Program PISA jest koordynowany przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).
W badaniu mierzone są umiejętności 15-latków w zakresie czytania (rozumienia i refleksyjnego przetwarzania tekstów, w tym tekstów kultury), matematyki oraz nauk przyrodniczych. Badanie jest realizowane w cyklu 3-letnim, począwszy od 2000 roku. Metodologia badania pozwala na porównywanie wyników z każdej dziedziny w czasie. W każdym cyklu jedna umiejętność jest traktowana jako wiodąca: w 2000 r. było to czytanie, w 2003 r. matematyka, w 2006 r. – nauki przyrodnicze. Wyniki badania z roku 2009 pozwolą na pogłębioną analizę zmian, jakie zaszły w latach 2000 - 2009 w zakresie umiejętności czytania.
Czytaj także |
Seminarium - Jak zmieniają się umiejętności uczniów od 2000 roku >>> |
Badanie PISA prowadzone jest w każdym kraju w oparciu o te same zasady realizacji, te same kwestionariusze oraz taki sam pomiar umiejętności uczniów. Program PISA wyróżnia się definiowaniem mierzonych umiejętności. Podstawą konstrukcji założeń pomiaru nie są programy nauczania (jak to ma miejsce np. w badaniu TIMSS). Testy konstruuje się na podstawie uzgodnień międzynarodowych ekspertów dotyczących tego, co każdy uczeń kończący kształcenie powszechne powinien wiedzieć, umieć i potrafić, by sprawnie funkcjonować we współczesnym świecie.
.
W Programie PISA, oprócz krajów OECD, wzięły udział także kraje niezrzeszone, zainteresowane porównaniem osiągnięć własnych uczniów z wynikami z krajów OECD.
Kraje OECD:
Australia, Austria, Belgia, Chile, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Islandia, Japonia, Kanada, Korea, Luksemburg, Meksyk, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Polska, Portugalia, Słowacja, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, USA, Węgry, Wielka Brytania, Włochy
Kraje niezrzeszone:
Argentyna, Azerbejdżan, Brazylia, Bułgaria, Chiny, Tajpei, Chorwacja, Czarnogóra, Estonia, Hongkong-Chiny, Indonezja, Izrael, Jordania, Katar, Kirgistan, Kolumbia, Lichtenstein, Litwa, Łotwa, Macao-Chiny, Rosja, Rumunia, Serbia, Słowenia, Tajlandia, Tunezja, Urugwaj
W Polsce badanie prowadzi Instytut Filozofii i Socjologii PAN. Od roku 1999 krajowym koordynatorem badania jest dr hab. Michał Federowicz. W badaniu PISA 2000 w Polsce uczestniczyli uczniowie liceów ogólnokształcących, techników i zasadniczych szkół zawodowych. Wprowadzenie gimnazjów spowodowało, że w kolejnych cyklach badani byli uczniowie ostatnich klas gimnazjów. Z inicjatywy polskiego zespołu PISA, w latach 2006 i 2009 w Polsce realizowana jest dodatkowa, krajowa część badania, która obejmuje uczniów pierwszych klas szkół ponadgimnazjalnych, co daje znacznie bogatsze możliwości analizy osiągnięć uczniów.
Dokumentacja badania oraz zanonimizowane dane z badań PISA są dostępne na stronach OECD, co umożliwia prowadzenie analiz nie tylko przez zespoły realizujące badanie w poszczególnych krajach, ale też badaczy z innych ośrodków. Przygotowano także interaktywny moduł umożliwiający przeglądanie wyników.
http://pisacountry.acer.edu.au/