauczycielami a dyrektorem, a także takich specyficznych cech szkoły jak poziom rywalizacji czy wymagania wobec uczniów. Są to zagadnienia niezwykle ważne w świetle wyników licznych badań zagranicznych, pokazujących ogromne znaczenie klimatu szkoły i klasy m.in. dla ograniczania problemu agresji i przemocy szkolnej, a także dla wyników w nauce osiąganych przez uczniów.
Mówiąc o bezpieczeństwie w szkołach koncentrowaliśmy się przede wszystkim na kwestiach agresji i przemocy rówieśniczej. Przedmiotem zainteresowania były różne formy agresji, nie tylko fizyczna, ale też werbalna (np. wyzywanie, obrażanie), relacyjna (np. wykluczanie), materialna (np. niszczenie czyjejś własności), seksualna, a także agresja cyfrowa (tzw. cyberprzemoc). Szczególny nacisk położony był na specyficzny rodzaj agresji, jakim jest dręczenie szkolne (bullying), czyli długotrwała, powtarzalna przemoc (niekoniecznie fizyczna), w której wyraźne są dysproporcje między agresorami a ofiarą.
W badaniu chcieliśmy zrozumieć perspektywę zarówno uczniów jak i nauczycieli: ich doświadczenia, opinie oraz potrzeby. Dlatego też badanie obejmowało zarówno uczniów, jak i nauczycieli oraz dyrektorów ze szkół podstawowych (klasy IV-VI), gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
Badanie pozwoliło szczegółowo opisać i zrozumieć sytuację w szkołach, co - mamy nadzieję - przyczyni się do przygotowania rozwiązań systemowych, dostosowanych do realnych problemów i potrzeb.
Cele badania
Cele badania- określenie skali zjawiska przemocy i agresji w szkole oraz uzyskanie wskaźników będących punktem odniesienia dla dalszych badań umożliwiających w przyszłości analizę trendów;
- opis klimatu szkoły i klimatu klasy w polskich szkołach;
- analiza zależności między skalą i specyfiką przemocy i agresji szkolnej a różnymi charakterystykami szkół, w tym w szczególności klimatu szkoły i klasy.
Jak badamy
Jak badamyJest to badanie ilościowe prowadzone z wykorzystaniem ankiet papierowych oraz on-line. Próba szkół dobrana została metodą losowo-warstwową, zaś w każdej wylosowanej szkole badaniem objęci są uczniowie trzech wylosowanych oddziałów klasowych, ich wychowawcy, a także pozostali nauczyciele w szkole (w tym bibliotekarze oraz wychowawcy świetlicy) oraz pedagodzy szkolni i dyrektorzy szkół.
Badanie z uczniami przeprowadzone zostanie metodą ankiety audytoryjnej, natomiast badanie z pracownikami szkoły – z wykorzystaniem ankiet internetowych. W przypadku braku możliwości wypełnienia przez nich ankiety on-line, dostarczone zostaną kwestionariusze papierowe. Zbierane będą również dane metryczkowe dotyczące szkoły i badanych oddziałów.
Aktualności
Aktualności2015-10-01
Badanie w szkołach zakończyło się w grudniu 2014, raport został opublikowany we wrześniu 2015 r.
2014-11-05
Przetarg wygrała firma GFK Polonia Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, która aktualnie realizuje badanie w szkołach.
Realizacja badania terenowego: listopad 2014 roku. Raport z badania powstanie w I połowie 2015 roku.
Materiały
Materiały- raport główny z badania
- Raport z przeglądu badań dotyczących klimatu w szkole.
- Raport z badania jakościowego
- Raport metodologiczny
- ulotka informacyjna o badaniu
- list do nauczycieli
- plakat informacyjny
Kontakt
KontaktKoordynatorem badania była Jadwiga Przewłocka
starsza specjalistka ds. badań i analiz ZBN
mail: ibe@ibe.edu.pl
tel.: 22 24 17 100