Poniższa strona ma charakter archiwalny. Zapraszamy na NOWĄ stronę badania: http://eduentuzjasci.pl/piaac-
Zespół Edukacji i Rynku Pracy | e-mail: piaac@ibe.edu.pl | Tel: 22 241 71 26
O badaniu
Badanie PIAAC
Międzynarodowe Badanie Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC (ang. the Programme for the International Assessment of Adult Competencies) jest przedsięwzięciem Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) mającym na celu bezpośredni pomiar trzech kompetencji: rozumienia tekstu, rozumowania matematycznego oraz wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). Oprócz samego pomiaru kompetencji ludności PIAAC dostarcza również informacji m.in. o związku pomiędzy umiejętnościami a intensywnością ich wykorzystywania, wykształceniem, aktywnościami edukacyjnymi i sytuacją na rynku pracy.
Kompetencje mierzone w PIAAC uważane są za niezbędne do funkcjonowania we współczesnym świecie, ponieważ umożliwiają odbiór, zrozumienie, przetwarzanie i wykorzystywanie informacji w warunkach gospodarki wolnorynkowej i dzięki temu pozwalają na pełne uczestnictwo w rynku pracy i edukacji oraz w życiu społecznym i obywatelskim. Jednocześnie badane kompetencje definiowane są jako kompetencje kluczowe, tj. warunkujące nabywanie nowej wiedzy, nowych umiejętności i kwalifikacji. Poziom kompetencji ludności świadczy więc o jakości kapitału ludzkiego, potencjale gospodarczym oraz spójności społecznej.
W pierwszej rundzie badania PIAAC wzięły udział 24 kraje, spośród których 22 są członkami OECD. Łącznie przebadano 166 tys. osób w wieku 16-65 lat, w tym blisko 9 400 w Polsce. W większości krajów realizacja badania obejmowała okres od sierpnia 2011 r. do marca 2012 r., jednak prace na koncepcją badania PIAAC podjęte zostały już 2008 r., a za moment zakończenia pierwszej rundy PIAAC uważany jest 8 października 2013 r., kiedy to wyniki zostały upublicznione. Obecnie trwa druga runda badania obejmująca 9 kolejnych krajów, a planowana data ogłoszenia wyników to 2016 r. Planowana jest także trzecia runda. PIAAC jest więc największym międzynarodowym badaniem kompetencji osób dorosłych, stanowiącym kontynuację badań IALS (1994-1998) i ALL (2002-2008).
Za realizację badania w Polsce odpowiedzialny jest Instytut Badań Edukacyjnych. W zespole zarządzającym rozwojem i implementacją badania oraz sprawującym nad nim nadzór (ang. Board of Participating Countries) Polskę reprezentował przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Wyniki
Podstawowe wyniki PIAAC – rozumienie tekstu i rozumowanie matematyczne
Pod względem przeciętnego wyniku, zarówno w zakresie rozumienia tekstu, jak i rozumowania matematycznego, najlepsze wyniki osiągają mieszkańcy trzech krajów: Japonii, Finlandii i Holandii. Powyżej średniej OECD w obu dziedzinach plasują się również osoby dorosłe mieszkające w Szwecji, Norwegii, Estonia i Belgii. Wyniki wyraźnie najsłabsze uzyskali Włosi i Hiszpanie.
[kliknij wykres, aby go powiększyć]
Poziom umiejętności Polaków w wieku 16-65 lat jest niższy niż przeciętny poziom umiejętności mieszkańców krajów OECD, które wzięły udział w badaniu. Wynik Polski w dziedzinie rozumienia tekstu dzieli od średniej OECD 6 punktów (267 pkt. wobec 273 pkt.), a w dziedzinie rozumowania matematycznego – 9 punktów (260 pkt. wobec 269 pkt.). Gorszy wynik w zakresie rozumienia tekstu uzyskały Francja, Włochy i Hiszpania, podczas gdy wynik Irlandii jest zbliżony do polskiego. Natomiast przeciętny poziom rozumowania matematycznego Polaków jest porównywalny do wyniku Wielkiej Brytanii i jest lepszy niż wyniki Irlandii, Francji, Stanów Zjednoczonych, Włoch i Hiszpanii.
Średnie wyniki w PIAAC nie uwzględniają jednak zróżnicowania wyników w poszczególnych krajach. Zarówno w krajach o najwyższych jak i najniższych przeciętnych wynikach część populacji dorosłych osiąga bardzo niskie wyniki, ale istnieją także grupy o wysokich poziomach umiejętności. Przeciętnie w 22 badanych krajach OECD 16% ludności osiąga poziom umiejętności 1 lub poniżej (tj. bardzo niski poziom umiejętności) w zakresie rozumienia tekstu, a 12% poziom 4 lub 5 (tj. wysoki poziom umiejętności). W odniesieniu do kompetencji rozumowania matematycznego odsetki te wynoszą odpowiednio 19% i 13%. Kraje o niewielkim zróżnicowaniu wyników to Czechy, Słowacja, a także Korea, Cypr, Austria i Estonia. Kraje, w których obserwujemy względnie duże odsetki osób o wysokim poziomie umiejętności, ale jednocześnie duże odsetki osób – o niskim, to Kanada, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Niemcy i Australia.
[kliknij wykres, aby go powiększyć]
Rozkład wyników PIAAC w Polsce charakteryzuje się przede wszystkim dużym udziałem osób o niskim poziomie umiejętności: umiejętność rozumienia tekstu prawie jednej piątej populacji dorosłych oceniana jest na poziomie 1 lub poniżej, a w dziedzinie rozumowania matematycznego – blisko jednej czwartej. Niski poziom badanych kompetencji charakteryzuje więc w Polsce wyraźnie większy odsetek dorosłych, niż przeciętnie w krajach OECD. Jednocześnie grupa osób o poziomie umiejętności 4 lub 5 jest w Polsce relatywnie mniej liczna.
Prezentacje
Prezentacje ekspertów IBE:
- Umiejętności Polaków - wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC
- Czym jest PIAAC
- Kompetencje osób młodych
- Komputer nieoswojony
- Umiejętności Polaków dziś i 20 lat temu
- Wyniki PIAAC w Polsce
Przydatne linki
Przydatne linki
Strona PIAAC na portalu OECD: http://skills.oecd.org/skillsoutlook.html
Uwaga: w wielu przypadkach wyniki badania PIAAC prezentowane są jako wyniki Survey of Adult Skills (SAS).
Informacje o badaniu PIAAC w innych krajach:
- Australia: http://www.abs.gov.au/ausstats/abs@.nsf/mf/4228.0
- Austria: http://www.statistik.at/web_de/statistiken/bildung_und_kultur/piaac/index.html
- Cyprus: www.pi.ac.cy/pi/index.php?option=com_content&view=article&id=426
- Estonia: http://www.hm.ee/index.php?0513467
- Francja: http://www.insee.fr/fr/themes/document.asp?reg_id=0&ref_id=ip1467
- Hiszpania: http://www.mecd.gob.es/inee/Ultimos_informes/PIAAC.html
- Holandia: www.piaac.nl
- Japan: http://www.nier.go.jp/04_kenkyu_annai/div03-shogai-piaac-pamph.html
- Niemcy: http://www.gesis.org/en/piaac/piaac-home/
- Stany Zjednoczone: http://piaacgateway.com/
- Wielka Brytania: http://www.delni.gov.uk/international-survey-of-adult-skills
- Włochy: http://www.isfol.it/
.