BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Międzynarodowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Angielskiego (IATEFL), Glasgow 19-23 marca 2012

 Konferencję wyraźnie zdominowały dwa tematy. Pierwszy, widoczny w tematyce i treści wielu sesji, to wykorzystanie technologii i mediów cyfrowych w nauce i nauczaniu języka angielskiego. Drugi, podnoszony przez prelegentów w sesjach plenarnych, wykładach i warsztatach, to kwestia efektywności nauczania i skuteczności nauczycieli języka angielskiego, która była niekiedy wyraźnie krytykowana.

Technologie i media cyfrowe

Podczas tegorocznej konferencji temat ten był widoczny jeszcze wyraźniej niż rok temu w Brighton. Wykorzystanie narzędzi i form komunikacji takich jak: WIKI, blog, Prezi, aplikacji do nauki języka obcego na komórkę, było omawiane podczas sesji dotyczących nauczania w różnych grupach wiekowych oraz na różnych poziomach nauczania i w różnych kontekstach: egzaminów, pracy zawodowej, studiów.

W tym obszarze ciekawą wydała się zwłaszcza sesja prowadzona przez Martin’a Goosey’a, przedstawiciela British Council w Madrycie, który zaprezentował kilka zastosowań darmowego systemu komunikacji WIKI. Pierwsze z nich to rodzaj interaktywnej strony internetowej dla uczestników konferencji dla nauczycieli, która oprócz informacji o programie i uczestnikach zawiera podcasty z nagraniami sesji oraz możliwość uczestniczenia w konferencji on-line, jak również blog dla uczestników, którzy dzielą się swoimi spostrzeżeniami i korespondują z prelegentem po prezentacji. Co więcej, prelegenci na konferencji, o której była mowa (m.in. Scott Thornbury), nie byli na niej obecni fizyczne, ale prowadzili wykład dla nauczycieli w Madrycie, będąc w Japonii. Goosey stosuje WIKI również w klasie z uczniami na poziomie podstawowym, zamieszczając tam materiały dla uczniów i umożliwiając im wspólną edycję tekstów, zamieszczanie prac, wyrażanie opinii, etc.

20120322 00520120322 005

Prezentacja była prowadzona w formie PREZI – darmowego narzędzia do prezentacji wprost z serwera, na którym została stworzona. Jest to forma przyjazna dla odbiorcy, z dużą ilością animacji i łatwym załączaniem plików audio i video.

Konferencja IATEFL była prowadzona także w sposób interaktywny w internecie poprzez stronę Glasgow Online, na której można było oglądać na żywo sesje plenarne , a następnego dnia wszystkie sesje, których prelegenci wyrazili zgodę na nagrywanie.

Efektywność nauczania i uczenia się na lekcji językowej

Pytanie o to jak uczyć się i nauczać efektywnie było tematem wielu sesji. Najciekawszą i skłaniającą do refleksji była prezentacja Jim’a Srivener’a pt. „A proposal: for active interventionist teaching”. Jako wieloletni metodyk i autor podręczników dla nauczycieli dzielił się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi niepokojącego braku „objawów” uczenia się podczas lekcji języka angielskiego. Jego zdaniem nauczanie, które obserwuje w klasach, jest zwykle metodycznie bez zarzutu i zgodne z zaleceniami metody komunikacyjnej, tzn. uczniowie coś wykonują, nauczyciel jakoś sprawdza to, co wykonali, ale nie widać tego efektów w postaci przyrostu wiedzy językowej ani konkretnych umiejętności. Diagnoza Scrivener’a jest następująca: uczniowie niewiele się uczą, bo to co się dzieje na lekcji nie wymaga od nich wysiłku. W większości nauczanie jest niewymagające i mało ambitne (demand-low and challenge-low). „Stajemy się firmą od zabawiania (entertainment company)” - mówi Scrivener o nauczycielach języka angielskiego.

Receptą, jaką daje na to Scrivener jest odstąpienie od procedur, jakie oferuje nam m.in. metoda komunikacyjna i zajęcie się potrzebami indywidualnych uczniów, konkretnymi zagadnieniami językowymi, nawet jeżeli wymaga to poświęcenia czasu i rezygnacji z wcześniej zaplanowanych zadań, np. w podręczniku. Problemem dla nauczycieli języka angielskiego stały się obecnie różnorodne materiały oraz technologie cyfrowe, ponieważ wszystko to przesłania im podstawowy cel – konkretne efekty uczenia się. Według Scrivener’a nauczanie powinno przypominać bardziej „zapasy” z językiem niż przyjemne spędzanie razem czasu. Stwierdza też, że problem wydaje się leżeć nie po stronie nauczycieli, ale inspektorów, metodyków i autorów podręczników. Stwarzają oni takie warunki pracy i oceny nauczyciela, które wymagają pewnych zachowań, wyłącznie pozornych, ale liczących się w ocenie (np. dobra organizacja pracy z klasą).

„Nauczycielom trzeba wiary w to, że w porządku jest po prostu uczyć”. Nie wystarczy tylko obserwować to, co robią uczniowie i dbać o dobrą atmosferę. Trzeba nauczyć się dawać rzetelną informację zwrotną zamiast niezasłużonej pochwały, bez względu na to, co uczeń powie.

Scrivener podsumował swoją sesję tak: uczniowie mogą o wiele więcej osiągnąć, a nauczyciele nie wykorzystują ich potencjału. Aby kontynuować dyskusję na ten temat zaprosił do dyskusji na stronie, którą niedawno uruchomił: http:/demandhigh.wordpress.com/. 

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Klucz do nauczania języków obcych
  • Konferencja ALTE Kraków 7-9 lipca 2011

Publikacje

  • Badanie umiejętności mówienia w języku angielskim - raport z badania
  • Europejskie Badanie Kompetencji Językowych ESLC
  • Język angielski w gimnazjum - raport cząstkowy z badania BUNJO
  • Polityka językowa w Europie. Raport Analityczny

Zespoły, badania, ludzie

  • Badanie efektywności nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej
  • Badanie uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum
  • Badanie umiejętności mówienia (BUM)
  • Dr Magdalena Szpotowicz
  • Europejskie Badanie Kompetencji Językowych

Seminaria i konferencje

  • O skutecznym badaniu poziomu kompetencji językowych
  • Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej - konferencja
  • Seminarium: Odnoszenie egzaminów językowych do europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (ESOKJ)

Konferencje

  • Konferencja podsumowująca projekty EE i EWD
  • Zmienne konteksty edukacji a wyzwania Strategii Europa 2020
  • Konferencja podsumowująca badania pt. Polityka publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami w Polsce – stan obecny i perspektywy
  • Konferencja Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej
  • Konferencja OzN
  • Konferencja pt. Nowe trendy w diagnozie specyficznych zaburzeń uczenia się: dysleksja i zaburzenie językowe SLI.

Seminaria

  • Rozwiązywanie problemów złożonych (complex problem solving) w pomiarze edukacyjnym - seminarium
  • Czy nauczyciele są źle wynagradzani? - seminarium
  • Model EWD dla II etapu edukacyjnego – napotkane problemy i próba ich przezwyciężenia - seminarium
  • Stare problemy i kilka nowych rozwiązań. Problemy trafności i rzetelności narzędzi pomiarowych - seminarium
  • Wybrane problemy porównywalności oceniania – wypracowanie maturalne z języka polskiego - seminarium
  • Wybrane problemy porównywalności oceniania - seminarium
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...