Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej
- Opublikowano: 29 Sie 2012
O badaniu Badanie „Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej” ma na celu wszechstronny opis nauczania języka polskiego w gimnazjum. Jest jednym z przedsięwzięć prowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych jako część projektu systemowego pt. „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”. Badanie obejmuje całą Polskę i jest zaplanowane na lata 2012–2015. Wezmą w nim udział: Nowa podstawa programowa została opracowana po to, by pomóc polskiej szkole w unowocześnianiu i doskonaleniu procesu dydaktycznego. Chcemy zobaczyć, czy tak się rzeczywiście stało. Jeśli się okaże, że w polskiej szkole trzeba coś zmienić, by była efektywniejsza – dzięki badaniu będzie wiadomo, czego zmiany powinny dotyczyć. Badanie pokaże przede wszystkim: Ponadto dzięki badaniu powstanie baza narzędzi dydaktycznych oraz dobrych praktyk, z której będą mogli swobodnie korzystać nauczyciele i uczniowie. Raport Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej - pobierz raport w PDF
W pierwszym rozdziale raportu, następującym po opisie metodologii badania, zawarty jest opis kompetencji uczniów. W kolejnym rozdziale omówiony został kontekst szkolny, w którym te kompetencje są kształcone – metody dydaktyczne czy postawy nauczycieli. Trzeci rozdział zawiera obraz kontekstu społecznego, wskazano w nim pozaszkolne i szkolne, lecz nieściśle dydaktyczne czynniki wpływające na efekt edukacyjny.
O badaniu
Raport