BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Program PISA jest koordynowany przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).

W badaniu mierzone są umiejętności 15-latków w zakresie czytania (rozumienia i refleksyjnego przetwarzania tekstów, w tym tekstów kultury), matematyki oraz nauk przyrodniczych. Badanie jest realizowane w cyklu 3-letnim, począwszy od 2000 roku. Metodologia badania pozwala na porównywanie wyników z każdej dziedziny w czasie. W każdym cyklu jedna umiejętność jest traktowana jako wiodąca: w 2000 r. było to czytanie, w 2003 r. matematyka, w 2006 r. – nauki przyrodnicze. Wyniki badania z roku 2009 pozwolą na pogłębioną analizę zmian, jakie zaszły w latach 2000 - 2009 w zakresie umiejętności czytania.

Czytaj także
Seminarium - Jak zmieniają się umiejętności uczniów od 2000 roku >>>

Badanie PISA prowadzone jest w każdym kraju w oparciu o te same zasady realizacji, te same kwestionariusze oraz taki sam pomiar umiejętności uczniów. Program PISA wyróżnia się definiowaniem mierzonych umiejętności. Podstawą konstrukcji założeń pomiaru nie są programy nauczania (jak to ma miejsce np. w badaniu TIMSS). Testy konstruuje się na podstawie uzgodnień międzynarodowych ekspertów dotyczących tego, co każdy uczeń kończący kształcenie powszechne powinien wiedzieć, umieć i potrafić, by sprawnie funkcjonować we współczesnym świecie.

 

.

W Programie PISA, oprócz krajów OECD, wzięły udział także kraje niezrzeszone, zainteresowane porównaniem osiągnięć własnych uczniów z wynikami z krajów OECD.

Kraje OECD:

Australia, Austria, Belgia, Chile, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Islandia, Japonia, Kanada, Korea, Luksemburg, Meksyk, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Polska, Portugalia, Słowacja, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, USA, Węgry, Wielka Brytania, Włochy

Kraje niezrzeszone:

Argentyna, Azerbejdżan, Brazylia, Bułgaria, Chiny, Tajpei, Chorwacja, Czarnogóra, Estonia, Hongkong-Chiny, Indonezja, Izrael, Jordania, Katar, Kirgistan, Kolumbia, Lichtenstein, Litwa, Łotwa, Macao-Chiny, Rosja, Rumunia, Serbia, Słowenia, Tajlandia, Tunezja, Urugwaj

W Polsce badanie prowadzi Instytut Filozofii i Socjologii PAN. Od roku 1999 krajowym koordynatorem badania jest dr hab. Michał Federowicz. W badaniu PISA 2000 w Polsce uczestniczyli uczniowie liceów ogólnokształcących, techników i zasadniczych szkół zawodowych. Wprowadzenie gimnazjów spowodowało, że w kolejnych cyklach badani byli uczniowie ostatnich klas gimnazjów. Z inicjatywy polskiego zespołu PISA, w latach 2006 i 2009 w Polsce realizowana jest dodatkowa, krajowa część badania, która obejmuje uczniów pierwszych klas szkół ponadgimnazjalnych, co daje znacznie bogatsze możliwości analizy osiągnięć uczniów.

Dokumentacja badania oraz zanonimizowane dane z badań PISA są dostępne na stronach OECD, co umożliwia prowadzenie analiz nie tylko przez zespoły realizujące badanie w poszczególnych krajach, ale też badaczy z innych ośrodków. Przygotowano także interaktywny moduł umożliwiający przeglądanie wyników.

http://pisacountry.acer.edu.au/

http://www.pisa.oecd.org

http://www.badania.edu.pl/up/PISA,24.html

http://www.ifispan.waw.pl/ifis/badania/program_pisa/

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...