PIRLS to międzynarodowe badanie biegłości w czytaniu, skierowane do uczniów 4. klasy (10-latków). Program jest koordynowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Oceny Osiągnięć Edukacyjnych (IEA). Polska uczestniczy w badaniu od II edycji z 2006 r. Badanie koordynuje w Polsce Centralna Komisja Egzaminacyjna.
W projekcie PIRLS 2006 wzięło udział 40 krajów:
Anglia, Austria, Belgia (osobno części flamandzka i francuska), Bułgaria, Dania, Francja, Gruzja, Hiszpania, Holandia, Hongkong, Indonezja, Iran, Islandia, Izrael, Kanada (osobno: Ontario, Quebec, Alberta, Nowa Szkocja, Kolumbia Brytyjska), Katar, Kuwejt, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Macedonia, Maroko, Mołdowa, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Polska, Republika Południowej Afryki, Rosja, Rumunia, Singapur, Słowacja, Słowenia, Stany Zjednoczone, Szkocja, Szwecja, Tajwan, Trynidad i Tobago, Węgry, Włochy.
Przedmiotem pomiaru jest czytanie dla doświadczenia literackiego (czytanie tekstów literackich ) i czytanie w celu uzyskania informacji (czytanie tekstów użytkowych). W Polsce badani są uczniowie klas trzecich szkoły podstawowej, a więc wyniki testu pokazują efekty uczenia się na koniec etapu kształcenia zintegrowanego.
Badanie PIRLS odbywa się w cyklu 5-letnim, obecnie przygotowywany jest pomiar w 2011 roku.
http://www.cke.edu.pl/images/stories/PIRLS/PIRLS_2006_raport.pdf
.